رویداد

۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۱۱

تخلف بانک‌ها در دریافت وثایق وام اشتغال روستایی

معاون توسعه اشتغال وزارت کار گفت: تخلف بانک‌ها در دریافت وثایق تسهیلات اشتغال روستایی را اطلاع دهید. حامد شمس, رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی تعاون, کار و رفاه اجتماعی در صفحه توییرخود نوشت: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی در مورد دریافت وثایق تسهیلات اشتغال روستایی با بانک‌ها اتمام حجت کرد و از آنها خواست از اعمال رفتار سلیقه‌ای خودداری کنند. تخلف بانک‌ها در دریافت وثایق تسهیلات اشتغال روستایی اطلاع دهید. منصوری گفت: با توجه به افزایش نرخ قیمت‌ها پیشنهاد افزایش نرخ سرانه اشتغال به مبلغ 200 تا 250 میلیون تومان داده شده و به زودی عملایتی می‌شود.طی نشست و صحبت‌های انجام شده با مدیران بانکی کشور، با برگشت منابع بازگشتی از پرداخت اقساط تسهیلات اشتغال روستایی به چرخه تولید در پرداخت تسهیلات اشتغالزا موافقت شده است. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: منابع مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات موردنیاز طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان‌ها توسط صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون تامین و پرداخت می‌شود.تحرک بخشی و حمایت از ایجاد اشتغال در مناطق کم‌برخوردار یکی از اهداف طرح‌های اشتغال این وزارتخانه است که با راستی‌آزمایی، اثربخشی و اشتغال خالص ایجاد شده در این خصوص مشخص خواهد شد. کمیته نظارت بر طرح‌های اشتغال روستایی با انسجام بیشتر باید از انجام هرگونه رفتار سلیقه‌ای در اعطای تسهیلات جلوگیری کنند.

درآمدزایی بانک‌ها از سود سخت می‌شود

با توجه به اینکه پیش از این وزیر اقتصاد، بانک‌ها را مکلف به تمکین از سودهای مصوب بانکی کرد و تخلف از این امر را مشمول جریمه مالیاتی اعلام کرد، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: تخلفات بانک‌ها در مصوبه شورای پول و اعتبار در زمینه سودها بانکی، برای آنها درآمد محسوب و مالیات درآمد کسب شده از بانک‌ها اخذ خواهد شد. به عبارت دیگر، بانک‌ها نمی‌توانند درآمدزایی نامتعارفی از سودهای بانکی داشته باشند. چندی پیش وزیر اقتصاد در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد که با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال، باید نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را به دقت رعایت کنید و در غیراینصورت مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند.حال، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی درباره چگونگی محاسبه مالیات از این محل برای بانک‌ها توضیحاتی ارایه کرده است. محمود علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در صورتی که بانک‌ها برخلاف مصوبه شورای پول و اعتبار، بهره بیشتری به سپرده گذار پرداخت کنند و سود بیشتری هم از آنها دریافت کنند، این موارد برای بانک‌ها به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی برای سازمان پذیرفته نخواهد شد. طبق گفته وی، این هزینه مالیاتی پس از عدم پذیرش، برگشت داده و از آن مالیات دریافت می‌شود.  معاون سازمان امور مالیاتی در پایان تاکید کرد: تخلفات بانک‌ها در مصوبه شورای پول و اعتبار در زمینه سودها بانکی، برای آنها درآمد محسوب و مالیات درآمد کسب شده از بانک‌ها اخذ خواهد شد.گفتنی است، سود مصوب برای سپرده‌های یک ساله ۱۶ درصد و دو ساله ۱۸ درصد است ضمن اینکه سقف سود تسهیلات۱۸ درصد تعیین شده است.

استقلال؛ پیش‌شرط موفقیت بانک مرکزی در کنترل نقدینگی

نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد و با سیاست دولت‌ها مجبور به عقیم‌ گذاشتن برنامه‌هایی که برای کنترل تورم دارد، نشود. محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: بانک مرکزی در زمینه کنترل نقدینگی و تورم نقش مهمی برعهده دارد. در چند سال گذشته حجم نقدینگی تا چند برابر افزایش‌یافته است و این روند افزایش نقدینگی درسال ۹۹ نیز ادامه داشته است. وی با تاکید براینکه بانک مرکزی باید برنامه‌هایی اجرایی و جدی برای تقویت ارزش پول ملی داشته باشد، افزود: کنترل نقدینگی مهم‌ترین عامل در کنترل تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی است و بانک مرکزی باید بتواند به صورت مستقل برنامه‌هایی را برای کنترل نقدینگی در دستور کار داشته باشد.

تخصیص کارت اعتباری سهام‌عدالت حداکثر سه روز پس از تایید پرونده

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، حداکثر سه روز پس از تایید نهایی پرونده آن را دریافت خواهند کرد. علاقه‌مندان به دریافت کارت اعتباری مبتنی بر سهام عدالت می‌توانند درخواست خود را از طریق «نشان بانک» موجود در اپلیکشین‌های «ایوا»، «بله» و «شصت» ثبت و مراحل آن را طی کنند. این کارت اعتباری به دو روش «توثیق مستقیم سهام عدالت» ویژه کسانی که مالکیت و مدیریت سهام آنها بر عهده سهام‌دار است و «توثیق غیرمستقیم سهام عدالت» ویژه کسانی که مدیریت سهام آنها بر عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است صادر می‌شود. ارزش سهام متقاضیان باید حداقل بیست میلیون ریال باشد تا این تسهیلات تا سقف نیمی از آن تخصیص ‌یابد. مبلغ دریافتی تسهیلات پس از تخصیص در گزینه «کارت اعتباری» موجود در «نشان بانک» قابل مشاهده و استفاده است و امکان استرداد آن وجود ندارد.

 

ارسال نظر