افزایش سرمایه ۲۵ میلیاردی به صرافی‌ها آسیب می‌زند

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۳۵
افزایش سرمایه ۲۵ میلیاردی به صرافی‌ها آسیب می‌زند

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

عضو کانون صرافان ایران با بیان اینکه افزایش سرمایه صرافی‌ها می‌تواند منجر به خروج ناخواسته تعدادی از صراف‌ها از دایره فعالیت شود، گفت: این درحالی‌است که صراف‌های غیرمجاز با تراکنش میلیاردی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.کامران سلطانی‌زاده درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای فعالیت و افزایش سرمایه صرافی‌ها، اظهار داشت: افزایش سرمایه 25میلیارد برای صرافان با سابقه، با توجه به تنوع حاشیه درآمدی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صنف صرافی و‌ صرافان باسابقه وارد کند ضمن آنکه احتمالا منجر به خروج ناخواسته صرافان بسیاری از دایره فعالیت رسمی می‌شود.‌ با توجه به قوانین بهبود فضای کسب و‌ کار، سخت‌تر کردن شرایط فعالیت رسمی و‌ قانونی می‌تواند منجر به خروج صرافی‌های زیادی از بازار رسمی و ورود به بازار غیررسمی شود آنهم در شرایطی که دلالان غیر رسمی و واسطه گران غیرقانونی رمز ارز با تجارت‌های میلیارد دلاری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.عضو کانون صرافان گفت: در صرافی شهرستان‌ها نیز بررسی حجم مبادلات نشان می‌دهد، تناسبی بین حجم مبادلات با افزایش سرمایه ابلاغی توسط بانک مرکزی وجود ندارد؛ چنانچه تعداد محدودی از صرافی‌ها که تعدادشان هم ناچیز است، بد عهدی نموده باشند نباید فضای معاملاتی 100 درصدی باقی مانده را تحت فشار قرار داد.دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، در 52 ماده و 28 تبصره در یکهزار و سیصد و چهاردهمین جلسه مورخ 28/02/1400 شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.طبق دستورالعمل جدید صرافی‌ها، حداقل مبلغ سرمایه به منظور تأسیس و فعالیت صرافی تضامنی و صرافی وابسته به موسسات اعتباری در استان تهران و شهرهای بزرگ (اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه) مبلغ دویست و پنجاه میلیارد ریال و در سایر شهرها مبلغ یکصد و سی میلیارد ریال تعیین می‌گردد که لازم است قبل از ثبت صرافی تماماً به صورت نقدی نزد یکی از موسسات اعتباری تودیع گردد.بانک مرکزی می‌تواند نسبت به تغییر حداقل سرمایه موضوع این ماده حسب شرایط و اقتضائات از جمله نرخ تورم اقدام نماید. حداقل 70 درصد از سرمایه صرافی وابسته به موسسه اعتباری، همواره باید به‌طور مستقیم متعلق به موسسه اعتباری ذیربط باشد. مابقی سرمایه صرافی‌های مزبور حسب مورد باید متعلق به اشخاص حقوقی زیرمجموعه موسسه اعتباری باشد.

    قیمت ارز و سکه 

قیمت دلار 24 هزار تومان، قیمت یورو 29 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 640 تومان اعلام شده است. قیمت اونس نیز به 1912 دلار افزایش یافته ودر نتیجه قیمت طلا را افزایش داد و سکه به 10 میلیون و 830 هزار تومان رسید. 

    نوسان سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سه‌شنبه، یازدهم خردادماه) در بازار تهران با افزایش ۷۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹۴ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۴۳ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۹۱۲ دلار و ۳۷ سنت فروخته شد.در معاملات دوشنبه دهم خردادماه ۱۴۰۰قیمت خرید و فروش دلار امریکا و یورو کاهش یافته است.هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۲۸۱۶ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۳۳۷ تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۲۳۲۷۷ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می‌شود.همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها، به قیمت ۲۷۶۲۱ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۸۱۷۹ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه، ۵۴۱ تومان ارزان‌تر شده است.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت انس جهانی، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه در بازار هستیم؛ همچنین قیمت ارز کاهش یافت.محمد کشتی آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه انس جهانی ۱۹۱۲ دلار قیمت‌گذاری شده است، افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.وی گفت: هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیزیک میلیون و ۹۶ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت ارز در بازار نسبت به روز گذشته با کاهش روبرو بوده؛ هر دلار تا لحظه تنظیم خبر ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان و هر یورو ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 538 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 72 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 257 تومان و قیمت خریدیورو نیز 27 هزار و 698 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    دلار پایین رفت

متوسط بازدهی دلار برای دومین ماه متوالی منفی ماند.به گزارش رویترز، فشار فروش روی دلار در هفته‌های اخیر و پس از رسیدن نرخ تورم امریکا به بالاترین سطح ۲۹ سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته تا جایی که بازدهی دلار در برابر ارزهای مهم در ماه‌های آوریل و می‌منفی بوده است. با این حال دیگر رقبای دلار نیز به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی دیگر کشورها در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند اختلاف خود را با دلار به طرز معناداری زیاد کنند و این مساله باعث شده است تا برخی از تحلیلگران انتظار افزایش قیمت دلار را در نیمه دوم امسال داشته باشند. سرانجام پس از حدود یک سال میزان تولید ناخالص داخلی امریکا از ۲۱ تریلیون دلار عبور کرد. آن طور که مرکز آمار امریکا اعلام کرده، در ماه می‌حجم تولید ناخالص داخلی امریکا در بازه ۱۲ ماهه منتهی به می‌به ۲۲ تریلیون و ۱۵۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده که بدین‌ترتیب، امریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حفظ کرده است. همچنین بدهی ایالت‌های امریکا دو تریلیون و ۱۲۰ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار و سهم هر شهروند امریکایی از بدهی‌های دولت این کشور معادل ۳۷۱۲ دلار بوده است. تحرکات سیاست‌گذاران بازارهای پولی و مالی برای بازگشت هرچه سریع‌تر آرامش به معاملات آغاز شده است. در چین، نهادهای قانون گذار از کاهش حجم مداخلات خود در بازار ارز خبر داده و اعلام کرده‌اند که قرار نیست سیاست‌های فعلی ارزی بیش از این حد تغییری کند. در انگلیس نیز بانک مرکزی این کشور اعلام کرد به احتمال زیاد و تا پیش از پایان نیمه نخست سال آینده، نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد که در صورت تحقق، نخستین افزایش نرخ بهره از زمان آغاز کرونا خواهد بود.دولت جو بایدن قرار است بزرگ‌ترین لایحه بودجه تاریخ این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را برای تصویب به کنگره ارایه کند. این بودجه شش تریلیون دلاری با یک کسری ۱.۳ تریلیون دلاری مواجه است که در نوع خود در تاریخ معاصر امریکا بی‌نظیر محسوب می‌شود. بخش بزرگی از افزایش شدید مخارج دولت مربوط به تامین هزینه‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌ها و شبکه خدمات درمانی امریکا است که با هدف تسریع رشد اقتصادی در سال‌های آینده و افزایش رفاه طبقه متوسط انجام می‌شود.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۸۹.۸۲۵ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۲۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۹ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۲ به ۱.۲۲۰ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۱۰۹.۴۸۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۲ یوان چین اعلام شد.

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا در معاملات با ۰.۳۱ درصد افزایش به ۱۹۱۲ دلار و ۷۹ سنت رسید.به گزارش رویترز، به دنبال تضعیف دلار و افزایش فشارهای تورمی قیمت طلا روز سه‌شنبه افزایش داشت و به بالاترین رقم 5 ماه گذشته رسید. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای کلیدی از اقتصاد امریکا هستند که تصویر روشن‌تری از روند ترمیم اقتصاد این کشور ترسیم خواهد کرد.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.31 درصد افزایش به 1912 دلار و 79 سنت رسید. به گزارش رویترز، ارز مجازی اتریوم بیش از 8 درصد در روز دوشنبه افزایش قیمت داشت و به 2587 دلار رسید ولی هنوزهم 40 درصد نسبت به اوج قیمت خود در اوایل ماه جاری میلادی یعنی بیشتر از 4300 دلار پایین‌تر است.بیت‌کوین در حال حاضر در سطح قیمت ماه فوریه معامله می‌شود و تقریبا نصف اوج قیمت خود را در ماه آوریل که برابر با 65 هزار دلار بود، دارد.

 

ارسال نظر