افزایش قیمت در بازار سکه و طلا

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۳۰
افزایش قیمت در بازار سکه و طلا

    رشد قیمت دلار در کانال ۲۲ هزار تومانی                 

    اونس جهانی طلا از مرز 1900 دلار عبور کرد 

 

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

روز چهارشنبه به دنبال افزایش قیمت اونس جهانی طلا به بالای 1907 دلار و همچنین رشد قیمت دلار به 23200 تا 23500 تومان، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت. فعالان بازار ارز گزارش دادند که همچنین هر دلار 22200 تا 23500 تومان و هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد و سکه طلا نیز 10 میلیون و 330 هزار تومان معامله شد.  هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 51 هزار، مثقال طلا 4 میلیون و 555 هزار، نیم سکه 5.9 میلیون، ربع سکه 3 میلیون و 850 هزار و سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان داد و ستد شد.  در ساعات صبح چهارشنبه بازار ارز قیمت دلار 23 هزار و 200 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 250 تومان و درهم امارات 6 هزار و 390 تومان اعلام شده است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی چهارشنبه، پنجم خردادماه با ۱۸۵ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۲ هزار و ۵۰۶ تومان رسید. قیمت فروش یورو نیز با ۱۲۵ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۵۳۷ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۹۹۲ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۵۲۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۲ هزار و ۲۹۹ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۷ هزار و ۵۳۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۲۶۵ تومان اعلام شد. در سامانه سنا نیز دلار ۲۲ هزار و ۱۵۰ تومان و یورو ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورده است.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۹۷۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۴۱۴ تومان معامله شد.

     قیمت سکه افزایش یافت

محمد کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر از افزایش قیمت سکه و طلا خبر داد.به دلیل افزایش ۲۶ دلاری انس جهانی و همچنین افزایش قیمت ارز شاهد رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم.انس جهانی به هزار و ۹۰۷ دلار رسید و به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیاریک میلیون و ۳۳ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسیده است.  بانک مرکزی اعلام‌کرد: سه‌شنبه، چهارم خردادماه ۱۲۰ میلیون دلار با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰۲ هزار و ۳۳۸ ریال در سامانه نیما معامله شد.سامانه نیما، شاهد عرضه حدود ۲۱۹ میلیون دلار به صورت حواله به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است. با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد. نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل بین صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرآیند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در روز سه‌شنبه (چهارم خردادماه) با ۱۵۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری قبل از آن به رقم ۲۲ هزار و ۳۲۱ تومان رسید. به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت‌های درج شده در این خبر با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 478 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 33 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 362 تومان و قیمت خریدیورو نیز 26 هزار و 820 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     قیمت طلای جهانی افزایش یافت

قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش دلار و تغییرات نرخ تورم به بالای۱۹۰۰ دلار در هر اونس افزایش یافت. به گزارش رویترز، روز چهارشنبه قیمت طلا به بالاتر از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس افزایش یافت، این افزایش قیمت به واسطه ضعف دلار و افزایش نگرانی‌های تورمی پس از آنکه مقامات فدرال رزرو موضع منفی نسبت به نرخ بهره داشتند، صورت گرفت. هر اونس طلای اسپات با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۹۰۶.۹۹ دلار رسید که بالاترین سطح از هشتم ژانویه است. معاملات آتی طلای امریکا با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۹۰۶.۶۰ دلار در هر اونس رسید. یک متخصص گفت: دلار ضعیف‌تر منجر به افزایش ریسک‌های تورم بیش از هر چیز است. حتی اگر تورم زیاد باشد، تصمیم بانک مرکزی فدرال بسیار ناپایدار خواهند بود. بانک‌های مرکزی همچنان نرخ‌ها را پایین نگه می‌دارند، که دلار را ضعیف‌تر می‌کند و وضعیت طلا بسیار خوب خواهد شد. شاخص دلار نزدیک به پایین‌ترین سطح چهار ونیم ماهه در برابر همتایان خود قرار گرفت و طلا برای دیگر دارندگان سایر ارزها ارزان شد. سودهای خزانه داری امریکا نزدیک به کمترین سطح طی دو هفته قرار گرفت و هزینه نگهداری طلای بدون بهره کاهش یافت. طلا که غالباً حفاظی در برابر تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد، از افزایش قیمت‌ها در ایالات متحده و انگلستان بهره‌مند شده است. روز سه شنبه ریچارد کلاریدا، نایب‌رییس بانک فدرال، گفت که بانک مرکزی ایالات متحده می‌تواند هرگونه تورم احتمالی را مهار کند بدون اینکه بهبود اقتصادی از مسیر خود خارج شود. با این حال، جمهوری‌خواهان سنای ایالات متحده قصد دارند روز پنج شنبه از پیشنهاد جو بایدن به ارزش ۱.۷ تریلیون دلار رونمایی کنند، هرچند روز سه شنبه یکی از رهبران آنها گفت دو طرف هنوزاختلاف دارند.

     ثبت بالاترین قیمت طلا طی۵ ماه گذشته

قیمت هر اونس طلا  با ۰.۴ درصد رشد به ۱۹۰۶ دلار و ۹۹ سنت رسید که بالاترین رقم ثبت شده طی حدود ۵ ماه گذشته تاکنون بود. به گزارش رویترز، پس از آنکه مقام‌های فدرال رزرو بر تداوم سیاست فعلی خود در مورد پایین نگه داشتن نرخ بهره تصریح کردند و در پی تضعیف دلار و افزایش نگرانی‌ها از رشد تورم، قیمت طلا افزایش داشت و به بالاتر از رقم تعیین‌کننده 1900 دلار رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا  با 0.4 درصد رشد به 1906 دلار و 99 سنت رسید که بالاترین رقم ثبت شده از 8 ژانویه تاکنون بود.قیمت فلز زرد در معاملات آتی با نیم درصد افزایش به 1906 دلار و 60 سنت رسید. استفن اینز تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی سی پی‌ای در این باره گفت: «تضعیف دلار به رشد قیمت طلا کمک کرده و افزایش ریسک‌های تورمی نیز در حال حاضر بیش از همه عوامل دیگر مورد توجه قرار گرفته است. طلا در حال حاضر یک محل امن جهت در امان نگه داشتن سرمایه‌ها از خطر تورم به شمار می‌رود.»وی افزود: «حتی اگر تورم بالا هم برود، فدرال رزرو سیاست انبساطی خود را حفظ خواهد کرد. آنچه برای بازار طلا مهم است نرخ بهره در امریکاست. فدرال رزرو گفته که نرخ بهره را در نزدیکی صفر حفظ خواهد کرد و این مساله سبب تضعیف دلار و رشد قابل توجه قیمت فلز زرد شده است.»شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب در نزدیکی بالاترین رقم‌های 4 ماه و نیم گذشته تثبیت شده و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی گشته که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.سوددهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا نیز در حال حاضر در نزدیکی پایین‌ترین رقم 2 هفته اخیر قرار دارد و این موضوع سبب کاهش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهایی نظیر بازار طلا گشته است.

     قدرت‌نمایی یوآن چین

در برابر دلار امریکا

با بازگشت قوی اقتصاد چین و ادامه روند کاهشی دلار، یوآن چین در برابر دلار امریکا به بالاترین سطح سه ساله رسید. به گزارش راشاتودی، در حالی که سرمایه‌گذاران جهانی با بازگشت قوی اقتصاد چین و ادامه روند کاهشی دلار به دنبال دارایی‌های ایمن‌تر هستند، ارز چین در برابر دلار امریکا در قوی‌ترین سطح خود پیش رفت. روز سه شنبه یوان با ۰.۲ درصد افزایش به ۶.۴۰۵۲ در هر دلار رسید و بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته تقویت شد. با این حال، تحلیلگران می‌گویند که ممکن است سیاست‌گذاران چینی برای کنترل روند افزایش نرخ ارز تدابیری بیندیشند با اینکه آنها تلاش می‌کنند تقاضای صادراتی این کشور را با افزایش قیمت کالاها متعادل کنند. استراتژیست‌های بانک OCBC به رویترز گفتند: فشار بیشتری بر این ارز پیش بینی می‌شود. اقتصاددانان بر این باورند که یوان بسیار قوی به صادرکنندگان این کشور آسیب می‌زند. به گفته یک استراتژیست ارشد، بانک چین از خطر افزایش یوآن با توجه به کاهش سرعت رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول و بهبود اقتصادی نامنظم آگاه است. اصلاحات یوآن در روزهای آینده برای هدایت سیاست ارزی بانک چین مورد نظارت قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر