حرکت کاهشی نرخ دلار به کانال 23 هزار تومانی

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۸۴
حرکت کاهشی نرخ دلار  به کانال 23 هزار تومانی

اونس جهانی طلا 1784 دلار شد 

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

قیمت دلار در بازار آزاد روز دوشنبه 30 فروردین 1400 به ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید همچنین قیمت یورو 29 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 760 تومان اعلام شده و اونس طلای جهانی به 1784 دلار افزایش یافته است و در نتیجه آن قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. 

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز دوشنبه۳۰ فروردین‌ماه با ۲۸ تومان کاهش در مقایسه با روز کاری گذشته (یکشنبه) به رقم ۲۳ هزار و ۸۵۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو با افزایش۷۵ تومانی نسبت به قیمت‌ پایانی روز گذشته ۲۸ هزار و ۴۷۵ تومان شد.قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۳۸۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز۲۷ هزار و ۹۱۱ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی۲۳ هزار و ۶۳۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۸۶۹ تومان اعلام شد. همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۲۵ تومان و نرخ فروش آن نیز۲۸ هزار و ۳۰۵ تومان اعلام شد.براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (یکشنبه) هر یورو به قیمت۲۸ هزار و ۲۵۸ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۷۷۶ تومان به فروش رسید.

همچنین روز کاری گذشته در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت۲۸ هزار و ۴۰۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت۲۳ هزار و ۵۲۶ تومان معامله شد.با توجه به تحولات سیاست خارجی و افزایش امیداوری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است.

در بازار طلا نیز قیمت طلای۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۰ میلیون و ۴۱۰ هزار، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 200 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 850 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 150 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا نیز 4 میلیون و 481 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     واردات ۸.۵ میلیارد دلار طلا به چین

مرزهای چین برای واردات طلا به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار باز شد.به گزارش راشاتودی، چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان، به بانک‌های داخلی و بین‌المللی اجازه واردات مقادیر زیادی طلا را داده است. افراد مطلع گفتند که بانک مرکزی این کشور میزان ورود طلا به چین را از طریق سیستم سهمیه‌بندی که به بانک‌های تجاری داده می‌شود، کنترل می‌کند و معمولاً به اندازه کافی طلا مهیا می‌کند تا تقاضای محلی را تأمین کند اما گاهی اوقات این جریان را محدود می‌کند. در هفته‌های اخیر این تنظیم‌کننده اجازه ورود مقادیر زیادی شمش را داده است. یکی از بانک‌های منتقل‌کننده طلا به چین گفت: ما مدتی سهمیه نداشتیم، اکنون ما طلا را که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۹ است، دریافت می‌کنیم.

منابع گفتند که احتمالاً حدود ۱۵۰ تن طلا به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار با قیمت‌های فعلی حمل می‌شود. آنها افزودند که شمش می‌تواند در ماه آوریل یا مه‌حمل شود. عمده واردات طلای چین معمولاً از استرالیا، آفریقای جنوبی و سوییس انجام می‌شود. داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که از فوریه سال ۲۰۲۰، طلای وارداتی این کشور به‌طور متوسط  به ارزش حدود ۶۰۰ میلیون دلار در ماه یا تقریباً۱۰ تن است. در سال ۲۰۱۹ واردات آن حدود ۳.۵ میلیارد دلار در ماه یا تقریباً۷۵ تن بود. بازگشت چشمگیر به بازار جهانی شمش به دنبال جهش شدید اقتصاد اینکشور از نیمه دوم سال گذشته است. تمایل چینی‌ها برای جواهرات و سکه‌های طلا بهبود یافته است و از ژانویه قیمت‌های داخلی بالاتر از نرخ معیار جهانی بوده و این امر واردات شمش را پرسود می‌کند.

     واکنش جالب مدیرعامل صرافی باینانس

 به ریزش بازار ارزهای دیجیتالی

مدیرعامل بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی جهان نسبت به زیان‌های جبران‌ناپذیر بازار برای معامله گران هشدار داد.

پس از ریزش شدید بازار ارزهای دیجیتالی که به کاهش حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار نیز منجر شد، چانگ پنگ، مدیرعامل صرافی باینانس در پیامی توییتری نوشت: می‌خواهند شما را از اتوبوس پیاده کنند!

آقای پنگ گفته است که این توییت وییک توصیه سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و معامله گران باید اقدامات احتیاطی در پیش گیرند که جلوی زیان‌های سنگین آنها در بازار را بگیرد چرا که این زیان‌ها قابل جبران نخواهند بود. 

چانگ پنگ همچنین در اظهارنظر جداگانه‌ای اعلام کرد ۴۰ درصد کل ارز دیجیتالی باینانس کوین در اختیار صرافی باقی خواهد ماند و هیچ کدام از آنها فروخته نخواهد شد چرا که قرار است طی فرآیند توکن سوزی این رمزارزها از بین بروند. (به قیمت کنونی این ارزها چیزی در حدود ۳۷ میلیارد دلار ارزش دارند!) 

ارزهای دیجیتالی در ساعت‌های اخیر ریزش کم سابقه‌ای را تجربه می‌کنند که برخی تحلیلگران دلیل آن را اخلال موقت در فعالیت استخراج‌کنندگان چینی و برخی نیز آن را مرتبط با توییت یک حساب کاربری می‌دانند که از احتمال آغاز تحقیقات قضایی امریکا در خصوص پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتالی خبر داده بود. 

طبق اعلام کوین مارکت، متوسط ریزش ارزهای دیجیتالی طی۲۴ ساعت اخیر (تا ساعت ۱۴:۳۰ به وقت شرقی) ۱۰.۰۹ درصد بوده است. ارز فانتوم بیش از هر ارز دیگری ریزش داشته است. به دنبال این ریزش سنگین غیرمنتظره، حدود ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه معامله گران بازار لیکویید شده است. (از بین رفتن تمام سرمایه به دلیل پیش بینی نادرست در هنگام استفاده از اهرم معاملاتی) 

همزمان با تضعیف دلار و کاهش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا قیمت طلا روز دوشنبه شاهد افزایش بود و در نزدیکی بالاترین رقم 7 هفته گذشته که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود نوسان داشت.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.05 درصد افزایش به 1777 دلار و 43 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن م با 0.16 درصد کاهش به 1777 دلار و 30 سنت رسید.

مایکل مک کارتی تحلیلگر بازار طلا در موسسه سی‌ام سی مارکتس گفت: در حال حاضر و به رغم بهبود چشم‌انداز اقتصادی، ترکیبی از عوامل یعنی تضعیف دلار و کاهش نرخ بهره سبب تقویت طلا شده است.شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب در نزدیکی پایین‌ترین رقم یک ماه اخیر در نوسان بود و سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

سوددهی شاخص 10 ساله اوراق قرضه خزانه داری امریکا نیز شاهد کاهش بود و به پایین‌ترین رقم چند هفته اخیر که هفته گذشته به ثبت رسیده بود نزدیک شد. کاهش سوددهی اوراق قرضه موجب پایین آمدن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌شود.

در حالی که انتظار می‌رود سیاست‌های پولی در جهان همچنان انبساطی باقی بماند، ارزش سهام در بازارهای آسیایی امروز در نزدیکی بالاترین رقم های یک هفته و نیم اخیر قرار داشت.

فدرال رزرو تاکید کرده که موضع فعلی‌اش مبنی بر انبساطی بودن سیاست پولی تا زمان اتمام بحران کرونا پابرجا خواهد ماند. در عین حال مقام‌های بانک مرکزی امریکا گفته‌اند هرگونه افزایش نرخ تورم احتمالا موقتی خواهد بود.

    چین قصد ندارد 

یوان دیجیتال را جایگزین دلار کند

رییس بانک مرکزی چین اعلام کرد بین‌المللی کردن یوانیک روند طبیعی است و هدف این کشور جایگزینی دلار امریکایا سایر ارزهای بین‌المللی نیست.

به گزارش بلومبرگ، چین به دنبال از بین بردن ترس به وجود آمده در مورد کنار زدن دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره جهان توسط یوان دیجیتال است. این ترس از تلاش‌های بیشتر چین در انتشار یوان دیجیتال ناشی می‌شود.

رییس بانک مرکزی چین اعلام کرد هدف از بین‌المللی کردن ارز چین جایگزینی دلار نیست و تلاش‌ها برای ایجادیک یوان دیجیتال با هدف مصرف داخلی صورت می‌گیرد.ما بارها در مورد بین‌المللی کردن یوان گفته‌ایم که این یک روند طبیعی است و هدف ما جایگزینی دلار امریکایا سایر ارزهای بین‌المللی نیست. هدف ما دادن حق انتخاب به بازار جهت تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی است.

بانک مرکزی چین در حال آزمایشیوان دیجیتال خود در چندین برنامه آزمایشی در سراسر کشور است. گزارشات نشان می‌دهد دولت بایدن به‌شدت روند رسیدن چین به یوان دیجیتال را تحت کنترل دارد و نگران است این یک تلاش بلندمدت برای جایگزینی دلار باشد.

بانک مرکزی چین از 2014 بر روی این ارز دیجیتال کار می‌کند و این اقدام آن علاقه به یوان دیجیتال را در میان بانک‌های مرکزی و سیاست‌گذاران افزایش داده است. گسترش ارزهای مجازی این احساس را به وجود آورده که این رقبای پول سنتی می‌توانند عملکرد بخش مالی را تغییردهند. بانک مرکزی چین اولین بانک مرکزی بزرگ دنیا خواهد بود که یک ارز مجازی راه‌اندازی می‌کند. این بانک استفاده آزمایشی از یوان دیجیتال توسط مصرف‌کنندگان و کسب و کارها را در 11 شهر در سراسر کشور ممکن می‌سازد.

رییس بانک مرکزی چین گفت: «هدف از یوان دیجیتال در حال حاضر مصرف داخلی است. قابلیت همکاری با بخش‌های مالی دیگر مساله پیچیده‌ای است که ما عجله برای رسیدن به یک راه‌حل خاص نداریم. البته در بلندمدت مقدمات استفاده بین مرزی هم آماده خواهد شد». وی تاکید کرد یوان دیجیتال چین دلار امریکا را سرنگون نمی‌کند. بانک مرکزی چین استفاده بین مرزی از یوان دیجیتال را در المپیک زمستانی 2022 آغاز می‌کند.

 

ارسال نظر