رویداد

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۶۸

مسیر حذف دلار از مراودات انعقاد پیمان‌ها می‌گذرد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه افول اقتصاد امریکا نزدیک است، گفت: انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه پولی با هدف مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف می‌تواند دلار را از گردونه خارج کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اینکه سال‌ها است دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران دارد، گفت: انعقاد قراردادها و موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه پولی با برخی کشورها مسیری است که سلطه دلار بر اقتصاد ایران را کاهش خواهد داد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه در قالب یک اتاق مشترک مابین کشورهایی که با هم مراوده اقتصادی دارند باید از سوی مسوولان مربوطه پیگیری شود، افزود: مراوده با کشورهای مختلف باید به صورتی انجام شود که پول دو کشور بدون توجه به دلار در مراودات مورد استفاده قرار بگیرد.

این عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اهمیت توافق نامه‌های چند جانبه با کشور‌های مختلف برای بهبود شرایط موجود کشور تصریح کرد: قرار بر این است که در این اتاق‌ها به صورت پایاپای پول ملی کشورها با هم مبادله شود و دلار در این اتاق‌ها مورد معامله قرار نگیرد.

پرداخت ۲۱ میلیون تومان وام با کارت اعتباری سهام عدالت

رییس‌جمهور اعلام کرد، یک خانوار سه نفره دارای برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی، می‌تواند تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت که از سوی رییس‌جمهور اعلام شد، مقرر شده است که به ازای هر برگ سهام عدالت 10 میلیون تومانی 14 میلیون اعتبار و برای هر برگ سهام عدالت 500 هزار تومانی 7 میلیون تومان اعتبار در کارت‌های سهام عدالت لحاظ شود.

به گفته رییس‌جمهور، بر این اساس یک خانوار سه نفره می‌تواند تا 21 میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند.

به گزارش تسنیم، هدف از اعطای کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت، افزایش نقدینگی سهامداران بود. بر این اساس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی، فرایند اعطای توثیق سهام عدالت را انجام می‌دهد. تاکنون بیش از 6 هزار درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری ارسال و توثیق شد. در حال حاضر 2 بانک ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم را انجام داده‌اند به‌طوری‌که بانک ملی اسفند ماه 99 و بانک تجارت از 7 فروردین 1400 اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده‌اند. افراد باید در هر یک از این 2 بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشن‌های بانک اقدام به ثبت نام کنند، اما نکته‌ای که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که حتما باید کارت ملی جدید داشته باشند. محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این خصوص گفت: همه سهامداران عدالت، که روش مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده کنند همچنین باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند و بعد در بانک ثبت نام کنند. مشمولان سهام عدالت، که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانک‌ها دارند، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند. وی تصریح کرد: یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد. این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند. با توجه به زمان معاملاتی بورس، افرادی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند حتما در روز‌های کاری و در ساعت 8 صبح تا 16 اقدام به ثبت نام کنند تا فرآیند توثیق سهام، سریعتر انجام شود. محمدی همچنین درباره محاسبه مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت گفت: به‌طور مثال امروز ارزش 60 درصد سهام عدالت 6 میلیون تومان است و بانک 50 درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری می‌دهد.

سیاست‌گذاری پولی تنها  باید در بانک مرکزی انجام شود

عزت‌الله یوسفیان ملا کارشناس امور اقتصادی گفت: مساله مورد اشاره سبب شده تا مکان اخذ تصمیمات مربوط به سیاست‌های پولی، ارزی و ریالی مشخص نباشد و متاسفانه بین سیستم‌هایی که در این زمینه می‌توانند ورود پیدا کنند، یک‌صدایی و همراهی وجود ندارد و هر یک ساز خود را می‌نوازد. در حالی که نباید اینگونه باشد و گردش مالی و اقتصادی بازار باید در این خصوص تعیین‌کننده باشد. تا زمانی که وضعیت به همین شیوه پیش برود، یقینا مشکلات به دنبال هم ردیف خواهد شد و برای پول ملی ارزشی باقی نخواهد ماند.یوسفیان ملا در این خصوص درباره وظیفه بانک مرکزی در شرایط فوق چنین توضیح داد: پایه پولی کشور، میزان چاپ اسکناس، میزان گردش مالی بانک‌ها از وظایف بانک مرکزی به حساب می‌آید، اما وقتی استقلال مورد نیاز را برای سیاست‌گذاری مناسب جهت پیشبرد این موارد نداشته باشد، بنابراین برای موارد فوق در بخش دیگری تصمیم‌گیری می‌شود که این امر ضربه سختی به پول ملی کشور وارد خواهد کرد، به‌طوری که هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود.وی در ادامه تصریح کرد: وقتی از رییس کل بانک مرکزی درخواست چاپ اسکناس می‌کنند، با علم اینکه انجام این کار بدون پشتوانه تورم‌زا خواهد بود درباره تحقق یا عدم تحقق آن خود تصمیم می‌گیرد و زیر بار خواسته‌های دستوری نمی‌رود.

 

ارسال نظر