کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۸۴
کاهش قیمت طلا و سکه در بازار

کاهش بیش از ۶۰۰ تومانی نرخ دلار

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در بازار آزاد ارز قیمت دلار 23 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 150 تومان و درهم امارات 6 هزار و 580 تومان اعلام شده است.نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دوشنبه با ۶۶۲ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۲۹۹ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۷۱۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۳۹۴ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۸۳۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۷ هزار و ۸۳۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۳ هزار و ۵۱۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۷۳۱ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۸ هزار و ۶۶۸ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۸ هزار و ۹۲۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت۲۴ هزار و ۹۲۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۰ هزار و ۴۴۵ تومان معامله شد. 

    سکه ۱۳۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (دوشنبه، دهم خردادماه) در بازار تهران با کاهش ۱۳۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی۶ میلیون تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۵ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۰۳ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۹۰۵ دلار و ۹۵ سنت فروخته شد.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به علت پایین آمدن نرخ ارز در مقایسه با دیروز، شاهد کاهش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی۱۹۰۵ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای۱۸ عیار نیزیک میلیون۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

    دلار کاهشی شد

قیمت طلا و سکه در بازار تهران با کاهش همراه شده است که از جمله دلایل سیر نزولی قیمت‌ها در این بازار، کاهش قیمت و افزایش عرضه ارز در بازار است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. ‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 299 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 838 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 394 تومان و قیمت خریدیورو نیز 27 هزار و 832 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    ۱۲۲میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

طبق اعلام بانک مرکزی در سامانه نیما۱۲۲ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری۲۰ هزار و ۳۴۴ تومان معامله شد.یکشنبه - در سامانه نیما حدود ۳۱۸ میلیون دلار به صورت حواله به منظور تامین ارز واردات کشور عرضه شد. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل بین صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

    ثبات قیمت طلای جهانی بالاتر از ۱۹۰۰ دلار

قیمت طلا روز دوشنبه پس از افزایش بیش از حد انتظار قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه آوریل و حمایت از این فلز گرانبها به عنوان حفاظ تورمی، بالاتر از سطح کلیدی۱۹۰۰ دلار ثابت ماند.قیمت هر اونس طلای اسپات ثابت بود و به ۱۹۰۳.۲۵ دلار رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده نیز با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۹۰۷ دلار در هر اونس رسید. قیمت‌های مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه آوریل افزایش داشته و با اندازه‌گیری تورم که از هدف دو درصد فدرال رزرو رد شده، بیشترین سود سالانه خود را از سال ۱۹۹۲ ثبت کرده است. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری امریکا به ۱.۵۹۳ درصد کاهش یافته و هزینه نگهداری طلای بدون بهره را کاهش داده است. روز جمعه کاخ سفید طرح بودجه ۶ تریلیون دلاری را به کنگره ارسال کرد که افزایش هزینه زیرساخت‌ها، آموزش و مقابله با تغییرات اقلیمی را شامل می‌شود.روز دوشنبه سهام‌های آسیا برای هفته سوم در حال افزایش است، با وجودی که آمارهای شغلی ایالات متحده احتمال بازگشت استخدامی در ماه می‌را نشان داده و بهبود اقتصاد جهانی به خوبی پیش رود.SPDR Gold Trust، بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتیبانی طلا گفت که دارایی‌های آن با کاهش ۰.۱ درصدی از ۱۰۴۴.۰۸ تن در روز پنجشنبه به ۱۰۴۳.۲۱ تن در روز جمعه رسیده است. در هفته گذشته تقاضای طلا در هند، دومین مصرف‌کننده بزرگ، بسیار ناچیز بود، با اینکه بیشتر فروشگاه‌های طلا و جواهر هنوز برای COVID-۱۹ تعطیل هستند و فروشندگان مجبور به ارایه تخفیف‌های زیاد هستند. تولیدات صنعتی ژاپن در ماه آوریل افزایش‌یافت و این امر به تولید ماشین آلات الکتریکی کمک کرد، تولید‌کنندگان هم از بهبود تمایل برای کالاهای ایالات متحده و چین بهره‌مند شدند.هر اونس پالادیوم با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۸۱۹.۱۴ دلار رسید، نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۷.۹۴ دلار رسید و پلاتین با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۱۸۲.۷۴ دلار رسید. قیمت هر اونس طلا با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۱۹۰۸ دلار و ۵۱ سنت رسید. به گزارش رویترز، به دنبال تضعیف دلار و افت سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا قیمت طلا شاهد افزایش بود و در مسیر ثبت بهترین عملکرد ماهانه از جولای 2020 قرار گرفت. افزایش فشارهای تورمی موجب افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.25 درصد افزایش به 1908 دلار و 51 سنت رسید. قیمت طلا از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون حدود 8 درصد رشد را تجربه کرده است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آگوست هم با 0.37 درصد رشد به 1912 دلار و 30 سنت رسید.استفن اینز تحلیلگر بازار طلا در موسسه مدیریت دارایی اس پی‌ای در این باره گفت: «بخش عمده رشد قیمت طلا مرهون نگرانی‌ها از افزایش تورم و کاهش سوددهی اوراق قرضه است.» وی افزود: «از سوی دیگر ارزش دلار پایین آمده و این مساله به سود قیمت طلاست. معامله گران در بازار طلا اکنون منتظر فتح قله 2000 دلاری هستند.»

شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب شاهد 0.1 درصد بوده است. این در حالی بود که سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا روز جمعه به 1.593 درصد کاهش یافت و سبب پایین آمدن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شد.آمارهای منتشر شده در روز جمعه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در امریکا طی ماه آوریل رشد داشته و برخی شاخص‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم از هدف‌گذاری 2 درصدی فدرال رزرو فراتر رفته و به بالاترین رقم از سال 1992 رسیده است. آمارهای اخیر از رشد قیمت‌ها در امریکا و انگلیس به نفع بازار طلا تمام شده زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار فلز زرد را محل امنی برای در امان نگه داشتن دارایی‌های خود از گزند تورم می‌دانند.

    بزرگ‌ترین رشد ماهانه قیمت طلا

 از تابستان گذشته

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت و تحت تاثیر دلار ضعیف‌تر و بازده پایین‌تر اوراق قرضه در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد قیمت ماهانه از ژوییه سال ۲۰۲۰ قرار دارد.به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۹۰۶ دلار و ۹۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۹۱۳ دلار و ۱۰ سنت رسید. طلا از ابتدای ماه مه تاکنون حدود هشت درصد رشد قیمت داشته است.به گفته استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI، طلا از نگرانی های تورمی و افت بازده اوراق قرضه قدرت گرفته است. دلار ضعیف مانده و این موضوع تا حدودی از قیمت طلا پشتیبانی کرده است. خریداران طلا اکنون به مرز ۲۰۰۰ دلار چشم دوخته‌اند و اکثرا تصور می‌کنند که قیمت طلا بالاتر خواهد رفت.شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب۰.۱ درصد کاهش یافت و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله امریکا روز جمعه به ۱.۵۹۳ درصد رسید و هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است را کمتر کرد. آماری که روز جمعه منتشر شد نشان داد قیمت‌های مصرفی امریکا در آوریل افزایش پیدا کرده و شاخص تورم از هدف دو درصد بانک مرکزی امریکا عبور کرده و بزرگ‌ترین رشد سالانه را از سال ۱۹۹۲ داشته است. طلا که همواره به عنوان پناهگاه امن دارایی شناخته می‌شود، از آمارهای اخیری که افزایش قیمت‌ها در امریکا و انگلیس را نشان می‌دهند، سود برده است.بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران اکنون منتظر آمار اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی امریکا در روز جمعه هستند و پیش بینی می‌شود این آمار رشد ۶۵۰ هزار شغل جدید در ماه مه را نشان دهد.آوتار ساندو، مدیر ارشد کالا در شرکت فیلیپ فیوچرز در یادداشتی نوشت: در بخش فنی قیمت بالای۱۹۱۵ دلار و ۶۰ سنت نشان‌دهنده ازسرگرفته شدن روند صعودی به سمت ۱۹۵۰ دلار است و حمایت قوی در سطوح ۱۸۷۵ دلار و ۱۸۵۰ دلار وجود دارد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، ۲۸۳۷ دلار و ۴۸ سنت معامله شد اما در مسیر ثبت نخستین کاهش ماهانه در چهار ماه گذشته قرار گرفت.هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۱۸۴ دلار و ۶۹ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۲۸ دلار و سه سنت رسید.

 

ارسال نظر