بازگشت دلار صرافی بانکی به کانال ۲۳ هزار تومان

۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۶۹
بازگشت دلار صرافی بانکی به کانال ۲۳ هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در حالی که دلار در بازار آزاد به قیمت 24650 توان معامله می‌شود، صرافی‌های بانکی دلار را به قیمت 23916 تومان می‌فروشند. روز دوشنبه 25 اسفند 99، قیمت دلار 24 هزار و 650 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 300 تومان و درهم امارات 6 هزار و 750 تومان اعلام شده است. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 916 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 442 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 428 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 865 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

در بازار طلا نیز با اعلام اونس جهانی به قیمت 1726 دلار، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان است. نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 45 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 391 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 520 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه طی هفته‌های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب‌نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است. در حالی که به دنبال تصویب بسته محرک مالی دولت امریکا ریسک افزایش نرخ تورم بالا رفته است قیمت طلا در معاملات اولیه روز دوشنبه شاهد افزایش بود، هرچند که افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا سبب شد تا رشد قیمت طلا متوقف شود.  قیمت هر اونس طلا با 0.02 درصد کاهش به 1726 دلار و 69 سنت رسید. قیمت هر اونس طلا در معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.28 درصد رشد به 1724 دلار و 70 سنت رسید.

در حالی که پس از تصویب بسته 1.9 تریلیون دلاری دولت امریکا خوش‌بینی‌ها نسبت به ترمیم اقتصاد امریکا همچنان در حال افزایش است، سوددهی اوراق قرضه ده‌ساله دولت امریکا در نزدیکی بالاترین رقم‌های بیش از یک سال گذشته باقی ماند. هنگام تزریق نقدینگی بیشتر و به تبع آن بالا رفتن نرخ تورم، طلا معمولا محلی امن برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، اما بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه سبب شده تا جایگاه طلا به عنوان محل امن سرمایه‌گذاری تضعیف شود و بخشی از سرمایه‌ها روانه این بازار گردد. قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۷۲۶ دلار و ۶۹ سنت رسید.در حالی که به دنبال تصویب بسته محرک مالی دولت امریکا ریسک افزایش نرخ تورم بالا رفته است. قیمت طلا در معاملات اولیه روز دوشنبه شاهد افزایش بود، هرچند که افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا سبب شد تا رشد قیمت طلا متوقف شود. در حالی که پس از تصویب بسته 1.9 تریلیون دلاری دولت امریکا خوش‌بینی‌ها نسبت به ترمیم اقتصاد امریکا همچنان در حال افزایش است، سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا در نزدیکی بالاترین رقم‌های بیش از یک سال گذشته باقی ماند. هنگام تزریق نقدینگی بیشتر و به تبع آن بالا رفتن نرخ تورم، طلا معمولا محلی امن برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، اما بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه سبب شده تا جایگاه طلا به عنوان محل امن سرمایه‌گذاری تضعیف شود و بخشی از سرمایه‌ها روانه این بازار گردد.

آمارها نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف کننده در امریکا طی ماه فوریه رشد قابل توجهی داشته و منجر به ثبت بزرگ‌ترین رشد سالانه تورم در طی حدود 2 سال و نیم گذشته شده است. تعداد شهروندان امریکایی متقاضی دریافت مقرری بیکاری طی هفته گذشته به پایین‌ترین رقم 4 ماه گذشته رسید. این در حالی است که احساس خوش‌بینی موجود در بازار امریکا در اوایل ماه مارس به بالاترین میزان طی یک سال گذشته رسیده است. حجم دارایی‌های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا روز جمعه با 0.3 درصد کاهش نسبت به روز قبل به 1052.07 تن رسید.

    سرعت گیر ۶۰ هزار دلاری بیت‌کوین

بیت‌کوین پس از رسیدن به کانال ۶۰ هزار دلاری روند صعودی پرشتاب خود را از دست داد. به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بیت‌کوین که در روزهای اخیر روند پرشتابی از کانال ۴۰ هزار دلار تا ۶۰۰۰ دلار داشت پس از فتح کانال ۶۰ هزار دلاری دچار یک وقفه حرکتی شد که دلیل اصلی آن افزایش فشار فروش بوده است. بیت‌کوین طبق برخی از تحلیل‌ها این پتانسیل را خواهد داشت که قله ۱۰۰ هزار دلاری را در سال جاری فتح کند. مایکرو استراتژی در جدیدترین خرید خود ۷۵ میلیون دلار دیگر بیت‌کوین خریده است.  انتشار خبر سرمایه‌گذاری سنگین پسر منتقد سرسخت بیت‌کوین روی این ارز باعث شگفتی معامله گران شده است. پیتر شیف که یکی از فعالان مشهور تجارت طلا و بازار فارکس محسوب می‌شود از تبدیل کل سرمایه پسر خود اسپنسر به بیت‌کوین خبر داده است. شیف پیش‌تر گفته بود بیت‌کوین یک دارایی حبابی است و احتمالا پس از رسیدن به تراز ۱۰۰ هزار دلاری دچار ریزش سنگینی خواهد شد و قیمت آن حتی ممکن است تا هزار دلار هم کاهش پیدا کند.  شرکت آرگو بلاک چین که یکی از شرکت‌های بزرگ استخراج ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود در قراردادی که کمتر نظیر آن وجود داشته است ۳۲۰ هکتار زمین در غرب ایالت تگزاس امریکا خریداری کرده که قرار است در آن تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتالی نصب و فعال شوند. انتظار می‌رود برق مورد نیاز فعالیت این مزرعه عظیم چیزی در حدود ۲۰۰ مگاوات باشد که آن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مراکز استخراج جهان خواهد کرد.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۴۸ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر