سکه ۳۰ هزار تومان دیگر کاهش یافت

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۸۴۳
سکه  ۳۰ هزار  تومان  دیگر کاهش  یافت

کلاهبرداری دو میلیارد دلاری صرافی تودکس ترکیه، دیجیتالی ترک

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

جو کاهشی و ریزشی قیمت دلار، سکه و طلا، توصیف مناسبی از حال و روز بازار ارز در هفته‌های اخیر است. روندی که باعث کاهش بهای دلار امریکا از کانال ۲۵ هزار تومان و جای گرفتن در کانال ۲۳ هزار تومانی شده است. روز شنبه قیمت دلار در بازار آزاد به 23810 تومان رسید و با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1777 دلار، سکه 10 میلیون و 90 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 650 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 650 هزار، سکه گرمی 2 میلیون، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 3500، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 347 هزار تومان معامله شد.  در حالی که اکثر مغازه‌های بازار بسته است و تعداد کمی از طلافروشی‌ها و صرافی‌ها باز هستند، خرید و فروش محدودی نیز صورت می‌گیرد و در چنین بازاری طبیعی است که قیمت خرید سکه و دلار و طلا کمتر فاصله قابل توجهی از قیمت فروش آن دارد. به عنوان مثال، در حالی که قیمت سکه تمام طرح جدید 10 میلیون و 70 هزار تومان است اما خرید آن به قیمت 9.7 میلیون انجام می‌شود یا قیمت فروش ربع سکه که 3.6 میلیون تومان است به قیمت 3.2 میلیون تومان خریداری می‌شود.  روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا در روزهای اخیر، تشدید شده است.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران (شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) با ۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه) به ۱۰ میلیون و 70 هزار تومان رسید.ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به رقم ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷ هزار تومان رسید.هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۳۶۵ هزار تومان معامله شد.اونس جهانی طلا نیزیک‌هزار و ۷۷۷ دلار و ۸۸۶۱ سنت فروخته شد.کاهش قیمت دلار به عنوان مهم‌ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می‌رود.

    آرامش دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه) در مقایسه با روز کاری گذشته (پنجشنبه) تغییری نکرد و در رقم ۲۳ هزار و ۳۳۳ تومان باقی ماند.قیمت فروش یورو نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌ پایانی روز گذشته (پنجشنبه) ۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان شد. قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۸۷۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۲۳ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۱۲۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۵۹ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۹۴۶ تومان اعلام شد.بر اساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه) هر یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۸۵۸ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۲۷۱ تومان به فروش رسید.همچنین روز کاری گذشته (پنجشنبه) در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۴ تومان معامله شد. با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است.در نخستین ماه سال، فعالان بازار ارز برخلاف پیش بینی‌های انتظاری که داشتند، با کاهش پلکانی نرخ دلار امریکا و یورو در بازار مواجه شدند. به گونه‌ای که قیمت فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، در طول فروردین ماه ۱۴۰۰ از قله ۲۵۲۵۰ تومانی دهم فروردین ماه به نرخ ۲۳۳۳۳ تومان در هفته گذشته، کاهش یافت.بر این اساس، کاهش حدود دو هزار تومانی بهای اسکناس امریکایی در بازار ارز در شرایطی رقم خورد که بازارساز با حضور پرقدرت، توانست سمت عرضه ارز را تقویت کند و با تامین نیاز ارزی متقاضیان، جریان عرضه و تقاضا را به خوبی مدیریت کند.از سوی دیگر کاهش انتظارات تورمی عامل بعدی در تعدیل شاخص ارزی بوده است؛ به گونه‌ای که تداوم روند نزولی بهای ارز و عدم چشم‌انداز افزایشی تورم، باعث ورود ارزهای خانگی به بازار شده است. بنابراین فعال‌تر شدن صرافی‌های مجاز و بانکی و همچنین عرضه مناسب در بازار متشکل ارزی، تاثیر معناداری در کاهش بهای ارز به ویژه دلار داشته است. نمودار نزولی دلار در هفته‌های اخیر، باعث شده است هیچ کس از افزایش نرخ حرف نزند، زیرا باور کلی بین فعالان ارزی، چشم‌انداز کاهشی قیمت دلار و سایر ارزها در بازار است. دیگر ارز پرطرفدار بازار یعنی یورو نیز در این مدت، با کاهش نرخ همراه شد. به گونه‌ای که هر اسکناس یورو در پایان هفته قبل، به رقم ۲۷۹۷۷ تومان رسید که نسبت به بیشترین نرخ فروردین ماه، بیش از ۱۷۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

به نظر می‌رسد که به دلیل تحولات سیاست خارجی و چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتر دارد به‌طوری که فعالان این بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارند.

     کاهش قیمت در بازار سکه و طلا

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ به دلیل افت نرخ ارز شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا هستیم. محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۷۷ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، و سکه گرمی دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیاریک میلیون و ۱۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان فروخته می‌شود

  کلاهبرداری دو میلیارد دلاری دیجیتالی ترک

مدیر صرافی تودکس ترکیه با دو میلیارد دلار از سرمایه‌های مشتریان این صرافی به آلبانی گریخت.به گزارش سی ان بی‌سی، در اتفاقی بی‌سابقه در عرصه ارزهای دیجیتالی، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های مستقر در ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با هدف رسیدگی به اتفاقات غیرعادی رخ داده در حساب‌های شرکت، کلیه فعالیت‌هایش را به حال تعلیق درآورده و حساب مشتریانش را موقتا می‌بندد. طبق اعلام رسانه‌های ترک، فاروق فاتح اوزر- مدیر صرافی تودکس- با دو میلیارد دلار از پول‌های مشتریان این صرافی به آلبانی گریخته است.به گفته وکیل شاکیان این پرونده، تودکس بیش از ۴۰۰ هزار مشتری داشته که از بین آنها ۳۹۰ هزار حساب فعال بوده است. مقامات ترک برای اوزر اعلان قرمز بین‌المللی صادر کرده‌اند و پلیس نیز تاکنون ۶۲ نفر را در این رابطه با این پرونده در هشت شهر ترکیه بازداشت کرده است. با توجه به کاهش شدید ارز لیر در سال‌های اخیر، برخی از شهروندان این کشور برای حفظ ارزش پس انداز خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی کرده‌اند. بانک مرکزی ترکیه این ماه هرگونه استفاده از ارزهای دیجیتالی به عنوان ابزاری برای پرداخت خرید کالا و خدمات را ممنوع کرده بود. 

     لیر بدترین ارز اروپایی این هفته

لیر ترکیه بیشترین کاهش ارزش مقابل دلار در بین تمام ارزهای اروپایی را در یک هفته اخیر داشت.به گزارش بلومبرگ، وادار شدن بازار ساز به تزریق حجم زیادی از منابع ارزی به بازار برای بازگرداندن ثبات و آرامش به آن باعث شده است تا حجم ذخایر ارزی ترکیه در ماه‌های اخیر با کاهش محسوسی نسبت به ماه‌های قبل‌تر مواجه شود. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، تا پایان ماه مارس حجم ذخایر ارزی این کشور به ۵۰.۸۹۴ میلیارد دلار رسیده که کمترین سطح ثبت شده از ماه ژانویه تاکنون بوده است.  مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری خود در یک ماه اخیر برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۳ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۸.۳۷۱ لیر رسید. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است. حزب مخالف ترکیه، دولت را متهم کرده است که با استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی و فروش آنها در بانک‌های دولتی تلاش کرده است تا جلوی ریزش لیر را بگیرد. رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور ترکیه- تایید کرده که در دو سال اخیر ۱۶۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی با هدف حمایت از اقتصاد مورد استفاده قرار گرفته است. ماه گذشته اردوغان ناجی اقبال را که در سمت رییس بانک مرکزی طرفدار افزایش نرخ بهره بود برکنار و به جای وی یکی از منتقدان مشهور افزایش نرخ بهره را جایگزین وی کرد. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۱۲۲ لیر و هر پوند معادل ۱۱.۶۱۳ لیر اعلام شد.

     بیت‌کوین  به زیر ۵۰ هزار دلار رسید

با تداوم روند نزولی ارزهای دیجیتالی، بیت‌کوین سطح مهم ۵۰ هزار دلاری را هم از دست داد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بورس کانادا که یکی از پیشتازترین بورس‌های جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی شناخته می‌شود با ورود یک صندوق بورسی مبتنی بر رمزارز دیگر موافقت کرد. بدین‌ترتیب، اکنون چهار ETF که مبتنی بر ارزهای دیجیتالی هستند در بورس تورنتو لیست شده‌اند. این صندوق بورسی بر پایه رمزارز اتریوم که اکنون دومین رمزارز بزرگ دنیا محسوب می‌شود، به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خواهد پرداخت. 

    دلار کانال ۹۱ واحدی را هم از دست داد

در ادامه روند نزولی اسکناس امریکایی، شاخص دلار وارد کانال ۹۰ واحدی شد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۴۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۹۱۸ واحد بسته شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۵ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۸ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۱۰۸۷.۹۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۹۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۹۴ یوان چین اعلام شد.


 

ارسال نظر