سقوط دلار به کانال ۲۰ هزار تومان

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۸۰
سقوط دلار به کانال ۲۰ هزار تومان

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

قیمت دلار در هر بازار رسمی و آزاد وارد کانال 20 هزار تومان شد و صرافی ملی نرخ اعلامی را اعداد 20532.6 تومان برای خرید و 20947.4 تومان برای فروش ثبت کرد. در بازار آزاد نیز قیمت 20946 تومان برای دلار به ثبت رسیده ضمن اینکه قیمت دلار در بازار متشکل ارزی نیز برای خرید 20646 تومان و برای فروش 20846.4 تومان ثبت شده است. به دنبال کاهش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا نیز کاهش یافته و صبح چهارشنبه قیمت سکه طرح جدید ۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، اعلام شد اما در ساعات عصر به کانال 8 میلیون تومان رسید.  سیرنزولی قیمت‌ها در بازار ارز درحالی ادامه دارد که دلار از روز چهارشنبه، وارد کانال ۲۰ هزار تومان شده است، آنطور که فعالان بازار می‌گویند احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد.پس از تعطیلی یک روزه بازار، دوباره شاهد تداوم روند کاهشی نرخ دلار و سایر ارزها در معاملات بازار ارز هستیم. روند نزولی شکل گرفته در بازار ارز، تحت تاثیر حضور پرقدرت بازارساز و افزایش عرضه در مقابل کاهش تقاضا، است. به گونه‌ای که پس از ورود دلار امریکا به کانال بیست و یک هزار تومانی، همچنان نظاره‌گر کاهش پلکانی اسکناس امریکایی در بازار و افت تقاضای سفته بازی هستیم. هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۰۹۸۴ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با کاهش ۳۲۳ تومانی نسبت به روز دوشنبه، به قیمت ۲۱۴۰۸ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. این نرخ نسبت به نخستین روز اردیبهشت امسال، حدود دو هزار تومان کاهش یافته است. همچنین دیگر ارز پُرطرفدار بازار یعنی یورو نیز در این صرافی‌ها، به قیمت ۲۵۳۴۳ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۸۵۵ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز گفت: به علت افت نرخ ارز، روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و دلار هستیم.قیمت اونس‌جهانی ۱۷۷۷ دلار قیمت‌گذاری شده، و قیمت سکه طرح جدید ۹ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود. بازار ارز درحالی همچنان در مسیر کاهشی قرار دارد که خبرهای امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای وین و تقویت احتمال لغو تحریم‌ها باعث شده تا ریزش قیمت‌ها در این بازار با شتاب بیشتری همراه شود. یکی از فعالان بازار به خبرنگار ما گفت: قیمت دلار که در آغاز معاملات در کانال 21 هزار تومان در نوسان بود با افزایش عرضه و بالارفتن تعداد فروشنده‌ها در بازار به کانال 20 هزار تومان بازگشته است.فعالان بازار در روزهای اخیر به دفعات بر شُل بودن بازار تأکید داشته و می‌گویند که این روزها خریداری در بازار وجود ندارد و همه فروشنده اند؛ جو روانی حاکم در بازار ارز باعث شده تا دیگر کسی به نیت کسب سود و ... مایل به خرید ارز نباشد.

   سکه ۸ میلیونی می‌شود

وی افزود: با اعلام قیمت دلار 21 هزار و 300 تومان، قیمت یورو 25 هزار و 800 تومان و درهم امارات 5 هزار و 940 تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۰۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون تومان است.نیم‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 900 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 750 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد و هر مثقال طلا 3 میلیون و 925 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 20 هزار و 947 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 20 هزار و 532 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 25 هزار و 300 تومان و قیمت خریدیورو نیز 24 هزار و 790 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

  قیمت جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۷۸۱ دلار و ۷۵ سنت رسید.به دنبال عقب‌نشینی دلار قیمت طلا شاهد افزایش بود، هرچند سخنان رییس فدرال‌رزرو که گفته نرخ بهره ممکن است نیاز به افزایش داشته باشد رشد قیمت فلز زرد را محدود ساخت. روز سه‌شنبه پس از آنکه وزیر خزانه داری امریکا گفت که جهت افزایش نرخ تورم مشکلی وجود ندارد و اظهارنظرهای قبلی در مورد اینکه برای جلوگیری از افزایش تورم باید نرخ بهره افزایش یابد را کمرنگ جلوه داد قیمت طلا شاهد کاهش بیش از یک درصدی بود. افزایش نرخ بهره ضمن بالا بردن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای امن، سبب کاهش جذابیت بازار طلا می‌شود.سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای بازار کار امریکا در ماه آوریل هستند که قرار است روز جمعه منتشر شود و سرنخ‌های بیشتری از وضعیت اقتصاد این کشور به دست دهد.از نظر رییس فدرال‌رزرو بازار کار امریکا هنوز به نقطه‌ای نرسیده که ضرورت داشته باشد تعدیل سیاست خرید دارایی‌ها مورد بحث قرار گیرد.

  افت قیمت دلار به ضرر تولید است

درحالی که بازار ارز با روند کاهشی مواجه شده و یکی دو روز گذشته نرخ دلار با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شده است، یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه کاهش قیمت ارز به نفع بخش بازرگانی و به ضرر تولید داخل تمام می‌شود، راهکاری در این زمینه ارایه کرد و گفت: احتمال اینکه دلار همانند سال ۱۳۹۴ ریزش ۲۰ درصدی داشته باشد، وجود دارد.  این روزها بازار ارز تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار گرفته است و دو هفته‌ای می‌شود که روند کاهشی را سپری می‌کند. طییکی دو روز گذشته اوج کاهش قیمت‌ها در این بازار بود و دلار با کاهش ۲۰۰۰ تومانی در بازار آزاد وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده و وضعیت این ارز در صرافی‌های مجاز نیز به همین منوال است. همچنین در روزهای اخیر تعداد فروشندگان ارز در بازار از خریداران آن پیشی گرفته است که موجب شکل‌گیری صف فروش در این بازار پس از مدت‌ها شد. علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز ناشی از جو روانی است و در حال حاضر حجم زیادی دلار خانگی داریم که مردم با شروع روند کاهشی قیمت، دلارهای خود را برای فروش به بازار عرضه کرده‌اند. همچنین اگر محدودیت‌های تحریمی کاهش پیدا کند، بخشی از انباشت ارز در خارج از کشور حاصل صادرات غیر نفتی به داخل باز می‌گردد؛ بنابراین تا مدتی حتی اگر دولت هم اقدام به ارزپاشی نکند، قیمت ارز نزولی خواهد بود. 

وی افزود: سقف کاهش قیمت دلار به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بستگی دارد که پیشنهاد من در این زمینه حذف محدودیت‌های وارداتی و اعمال مالیات بر واردات از طریق نرخ ارز بالاتر است، زیرا این روش نسبت به کاهش نرخ ارز، بیشتر برای اقتصاد کشور نفع دارد. این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: اکنون قیمت‌ کالاها در بازار داخل خیلی بیشتر از نرخ دلار است و در صورت حذف محدودیت‌های وارداتی، نرخ کالاها تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، کم می‌شود اما در غیر این صورت با کاهش یا ثبات نرخ ارز در محدوده ۱۵ هزار تومان تولید کشور متضرر می‌شود؛ چرا که مثلا لوازم خانگی داخلی یکی از بخش‌های تولیدی است که به‌شدت آسیب می‌بیند. 

  تولید با کاهش نرخ ارز ضرر می‌بیند

سعدوندی بیان کرد که کاهش انتظارات تورمی به معنای کاهش قیمت‌ها نیست زیرا قیمت‌ها چسبندگی دارند و از یک سطحی پایین‌تر نخواهد آمد. با کاهش نرخ ارز ممکن است از نرخ تورم کاسته شود اما در میان مدت و بلندمدت با بودجه متورم و کسری آن، افزایش نقدینگی را خواهیم داشت و بعدها موج تورمی بازخواهد گشت.  وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال کاهش ۲۰ درصدی قیمت دلار همانند سال ۱۳۹۴ وجود دارد؟ گفت: بله. احتمال ریزش ۲۰ درصدی قیمت دلار وجود دارد که این ریزش به ضرر اقتصاد ملی و به نفع واردکنندگان می‌شود. به عبارت دیگر، تحت تاثیر این امر بخش بازرگانی کشور رشد و بخش تولید داخل صدمه خواهد دید.

  دلار در معاملات خارجی بالا رفت

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم افزایش پیدا کرد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۳۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۲۵ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۹ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۲ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۴ درصد افزایش به ۱۰۹.۲۶۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۹۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۳ یوان چین اعلام شد.

  دوج‌کوین رکورد زد

ارزش دوج‌کوین برای نخستین‌بار از نیم دلار عبور کرد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، نوسانات شدید ارزهای دیجیتالی کماکان ادامه دارد و همین مساله باعث از زیان دیدن بخش قابل توجهی از معامله گران تازه کار شده است. ارز دوج کوین که یکی از پرنوسان‌ترین ارزهای بازار محسوب می‌شود با عبور از ۰.۵ دلار و ثبت رکورد تاریخی جدید، به چهارمین ارز دیجیتالی بزرگ جهان تبدیل شد. جامعه معامله گران دوج کوین که به ارتش دوج کوین معروف هستند امیدوارند تا با عبور قیمت این ارز یک دلار، این ارز را وارد فاز جدیدی کنند.

 

ارسال نظر