کاهش ۵۰۰ هزار تومانی سکه

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۳۹
کاهش ۵۰۰ هزار تومانی سکه

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری |

در بازار آزاد قیمت دلار 24 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 29 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 780 تومان اعلام شده است. با کاهش قیمت دلار به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۶ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 577 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 400 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.  قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با کاهش محسوس همراه شده است؛ سکه در روزهای گذشته در کانال 11میلیون تومان در نوسان بود ولی با پایان رسمی تعطیلات نوروزی بار دیگر قیمت‌ها در این بازار نزولی شده و سکه نیز به کانال 10 میلیونی بازگشته است. از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

    حباب سکه کم شد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ با توجه به افت نرخ ارز در بازارهای داخلی، شاهد کاهش قیمت سکه و دلار در بازار هستیم.محمد کشتی آرای با بیان اینکه اونس جهانی طلا ۱۷۳۱ دلار قیمت‌گذاری شده افزود: هر قطعه سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۶۴ هزار تومان فروخته می‌شود. کشتی آرای ضمن تشریح آخرین وضعیت بازار طلا و سکه از کاهش ۲۰۰ هزار تومانی حباب سکه خبر داد و گفت: قیمت سکه طرح جدید و قدیم نسبت به هفته دوم تعطیلات نوروز ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت فعلی بازار طلا و سکه اظهار داشت: با توجه به مباحث سیاسی، هسته‌ای، برجام و ... شوک قیمتی در بازار ارز داشتیم که همین موضوع باعث کاهش قیمت طلا و سکه شد. وی با بیان اینکه کاهش هزار تومانی قیمت دلار باعث کاهش 500 هزار تومانی قیمت سکه شد، تصریح کرد: این درحالی است که تقاضایی در بازار وجود ندارد و داد و ستدی نداریم. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر ضمن تأکید براینکه کاهش قیمت ارز عامل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه است، افزود: در هفته دوم تعطیلات نوروز، قیمت هر گرم طلای 18 عیار به یک میلیون و100 هزار تومان رسیده بود ولی از دیروز با کاهش قیمت ارز، هر گرم طلای 18 عیار نیز با کاهش 50 هزار تومانی همراه شده و با قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان معامله می‌شود. کشتی آرای با اشاره به اینکه بازار هنوز داغ نشده و روال معمول نیز از سرگرفته نشده است درباره حباب سکه گفت: همزمان با کاهش تقاضا، حباب سکه نیز کاهش یافته است، حباب سکه با 200 هزار تومان کاهش به 350 هزار تومان رسیده است. نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است؛ تا جایی که دلار که در هفته دوم تعطیلات نوروز 1400 در محدوده 25 هزار و 700 تومان معامله می‌شد در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات به کانال 24 هزار تومان بازگشته است. این در حالی است که در تاریخ 11 فروردین کمتر معامله‌گری حاضر بود زیر محدوده 25 هزار و 700 تومانی اقدام به فروش دلار کند. این مساله زمانی قابل‌توجه‌تر به نظر می‌رسد که تا تاریخ 27 اسفند، بازار ساز باقدرت زیادی در برابر ورود دلار به کانال 25 هزارتومانی مقاومت به خرج می‌داد. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 365 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 882 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 482 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 918 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    روز آرام دلار

ارزش دلار جهانی مقابل ارزهای مهم تغییرات کمی داشت.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۰۴ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۶ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۱۰.۶۹۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۱۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۶۷ یوان چین اعلام شد.

    ناکامی بیت‌کوین

در فتح کانال ۶۰ هزار دلاری

بیت‌کوین پس از ناکامی در رسیدن به قله جدید، عقب نشست.پس از بانک‌های مرکزی چین، کانادا، روسیه و سوئد، حالا بانک مرکزی تایلند نیز اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۲ از نسخه آزمایشی ارز دیجیتالی خود رونمایی خواهد کرد. طبق بیانیه منتشره توسط این بانک، هدف اصلی از توسعه چنین ارزی، فراهم کردن امکان دسترسی شهروندان به روش‌های نوین پرداخت و تراکنش‌های مالی خواهد بود. با این حال تا زمانی که ارز دیجیتالی به‌طور کامل از نظر مشخصه‌های امنیتی به تایید نرسد، عرضه این ارز به صورت عمومی انجام نخواهد شد. بانک جی پی مورگان با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش روزافزون سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی پیش‌بینی کرد در صورت کاهش نوسانات شدید قیمتی، بیت‌کوین به زودی بتواند به رقم ۱۳۰ هزار دلار برسد. این بانک نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتالی را بزرگ‌ترین مانع بر سر ورود نهادهای بزرگ به این بازارها داونسته است.  غول‌های بزرگ مالی امریکایی کماکان نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی مشتاق هستند. با اعلام خبر احتمال سرمایه‌گذاری‌های جدید بانک گلدمن ساکس و موسسه بلک راک در بازار ارزهای دیجیتالی، بار دیگر اوضاع به نفع گاوهای بازار تغییر کرده است و برخی تحلیلگران احتمال رسیدن بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار را طی روزهای آتی محتمل داونسته‌اند. در سه ماه اخیر بیت‌کوین بیش از ۳۰ هزار دلار افزایش قیمت داشته است.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۲۳ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۶۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

    راه‌اندازی آزمایشی روبل دیجیتال 

رییس کمیته دومای روسیه اعلام کرد آزمایش روبل دیجیتال در اواخر ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و احتمالاً برای نقل و انتقال‌های داخلی طی دو تا سه سال آینده کاربرد خواهد داشت.اولین نمونه از شکل جدید ارز ملی روسیه یعنی روبل دیجیتال تا چند ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود. وی طی مصاحبه‌ای با راشاتودی گفت: «روبل دیجیتال در حال حاضر بالاترین شکل پول است» و اضافه کرد بانک مرکزی قرار است نقشه راه توسعه این ارز دیجیتال را به زودی منتشر کند و نمونه اولیه آن تا پاییز آماده می‌شود.  وی با اشاره به اینکه از این ارز دیجیتال احتمالاً برای نقل و انتقال‌های داخلی طی دو تا سه سال آینده استفاده می‌شود، گفت: «آزمایش‌های این ارز دیجیتال در اواخر 2021 یا اوایل 2022 آغاز می‌شود». مفهوم روبل دیجیتال در اکتبر 2020 توسط مقامات این کشور اعلام شد. این شکل جدید از پول به همراه روبل نقدی و غیرنقدی وجود خواهد داشت. بر خلاف ارزهای مجازی مثل بیت کوین، روبل دیجیتال مخاطرات کمتری دارد چون توسط بانک مرکزی منتشر شده و پشتوانه آن پول سنتی است.  رییس بانک مرکزی روسیه در ماه فوریه اعلام کرد در مورد راه‌اندازی روبل دیجیتال با جامعه بانکداری مشورت کرده است و قول داد تا فصل تابستان مفهوم دقیق‌تری از آن را ارایه ‌دهد. پس از آن، این طرح مورد مذاکرات بیشتری با عموم مردم، شرکت‌کنندگان بازار و بانک‌ها قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر