اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۴۲

رنگ‌بندی وضعیت اعتباری صادرکنندگان چک صیادی

امکان استعلام سوابق اعتباری صادرکنندگان چک برای عموم مردم فراهم شده است، بنابراین ذی‌نفعان نباید بدون استعلام، چک‌های جدید صیادی را از صاحبان آن دریافت کنند.  دریافت‌کنندگان چک‌های بنفش (چک‌های جدید) می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶رقمی مندرج در چک‌های صیادی از طریق برنامک‌های موبایلی، وب سایت بانک مرکزی یا سامانه استعلام پیامکی ۷۰۱۷۰۱، از وضعیت اعتباری صادر‌کننده چک به لحاظ سابقه چک برگشتی مطلع شوند. وضعیت سفید به این معناست که صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا در صورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است. وضعیت زرد به معنای داشتن یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

توزیع دسته چک‌های جدید در بانک‌ها

سخنگوی اجرای قانون جدید چک با اعلام توزیع دسته چک‌های جدید در بانک‌ها، گفت: امکان ثبت چک با هر کارت بانکی فراهم شد و لازم نیست تطابقی بین بانک صادرکننده چک و کارت وجود داشته باشد.

سخنگوی اجرای قانون جدید چک با بیان اینکه از ۵ فروردین ۱۴۰۰ ماده ۲۱ مکرر قانون صدور چک اجرایی و از آن تاریخ هم دسته چک‌های جدید با رنگ بنفش و عبارت تاکیدی «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» در شبکه بانکی توزیع شده است. آمنه نادعلیزاده در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: در ابتدای مطرح شدن قانون جدید چک محدودیتی وجود داشت مبنی بر اینکه زمان ثبت چک، کارت بانکی باید متعلق به همان بانکی باشد که چک آن صادر می‌شود و باید تطابق لازم را دارا می‌بود. در حال حاضر برای رفاه حال مردم و تسهیل خدمت‌دهی، مشتریان می‌توانند با هر کارت بانکی، چک خود را ثبت کنند و لازم نیست تطابقی بین بانک صادرکننده چک و بانک صادرکننده کارت وجود داشته باشد.  وی افزود: توزیع چک‌های جدید همچنان ادامه دارد و به مرور نیز به حجم اطلاعاتی که در سامانه صیاد تجمیع می‌شود، اضافه خواهد شد. البته نرخ تغییرات کند است چرا که با نوعی همزیستی روبرو هستیم و چک‌های قبلی کماکان دارای اعتبار هستند. سخنگوی اجرای قانون جدید چک با تاکید براینکه شبکه بانکی کشور آمادگی لازم در این خصوص را دارد، اظهار کرد: بانک‌ها درگاه‌هایی شامل اینترنت بانک یا همراه بانک خودشان را به سامانه صیاد مجهز کردند و به مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی خدمت رسانی می‌کنند. علاوه بر درگاه‌های بانکی، اپلیکیشن‌های پرداخت نیز فعال شده‌اند که در حال حاضر ۴ اپلیکیشن بزرگ شبکه بانکی فعال هستند. مشتریان می‌تواند برای اطلاع از این ۴ اپلیکیشن به سایت شرکت شاپرک مراجعه کنند.  نادعلیزاده گفت: چک‌های قدیمی می‌تواند به روال سابق خود پذیرش و پردازش شود و هیچ خللی هم در فرآیند پردازش چک‌های قدیمی رخ نداده است، اما بانک مرکزی به زودی چک‌های قدیمی را در فرجه زمانی مناسب جمع‌آوری خواهد کرد که البته هنوز این زمان تعیین و اعلام نشده است؛ بنابراین مردم نباید نگران دسته چک‌های قدیمی خود باشند.  وی با بیان اینکه چک‌های جدید نباید در وجه حامل صادر شوند و در واقع سامانه صیاد اجازه صدور در وجه حامل را نخواهد داد، افزود: مردم دقت کنند که چک‌های بنفش حتما باید در سامانه صیاد ثبت شده باشند و اگر اینگونه نبود از دریافت چک خودداری کنند چرا که در صورت عدم ثبت چک در سامانه صیاد، بانک وجه چک را پرداخت نمی‌کند و ممکن است‌گیرنده چک متضرر شود.

جزییات ساعت کار جدید بانک‌ها در شهرهای رنگی کرونا

کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی ساعات فعالیت بانک‌ها برای پذیرش مشتریان، از ۸ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر و در روزهای پنج شنبه ۸ صبح تا 12:30 خواهد بود. کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی پیرامون ساعت کار شعب و نحوه حضور کارکنان بانک‌ها در شهرهای آبی، زرد، نارنجی و قرمز اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است:  با توجه به سوالاتی که در خصوص نحوه چگونگی ارایه خدمات بانک‌ها و نحوه حضور کارکنان آنان در روزهای جاری که در بعضی از شهرها از نظر ستاد ملی کرونا تغییر وضعیت هشدار داده‌اند، ضرورتاً به استحضار می‌رساند: مطابق یا مفاد نامه شماره ۹۹/۱۸۲۵- ک هـ مورخ ۹۹/۹/۱۳، تا اطلاع ثانوی ساعات فعالیت بانک‌ها برای پذیرش مشتریان از ۸ صبح الی ۱۴ بعد از ظهر و در روزهای پنجشنبه تا 12:30 خواهد بود. حضور کارکنان بانک‌ها در شهرها با هشدار قرمز به میزان ۵۰درصد می‌باشد و ۵۰ درصد بقیه کارکنان می‌توانند با توجه به نظر مدیران محترم مناطق به‌نحوی‌که ارایه خدمات شعب متوقف یا با خدشه روبه‌رو نگردد به‌صورت نوبتی از طریق دورکاری ادامه یابد. در شهرهای با هشدار نارنجی از جمله تهران و البرز حضور کارکنان به میزان دوسوم خواهد بود و یک سوم آنان می‌توانند مشروط به امکان ارایه کامل به مشتریان از طریق نوبتی دورکاری داشته باشند. بدیهی است در سایر شهرها با هشدارهایی با رنگ‌های زرد و آبی ارایه خدمات بانکی با حضور صدردرصدی کارکنان خواهد بود. طبیعتاً رعایت پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از لوازم التحریر اختصاصی، مواد ضدعفونی‌کننده، رعایت فاصله مکانی بین افراد و...) و توصیه و پیشنهاد به مراجعین برای انجام امور بانکی آینده با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مورد عنایت همکاران بانکی و به ویژه مدیران شعب خواهد بود. تغییر رنگ شهرها با هشدارهای ستاد ملی کرونا در آینده کماکان مشمول مراتب مندرج در نامه حاضر خواهد بود.

ارسال نظر