عرضه 4.8 میلیارد دلار در سامانه نیما

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۳۳

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در فروردین ماه ۴.٨ میلیارد دلار به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان و به ارزهای مختلف در سامانه نیما عرضه شد، که از این میزان، حدود ١.٣ میلیارد دلار معامله شده است.خاطرنشان می‌شود، براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ معاملات دلاری 229.358 ریال بوده است. همچنین، طی روز جاری مورخ 8 اردیبهشت ماه 264 میلیون دلار عرضه به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار ثانویه (نیما) صورت گرفته است، که از این میزان، مجموع معاملات انجام شده در بازار ثانویه 103 میلیون دلار بوده است.  گفتنی است، براساس معاملات انجام شده میانگین موزون نرخ معاملات دلاری در روز جاری 225.858 ریال بوده است.

     ثبات قیمت دلار

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی پنجشنبه در مقایسه با روز کاری گذشته با رقم ۲۳ هزار و ۲۳۷ تومان ثابت ماند. قیمت فروش یورو نیز۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان شد و نسبت به روز گذشته تغییر نداشت.قیمت خریدهر دلار ۲۲ هزار و ۷۷۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۷ هزار و ۴۲۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۲ هزار و ۹۶۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۱۱۳ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۶۷۶ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۷ هزار و ۸۷۴ تومان اعلام شد.در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه) هر یورو به قیمت۲۷ هزار و ۶۲۱ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۱۶۱ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت۲۷ هزار و ۳۸۶ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۲ هزار و ۶۱۸ تومان معامله شد.با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است.

    سکه وارد کانال ۹ میلیون تومان شد

به نظر می‌رسد که به دلیل تحولات سیاست خارجی و چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتر دارد، به‌طوری که فعالان این بازار کاهش بیشتر قیمت‌ها را انتظار دارند.سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران پنجشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته به ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای۱۸ عیار به ۹۸۸ هزار تومان رسید.اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۷۷۶ دلار و ۱۱ سنت فروخته شد. کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود.

   آیا روند کاهشی قیمت‌ها 

در بازار طلا و سکه، ادامه می‌یابد؟

روند مثبت مذاکرات برجام و سیر نزولی قیمت دلار در هفته‌های گذشته، فعالان بازار طلا و همچنین مردم را با این پرسش رو به رو کرده که آیا روند کنونی ادامه‌دار خواهد بود و قیمت سکه و طلا باز هم کاهش خواهد یافت؟ هرچند به‌طور کلی بازار طلا و ارز منتظر پایان مذاکرات وین و مشخص شدن نتایج دقیق آن است، اما در هفته جاری نیز روند کاهشی قیمت طلا و سکه ادامه داشت. این روند نزولی البته در سکه‌های گرمی، ربع و نیم سکه کمتر از سکه تمام بود. با این حال افت قیمت‌ها قابل توجه بود، به‌طوری که حباب سکه به صفر نزدیک شد.در رابطه با شرایط بازار طلا و سکه، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: در طول سه هفته گذشته، به رغم افزایش قیمت اونس جهانی به دلیل قرنطینه و اعمال تعطیلات، به دلیل افت قیمت ارز و در نتیجه کاهش تقاضا قیمت طلا سیر نزولی داشت.وی اضافه کرد: البته دیروز قیمت اونس جهانی حدود ۱۰ دلار پایین آمد، با این حال بازار داخلی بیشتر متأثر از متغیرهای داخلی و از جمله مذاکرات برجام است.کشتی‌آرای به کم شدن حباب سکه نیز اشاره کرد و عنوان داشت: قبل از شروع تعطیلات حباب سکه ۵۰۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. البته در چند روز گذشته حتی حباب سکه به صفر هم رسید.وی افزود: اما کوچک شدن حباب در سکه‌های گرمی، ربع و نیم سکه کمتر بوده است. سکه گرمی۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۵۰ هزار تومان و نیم سکه هم ۵۰۰ هزار تومان حباب خود را از دست داده‌اند.کشتی‌آرای ضمن اشاره به اثر کاهش نقدینگی در کم شدن مقدار تقاضا بیان کرد: در هفته آینده روند مثبت مذاکرات اثر خود را بر بازار خواهد گذاشت و احتمالاً عرضه طلا و سکه برای فروش بیشتر خواهد شد. با آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده و از سر گرفتن صادرات و ورود دلار به کشور نرخ ارز باز هم افت خواهد کرد. این موارد به‌شدت بر قیمت‌ طلا متأثر بوده و بنابراین حتی اگر شاهد تداوم سیر نزولی کنونی نباشیم، می‌توان دست کم انتظار داشت که قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.‌

 

ارسال نظر