فروش ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در سال 99

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۰۱۱
فروش ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در سال 99

همتی: جلوی افزایش ۲۶ درصدی نقدینگی و ۳۲ درصدی پایه پولی را گرفتیم

گروه بانک و بیمه |

شصتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی با حضور ریاست محترم جمهوری برگزار شد. دکتر همتی در این جلسه به تشریح تحولات اقتصاد کشور و اقدامات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز، تامین ارز کالاهای اساسی و مدیریت نقدینگی پرداخت.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به فشار بی‌سابقه تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: به‌رغم کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت در سال جاری، بانک مرکزی موفق به تامین ارز ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی و مواد اولیه واحدهای تولیدی شد.‌با کمک وزارت اقتصاد طی ۴۱ حراج توانستیم ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی را به فروش برسانیم و اگر این کار انجام نمی‌پذیرفت پایه پولی ۳۲ واحد درصد و نقدینگی ۲۶ واحد درصد افزایش می‌یافت که بانک مرکزی جلوی تحقق آن را گرفت.

عبدالناصر همتی در این جلسه به تشریح تحولات اقتصاد کشور و اقدامات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز، تامین ارز کالاهای اساسی و مدیریت نقدینگی پرداخت.

رییس شورای پول و اعتبار همچنین تاکید کرد: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا فشار مضاعفی را بر اقتصاد کشور وارد و شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای برای سیاست‌گذاری پولی و ارزی ایجاد کرد. از این لحاظ برای حمایت از اقتصاد 42 هزار میلیارد تومان وام کرونایی تخصیص داده شد که از این میزان 28.5 هزار میلیارد تومان مختص خانوارها بود. با این حال بانک مرکزی حداکثر تلاش خود را برای مدیریت نقدینگی انجام داد و با وجود کاهش قابل ملاحظه درآمد ارزی و شوک ناشی از کرونا، متوسط رشد نقدینگی در سه سال گذشته 30.3 درصد بوده که این میزان از متوسط 20 سال گذشته تنها 2.8 درصد بیشتر بوده است.

همتی با اشاره به رشد اقتصادی 2.2 درصدی کشور در 9 ماهه سال جاری ابزار امیدواری کرد: افزایش رشد اقتصادی طی فصول دوم و سوم سال 1399 نوید بخش عبور از شرایط سخت بخش واقعی اقتصاد ایران و حاکی از خروج از رکود و آغاز دوره رشد مجدد اقتصادی است.

رییس کل بانک مرکزی، اجرای موفق ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را پروژه‌ای مهم در راستای اصلاح ساختاری نظام بانکی دانست و گفت: در خصوص اصلاح ناترازی بانک‌ها که سابقه‌ای طولانی در اقتصاد کشور دارد اقدامات موثری توسط بانک مرکزی انجام شده که نتایج آن به مرور نمایان خواهد شد.

همتی افزود: اجرای عملیات بازار باز به عنوان یک سیاست پولی نوین مبتنی بر کنترل نرخ سود که سال‌ها در نظام بانکی مغفول مانده بود از اقدامات مهم بانک مرکزی در سال جاری بود که منجر به بازتعریف رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها شده و مسیر اصلاح ناترازی‌های بانکی را هموارتر می‌کند.

رییس شورای پول و اعتبار همچنین تاکید کرد: مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا فشار مضاعفی را بر اقتصاد کشور وارد و شرایط سخت و بی‌سابقه‌ای برای سیاست‌گذاری پولی و ارزی ایجاد کرد. از این لحاظ برای حمایت از اقتصاد ۴۲ هزار میلیارد تومان وام کرونایی تخصیص داده شد که از این میزان 28.5 هزار میلیارد تومان مختص خانوارها بود. با این حال بانک مرکزی حداکثر تلاش خود را برای مدیریت نقدینگی انجام داد و با وجود کاهش قابل ملاحظه درآمد ارزی و شوک ناشی از کرونا، متوسط رشد نقدینگی در سه سال گذشته 30.3 درصد بوده که این میزان از متوسط ۲۰ سال گذشته تنها 2.8 درصد بیشتر بوده است.

    جلسه مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با هیات عامل بانک مرکزی 

 همچنین رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس میهمان بانک مرکزی بودند. در این جلسه ابتدا دکتر همتی ضمن خوش آمدگویی به اعضای کمیسیون، تحولات بخش حقیقی اقتصاد و روند بازارهای پول وارز را برای اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح و اقدامات انجام گرفته برای کنترل نقدینگی وتأمین ارز کالاهای اساسی ودارو و مواد اولیه واحدهای تولیدی در شرایط سخت تحریم وفشار حداکثری را توضیح داد.

همچنین در این جلسه دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی طرح‌ها و برنامه‌های این کمیسیون در خصوص مسائل مرتبط با بانک مرکزی را تشریح وانتظارات کمیسیون از بانک مرکزی را بیان کرد.در ادامه جلسه اعضای کمیسیون اقتصاد سوالات و نقطه نظرات خود درخصوص مسائل ارزی، پولی، بانکی و نظام پرداخت را مطرح و رییس کل و معاونین بانک مرکزی نیز توضیحات لازم را ارایه کردند.

    باید دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذاریم

از سوی دیگر، رییس‌جمهور در جلسه مجمع بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی و بانک‌های ما باید با دست باز با دنیا تعامل کنند و اگر برای همکاری با کشورها اهمیت قائلیم باید کاری کنیم که بانک‌ها بتوانند بدون نگرانی با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند. روحانی با تقسیم شرایط کشور به دو دوره قبل و بعد از سال ۹۷ اظهار داشت: از سال ۹۴ تا ۹۶ با اقدامات انجام شده از سوی این دولت و عبور از تحریم‌ها، آمار و ارقام کشور در رشد اقتصادی، نرخ تورم و اشتغال افتخارآمیز است. در این دوره (۹۴ تا ۹۶) در هر فصل بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک‌رقمی کردیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده که این یک افتخار بزرگی است. رییس‌جمهور با بیان اینکه تحریف واقعیت‌های کشور و دستاوردهای درخشان دولت تا پیش از جنگ تمام‌عیار اقتصادی، ظلمی بزرگ است، گفت: در سال ۹۷ از سوی فردی که به هیچ پیمان و اصل و قاعده‌ای پایبند نبود، به یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار فرا خوانده شدیم و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این بود که بر اثر فشارهای بی‌سابقه و تحریم‌های همه‌جانبه تا پیش از سال ۹۷ تورم کشور ۳ رقمی خواهد شد.

روحانی با اشاره به اینکه اگر اقدامی برای مدیریت این شرایط نمی‌کردیم. شاهد تورم ۳ رقمی هم می‌بودیم، اظهار داشت: با تلاش‌های دولت و مسوولان اقتصادی در پایان سال ۹۷ و با ورود به سال ۹۸ توانستیم به تدریج وضعیت را کنترل کنیم به شکلی که نرخ افزایشی تورم معکوس شده و رو به کاهش گذاشت و در حالی که در طول سال ۹۸ روند نرخ تورم رو به کاهش بود متأسفانه در پایان این سال با بحران جدیدی به نام همه‌گیری کرونا مواجه شدیم.کسانی که تحریم‌های بی‌سابقه و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران را طراحی کردند، هدف‌شان فروپاشی اقتصاد ایران بود که اگر چه فشارهایی هم به مردم تحمیل شد، اما امروز و با گذشت ۳ سال از آغاز جنگ اقتصادی، اقتصاد کشور همچنان سرپا و رو به جلو است و طرح‌های عمرانی و زیربنایی که هر پنج‌شنبه در طول سال ۹۹ افتتاح شده‌اند، پرچمی برای اعلام شکست تلاش‌های دشمنان به حساب می‌آید.

روحانی با اشاره به برخی طرح‌های افتتاح شده در پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید خاطرنشان کرد: شاید افتتاح طرح‌های عظیمی مثل اح   از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق شرقی و مرکزی کشور در شرایط عادی چندان مهم نباشد اما وقتی در شرایط تحریم همه‌جانبه هر هفته شاهد افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چنین طرح‌هایی هستیم نشان می‌دهد که اقتصاد کشور همچنان فعال و پویا پیش می‌رود.

رییس‌جمهور گفت: مدیریت در شرایط جنگی بسیار پیچیده و سخت است و بنده که سابقه مدیریت در دوران جنگ تحمیلی را دارم و در این جنگ اقتصادی نیز به فرمان مقام معظم رهبری فرمانده جنگ اقتصادی بودم، صمیمانه از زحمات همه سرداران خط مقدم این جبهه که مسوولان اقتصادی کشور هستند، تشکر می‌کنم. البته این تشکر به معنای آن نیست که عملکرد ما نقص و اشتباهی نداشته، اما در برابر کار بزرگی که انجام شده، باید انصاف و اعتدال را در روایت رخدادها و تاریخ رعایت کنیم.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در راستای اصلاح نظام بانکی، ساماندهی بانک‌ها و تعطیل کردن موسسات غیرمجاز، ادغام بانک‌های نظامی و راه‌اندازی سامانه‌های متعدد برخط از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: در کدام دوره سراغ دارید که حتی در شرایط عادی چنین اقدامات بزرگی انجام شده باشد. راه‌اندازی هر سامانه برخط اقدامی موثر در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است که در این دولت با قوت و قدرت دنبال شد.در این دولت حتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام دادیم، اما متأسفانه نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی درباره آنها موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد. روحانی ادامه داد: دولت ۴ لایحه برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به مجلس ارایه کرد که هم در مجلس تصویب شد و هم ایرادات شورای نگهبان به آنها رفع شد، اما متأسفانه در جای دیگری گیر افتاده‌اند و جمهوری اسلامی ایران که در منطقه سردمدار مبارزه واقعی با فساد، پولشویی و تأمین مالی تروریسم است نتوانسته در عرصه افکار عمومی این تلاش‌های خود را به خوبی اطلاع‌رسانی کند. بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ما باید با دست باز با دنیا تعامل کنند و ما حداقل اگر برای همکاری با کشورهای دوست اهمیت قایل باشیم، باید کاری کنیم که بانک‌های مرکزی و دیگر بانک‌های این کشورها بتوانند بدون نگرانی از ایجاد حاشیه و مشکل با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند. رییس‌جمهور در ادامه با تشکر از تلاش‌های مسوولان بانک مرکزی در دوران تحریم و همه‌گیری کرونا، برای تأمین منابع مالی لازم برای خرید واکسن  همچنین ارایه تسهیلات به آسیب‌دیدگان از کرونا، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی فشارهای ناشی از تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا را توأمان به دوش کشید که صمیمانه از زحمات همه مسوولان آن تشکر می‌کنم. می‌توانم این اطمینان را به مردم بدهم که سال آینده هم در زمینه رفع تحریم‌ها و هم در زمینه واکسیناسیون و مقابله با همه‌گیری کرونا سال موفق و بهتری پیش‌رو داریم.


 

ارسال نظر