۷۷۰ میلیون دلار برای واردات اقلام دارویی در دو ماه

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۰۲

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در سال گذشته ۳ میلیارد دلار و در دو ماه ابتدایی سال جاری۷۷۰ میلیون دلار برای واردات اقلام اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین ارز انجام شده است.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد که با توجه به شرایط خاص موجود، در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای واردات اقلام اعلامی آن وزارت تأمین ارز شده است.

همچنین براساس سهمیه ارزی تعیین شده آن ستاد برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز، مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات وزارت بهداشت تعیین شده که تاکنون بالغ بر ۱ میلیارد دلار آن براساس اولویت‌های اعلامی آن وزارتخانه تخصیص یافته است. از این مبلغ ۲۱۰ میلیون دلار برای خرید واکسن و۵۶۰ میلیون دلار برای سایر اقلام تأمین ارز و پرداخت شده است. لذا جمع تامین ارز صورت گرفته در دو ماهه سال جاری۷۷۰ میلیون دلار است که از ۵۰ درصد کل سهمیه شش ماهه اول نیز بیشتر بوده است. بنابراین عدم کفایت موجودی برخی اقلام، ارتباطی به موضوع تامین ارز ندارد. گفتنی است، اولویت اقلام مشمول دریافت ارز توسط وزارت بهداشت تعیین و در نتیجه میزان موجودی اقلام مختلف نیز صرفاً با نظر آن وزارت‌خانه مدیریت می‌شود که این روش همواره برای تامین واردات با نرخ ارز ترجیحی انجام شده است. لیکن به نظر می‌رسد برخی از واردکنندگان با محوریت منافع شخصی به انتشار اخبار و تفاسیر ناصحیح و‌ سودجویانه از شرایط اقدام کرده و با هدف تمرکز بر منافع تجاری خود با زیر سوال بردن فرآیند واردات و تامین ارز اقلام دارویی در فضاهای رسانه‌ای، جامعه را نسبت به عملکرد بانک مرکزی در خصوص موضوع مهم دارو و درمان ملتهب و نگران می‌کنند.  لذا با استناد به آمار قطعی عملکرد تامین ارز صورت گرفته، تاکید می‌شود بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی به ویژه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی را طبق مصوبات ستاد اقتصادی دولت به‌طور کامل انجام داده است و از رسانه‌ها درخواست می‌شود در این خصوص همواره به آمارهای صحیح و عینی اتکا کنند و از شبهه افکنی و شایعه‌پردازی بپرهیزند.

  ۷۷۰میلیون دلار برای واردات اقلام دارویی در دو ماه

درحالی رییس کل بانک مرکزی بارها از تأمین ارز واردات دارو خبر داده که در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر عدم اختصاص ارز دارو از سوی شرکت‌های دارویی مطرح شده است؛ بانک مرکزی برای شفاف‌سازی در این موضوع جزییات تأمین ارز اقلام دارویی را منتشر کرد. به گزارش تسنیم، «ارز دارو هم گم شد» این موضوعی است که در روزهای اخیر در محافل خبری مطرح شده و این گمانه را به همراه داشته که برخلاف اعلام قبلی بانک مرکزی، در چند ماه گذشته ارزی برای واردات دارو به فعالان این حوزه اختصاص داده نشده است. این درحالی است که همتی قبلاً اعلام کرده بود از ابتدای سال 500 میلیون دلار ارز به واردات دارو تخصیص پیدا کرده است ولی رییس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران، گفته: بانک مرکزی از ابتدای سال تا 20 اردیبهشت جمعا فقط 11 میلیون دلار برای دارو تخصیص داده‌ است. 125 میلیون دلار هم برای واکسن کرونا تخصیص داده‌اند. محمدرضا واعظ‌مهدوی، رییس انجمن علمی اقتصاد سلامت نیز گفته بود: ارز مواد اولیه دارویی نزدیک به یک سال است که تقریبا تخصیص داده نشده است. بانک مرکزی در همین ارتباط با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در سال گذشته 3 میلیارد دلار و در دو ماه ابتدایی سال جاری 770 میلیون دلار برای واردات اقلام اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین ارز انجام شده است.  بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال 1399 مبلغ 2.5 میلیارد دلار سهمیه ارز ترجیحی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شد که با توجه به شرایط خاص موجود، در سال گذشته بالغ بر 3 میلیارد دلار برای واردات اقلام اعلامی آن وزارت تأمین ارز شده است. همچنین براساس سهمیه ارزی تعیین شده آن ستاد برای شش ماهه اول سال 1400 نیز، مبلغ 1.5 میلیارد دلار برای واردات وزارت بهداشت تعیین شده که تاکنون بالغ بر 1 میلیارد دلار آن براساس اولویت‌های اعلامی آن وزارتخانه تخصیص یافته است. از این مبلغ 210 میلیون دلار برای خرید واکسن و560 میلیون دلار برای سایر اقلام تأمین ارز و پرداخت شده است. لذا جمع تامین ارز صورت گرفته در دو ماهه سال جاری 770 میلیون دلار است که از 50 درصد کل سهمیه شش ماهه اول نیز بیشتر بوده است. بنابراین عدم کفایت موجودی برخی اقلام، ارتباطی به موضوع تامین ارز ندارد. گفتنی است، اولویت اقلام مشمول دریافت ارز توسط وزارت بهداشت تعیین و در نتیجه میزان موجودی اقلام مختلف نیز صرفاً با نظر آن وزارت‌خانه مدیریت می‌شود که این روش همواره برای تامین واردات با نرخ ارز ترجیحی انجام شده است. لیکن به نظر می‌رسد برخی از واردکنندگان با محوریت منافع شخصی به انتشار اخبار و تفاسیر ناصحیح و‌ سودجویانه از شرایط اقدام کرده و با هدف تمرکز بر منافع تجاری خود با زیر سوال بردن فرآیند واردات و تامین ارز اقلام دارویی در فضاهای رسانه‌ای، جامعه را نسبت به عملکرد بانک مرکزی در خصوص موضوع مهم دارو و درمان ملتهب و نگران می‌کنند.  لذا با استناد به آمار قطعی عملکرد تامین ارز صورت گرفته، تاکید می‌شود بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی به ویژه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی را طبق مصوبات ستاد اقتصادی دولت به‌طور کامل انجام داده است و از رسانه‌ها درخواست می‌شود در این خصوص همواره به آمارهای صحیح و عینی اتکا کنند و از شبهه افکنی و شایعه‌پردازی بپرهیزند.

  کاهش قیمت سکه

در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 22 هزار و 950 تومان، قیمت‌یورو 28 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 350 تومان اعلام شده است. همچنین با اعلام اونس جهانی طلا به نرخ 1881 دلار، قیمت طلا و سکه اندکی افزایش‌یافت و سکه 10 میلیون و 110 هزار تومان معامله شد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. عصر دوشنبه قیمت ارز در بازار با افزایش روبرو بوده و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان و هر یورو۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شد و سکه تا 10 میلیون و 170 هزار تومان فروخته شد. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی سه‌شنبه، چهارم خردادماه با ۱۵۶ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۲ هزار و ۳۲۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با ۴۲ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۴۱۲ تومان رسید.قیمت خریدهر دلار ۲۱ هزار و ۸۷۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۶ هزار و ۸۶۹ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۲ هزار و ۳۶۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۲ هزار و ۱۴۱ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خریدیورو در این بازار ۲۷ هزار و ۳۸۷ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۷ هزار و ۱۱۶ تومان اعلام شد. در سامانه سنا نیز دلار ۲۲ هزار و ۲۱۹ تومان و یورو۲۷ هزار و ۱۲۸ تومان قیمت خورده است. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت۲۴ هزار و ۹۶۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با کاهش ۹۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۴۶۴ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۸۸۱ دلار و ۵۳ سنت فروخته شد.

گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت‌های درج شده در این خبر با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به علت نوسان قیمت ارز شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه هستیم.انس جهانی به قیمت هزار و ۸۸۳ دلار رسید و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید۱۰ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای۱۸ عیاریک میلیون و ۳۹ هزار تومان فروخته شده است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در روزهای قبل قیمت انواع سکه به دلیل رشد نرخ ارز با افزایش نسبی همراه بود و بهای طلا و سکه در بازار داخلی به دلیل رشد نرخ ارز با افزایش مواجه شد. به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم ۱۰ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز یکشنبه، ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در معاملات ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰هزار تومان گران‌تر شده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در سومین روز هفته، با افزایش۵۰ هزار تومانی به رقم ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.بهای هر سکه یک گرمی در بازار به رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۵۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

به گفته کشتی آرای هر مثقال طلای آب شده در بازار با رشد ۶۰ هزار تومانی به رقم ۴ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان رسیده است و یک گرم طلای۱۸ عیار نیزیک میلیون و ۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که نسبت به روز یکشنبه، گرمی۱۵ هزار تومان افزایش داشته است.حباب سکه امامی در بازار، ۵۰ هزار تومان است.

  قیمت طلا کاهش یافت

با کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از افزایش تورم، قیمت طلا افت کرد.به گزارش سی ان بی‌سی، روز سه شنبه با بهبود ریسک‌پذیری پس از اینکه مقامات فدرال رزرو ایالات متحده نگرانی‌های تورمی بین سرمایه‌گذاران را آرام کردند، قیمت طلا کاهش یافت، هرچند ضررهای این فلز با کاهش سود اوراق و دلار محدود شده بود. هر اونس طلای اسپات ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۸۷۶.۲۴ دلار رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۸۷۶ دلار و ۳۰ سنت در هر اونس رسید. شاخص دلار بار دیگر کانال ۹۰ واحدی را از دست داد. به گزارش رویترز، از ابتدای ماه مارس تقاضا برای دلار بالا رفته اما هنوز تردید برخی معامله گران به قبول دلار به عنوان ارزی امن به قوت خود باقی مانده است. با توجه به تقویت رشد اقتصادی و احیای تقاضا در بخش خرده فروشی که اصلی‌ترین رکن رشد اقتصادی امریکا هم محسوب می‌شود، تحلیلگران انتظار دارند بانک مرکزی این کشور سرانجام تن به افزایش نرخ بهره دهد. نرخ بهره امریکا اکنون در سطح صفر تا ۰.۲۵ درصد قرار دارد که یکی از پایین‌ترین سطوح تاریخی آن هم محسوب می‌شود.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۸۹.۸۷۵ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای۱.۴۱۹ دلار مبادله شد. یورو۰.۲۸ درصد بالا رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۲۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۰۸.۸۰۶ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای۱.۲۹۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۱۹یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر