افزایش قیمت طلا و ارز در بازار

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۳۴

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری|

‌روز یکشنبه به دنبال برکناری ناصر همتی از ریاست بانک مرکزی و اخبار وین و شایعات مختلف در بازار، قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 30 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 850 تومان اعلام شده است. قیمت اونس جهانی 1904 دلار اعلام شده و در نتیجه قیمت سکه تا 10 میلیون و 950 هزار تومان بالا رفت.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی یکشنبه با ۴۳۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۹۶۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز در ساعت ۱۳ با ۹۷۱ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۹ هزار و ۱۱۰ تومان رسید.  قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۴۸۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۳۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۸۶۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۷۴ تومان اعلام شد.  همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۷ هزار و ۸۷۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۱۲۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۹ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۴۳۳ تومان معامله شد

  نرخ سکه به ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید

 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (یکشنبه) در بازار تهران با افزایش ۲۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۷۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۹۰۴ دلار و ۴۵ سنت فروخته شد.افزایش نرخ اونس در بازارهای جهانی و همچنین رشد قیمت دلار در روزهای اخیر، مهم‌ترین علت افزایش قیمت طلا و سکه است.

  دلیل افزایش قیمت سکه در بازار 

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در بازار با وجود ثبات نرخ جهانی طلا، به دلیل رشد نرخ دلار، شاهد افزایش قیمت انواع سکه هستیم.محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهربا اشاره به تعطیلی بازار جهانی فلزات گران بها و ثبات نرخ جهانی طلا در سطح ۱۹۰۴ دلار در هر اونس اظهار داشت: در معاملات به دلیل روند افزایشی نرخ ارز، شاهد رشد قیمت طلا و سکه هستیم.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با رشد ۳۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد. هر نیم سکه بهار آزادی به رقم ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به نرخ ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. وی افزود: بهای هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز در بازار به رقم ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.به گفته کشتی آرای هر مثقال طلای آب شده در بازار با رشد قیمت به رقم ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده است و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیزیک میلیون و ۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. نائب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در پایان افزود: حباب سکه امامی در بازار، ۲۴۰ هزار تومان است.هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۹۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایشیافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 856 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 384 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 110 تومان و قیمت خریدیورو نیز 28 هزار و 533 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی۱۹۰۴ دلار قیمت‌گذاری شده است، اظهار کرد: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید۱۰ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.وی گفت: هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای۱۸ عیار نیزیک میلیون و ۸۵ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت ارز (یکشنبه نهم خرداد) با افزایش روبرو بوده است، به‌طوری که هر دلار تا لحظه تنظیم خبر ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و هر یورو۲۹هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شده است

  ۱۲۶میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد

طی شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۰ و در سامانه نیما۱۲۶ میلیون دلار و با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار و ۲۹۲ تومان معامله شد. سامانه نیما روز جاری، شاهد عرضه حدود ۳۷۴ میلیون دلار به‌صورت حواله به‌منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.

 

ارسال نظر