رشد دلار در کانال ۲۲ هزار تومان

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۷۲۰
رشد دلار در کانال ۲۲ هزار تومان

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری|

 در بازار آزاد ارز قیمت دلار 22 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 235 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی یکشنبه، دوم خردادماه با ۴۹ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۲ هزار و ۳۹۴ تومان رسید. قیمت فروش یورو نیزبا ۴۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به رقم ۲۷ هزار و ۴۲۱ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۹۵۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۷۸ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۴۰۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۲ هزار و ۱۸۳ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۳۳۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۶۳ تومان اعلام شد. در سامانه سنا نیز دلار ۲۲ هزار و ۱۴۵ تومان و یورو ۲۶ هزار و ۹۶۷ تومان قیمت خورده است.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۷۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۵۸۸ تومان معامله شد.

   افزایش ۵۰ هزار تومانی قیمت سکه

با اعلام دلار 22900 تومانی و اونس جهانی طلا به قیمت 1881 دلار، قیمت طلا افزایش یافت. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۴۴۰ هزار تومان شد.

   ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

به گفته نائب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، معاملات بازار طلا و سکه به دلیل تعطیلی بازار جهانی فلزات گرانبها، بدون تغییر نرخ دنبال می‌شود.

محمد کشتی آرای نائب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به ثبات نرخ جهانی طلا در محدوده ۱۸۸۱ دلار افزود: قیمت انواع طلا و سکه در بازار تهران، با ثبات بوده و نوسان جزئی نرخ ارز نیز تاثیر چندانی بر قیمت‌ها نداشته است.بر این اساس، به گفته نائب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، امروز (یکشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۰) هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده است.هر نیم سکه بهار آزادی به رقم ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه نیز به رقم ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. وی افزود: هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز امروز به قیمت دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.به گفته نائب رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، هر مثقال طلای آب شده در بازار به رقم ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسیده و یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۸ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

   ۳۲۶ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد

سامانه نیما روز شنبه شاهد عرضه حدود ۳۲۶ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۸۴ میلیون دلار معامله شده و بر اساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۰ هزار ۴۴۰ تومان بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.

   تداوم کاهش قیمت دلار در سه ماه گذشته

روند بازار ارز در ماه‌های گذشته با کاهش همراه بوده به گونه‌ای که بررسی تغییرات نرخ دلار در سه ماه گذشته، بیان‌گر عقب‌نشینی گام به گام دلار است.با کاهش انتظارات تورمی در ماه‌های گذشته و حضور پُرقدرت بازارساز، شاخص ارزی تعدیل معناداری داشته است. تغییرات نرخ ارز از اواخر بهمن ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، عقبگرد سه کاناله دلار آمریکا را نشان می‌دهد. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در پایان بهمن ماه سال گذشته ۲۵۱۷۰ تومان قیمت گذاری شده بود و در اسفندماه با کاهش به کانال بیست و سه هزار تومان و در نهایت در ایستگاه پایانی سال گذشته، بهای اسکناس آمریکایی در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم ۲۳۹۶۰ تومان رسید.در ادامه با شروع سال جدید، علی رغم تلاش سفته بازان و نوسان گیران برای صعودی کردن بهای دلار، بازارساز توانست با حضور پُرقدرت، نیازهای واقعی ارزی متقاضیان را تامین کند و در نهایت تداوم روند کاهشی نرخ ارز به ویژه دلار را به ثبت رساند.بر این اساس نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در پایان فروردین ماه سال جاری، ۲۳۳۶۹ تومان ارزش گذاری شد. تداوم کاهش پلکانی دلار در هفته‌های گذشته، سرانجام به افت بهای دلار آمریکا به کانال بیست و دو هزار تومانی منجر شد و نرخ فروش دلار آمریکا در آخرین روز اردیبهشت ماه امسال، به رقم ۲۲۲۹۹ تومان کاهش یافت.بر اساس این گزارش، بهای دلار آمریکا در سه ماه گذشته، بیش از ۲۸۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. هرچند در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، نرخ دلار آمریکا ده کانال عقب‌نشینی کرده که نشان‌دهنده مدیریت مطلوب بازارساز و کاهش انتظارات تورمی است. گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت‌های درج شده در این خبر با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.روز 2 خرداد 1400، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۰۱ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۷ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۱۰۸.۹۳۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۳۴ یوان چین اعلام شد.

   قیمت بیت‌کوین ۱۷ درصد کاهش یافت

بر اساس اطلاعات ارایه شده توسط پورتال کوین دسک Coindesk، قیمت بیت‌کوین در معاملات روز شنبه به میزان بیش از ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۳۳۶۷۰ دلار رسید.به گزارش خبرگزاری تاس، بر اساس اطلاعات ارایه شده توسط پورتال کوین دسک Coindesk تا ساعت 0: 18 بامداد روز شنبه به وقت مسکو، قیمت بیت‌کوین در طی معاملات این روز به میزان بیش از 17 درصد کاهش یافت و به 33670 دلار رسید.بر اساس این گزارش، قیمت بیت‌کوین طی همین روز به 35754 دلار رسید که کاهش 11.99 درصدی نشان می‌دهد.بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری شده است که در سال 2008 توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس با استفاده از نام ساتوشی ناکاموتو ابداع شد. این ارز یک سیستم غیرمتمرکز ارز رمزنگاری شده مبتنی بر فناوری بلاکچین است. بیت‌کوین توسط هر کاربر عضو این سیستم قابل صدور است.مفهوم این سیستم در نوامبر 2008 اعلام شد اما در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی را به دست آورده است.

   یوان دیجیتال جایگزین دلار نخواهد شد

رییس سابق بانک مرکزی چین تأکید کرد راه‌اندازی یوان دیجیتال استفاده از این ارز را در پرداخت‌های بین مرزی تسهیل می‌کند ولی هرگز جایگزین دلار به عنوان ارز برتر پرداخت بین المللی نمی‌شود. به گزارش بلومبرگ، ژیائوچان ژو، رییس سابق بانک مرکزی چین گفت کشورش هرگز قصد نداشته با ایجاد یک یوان دیجیتال، موقعیت دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره بین المللی به چالش بکشد.ژو گفت راه‌اندازی یوان دیجیتال استفاده از این ارز را در پرداخت‌های بین مرزی تسهیل می‌کند ولی چین هرگز قصد جایگزینی دلار را به عنوان ارز برتر پرداخت بین المللی نداشته‌است. وی اضافه کرد یوان دیجیتال دقیقا ارتباطی با مفهوم بین المللی شدن ارزش ندارد. این مفهوم در واقعیت بیشتر وابسته به باز شدن سیاست‌های مالی و اصلاح سیستم مالی است تا فناوری. همچنین سیستم پرداخت الکترونیک ارز دیجیتال مشترکا توسط بانک‌های تجاری، شرکت‌های مخابراتی و چندین شرکت پرداخت بزرگ دیگر ساخته شده است و قرار نیست نقشی را که این شرکت‌های پرداخت بازی می‌کنند برعهده بگیرد. ژو گفت: «ما همه در یک زمین بازی می‌کنیم». بانک مرکزی چین احتمالاً اولین بانک مرکزی خواهد بود که یک نسخه دیجیتال از ارز خود را را منتشر می‌کند تا از روند سریع دیجیتالی شدن اقتصاد عقب نماند و کنترل آن را به دست بگیرد. استفاده آزمایشی از یوان دیجیتال در چندین شهر از جمله هنگ کنگ در حال انجام است و مذاکراتی برای توسعه این آزمایش‌ها به پرداخت‌های بین مرزی صورت گرفته است.  یوان دیجیتال بر خلاف ارزهای مجازی مثل بیت‌کوین مفهومی با نام بی نام و نشان بودن ندارد و ارزش آن مانند یوان فیزیکی ثابت است.

   چراغ سبز دولت روسیه به صندوق ثروت ملی برای انباشت شمش طلا

به گزارش راشاتودی، صندوق ثروت ملی روسیه (NWF) برای تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود با سرمایه‌گذاری در زمینه طلا چراغ سبز گرفت چرا که میخاییل میشوستین، نخست وزیر این کشور روز جمعه دستور مربوطه را امضا کرد.دفتر مطبوعاتی کابینه دولت روسیه گفت: ذخایر مالی صندوق ثروت ملی می‌تواند در حساب‌های بانک مرکزی روسیه به صورت فلزات گرانبها، به ویژه طلا، که به‌طور سنتی به عنوان یکی از دارایی‌های دفاعی دیده می‌شود، نگهداری شود.

 

ارسال نظر