اخبار

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۸۷۵

کتابچه صدور، دریافت و انتقال چک‌های جدید منتشر شد

بانک مرکزی به منظور اطلاع و آشنایی هرچه بیشتر هموطنان با روندهای مرتبط با قانون جدید چک، «کتابچه راهنمای صدور، دریافت و انتقال چک‌های جدید» را منتشر کرد. قانون اصلاح قانون صدور چک با هدف اعتباربخشی به چک و به حداقل رساندن صدور چک بلامحل در سـال ۱۳۹۷ توسط مجلس شـورای اسلامی بـه تصویب رسـید و از ابتـدای سـال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود. در این قانون نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند. صادرکننده چک باید مندرجات چـک شـامل تاریخ سررسـید، مبلـغ و اطلاعات هویتی ذی‌نفـع را علاوه بـر اینکه‌ در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیـز ثبت کند. همچنین ذی‌نفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، اسـتعلام و بـا برگ چک تطبیق دهـد.  اشخاصی کـه قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی بـه پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذی‌نفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند. انجام این امور از طریق ابزارهای دسترسی بـه سامانه صیاد شامل اینترنت بانک و موبایل بانک بانک‌ها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت و شعب بانک‌های عامل‌ امکانپذیر اسـت. همچنین سایر ابزار مورد اسـتفاده برای ارایه خدمات چک بـه‌ مشتریان شامل مواردی مانند تلفن بانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و ... نیـز در دست بررسی اسـت کـه توسـط شـبکه بانکی اطلاع‌رسانی خواهند شد.گفتنی است این تغییرات قانونی برای چک‌های جدید با ظاهر متفاوت است.

افزایش ارزش پول اولویت پولی در سال ۱۴۰۰

یک اقتصاددان گفت: قدرت بانک مرکزی باید افزایش یابد تا در کنار آن بتواند ارزش پول ملی را واقعی کند و در سال ۱۴۰۰ باید ماموریت تقویت ارزش پول ملی دنبال شود. محمد باقر صدری عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و باید تمام بخش‌های اقتصادی کشور در کنار بانک مرکزی تلاش کنند، اظهار کرد: رییس کل فعلی بانک مرکزی یکی از مدیران خوب کشور ماست، اما کار بسیار سختی بر عهده دارد و در این شرایط به نظر می‌رسد که باید تلاش بیشتری بر احیا و حفظ ارزش پول ملی داشته باشد، چرا که نوسانات ارزش پول ملی بر قیمت کالاها و اقتصاد ملی اثر می‌گذارد. وی گفت: این اتفاق موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود و اثر آن بر کم درآمدها بسیار محسوس خواهد بود که عرصه را برای آنها تنگ می‌کند. صدری ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند با تقویت ارزش پول ملی و استفاده از نظرات کلی در نهادهای اقتصادی به یاری مردم بیاید و بنابراین تلاش بانک مرکزی برای تقویت ارزش پولی ملی یکی از اولویت‌ها و ماموریت‌های اصلی برای سال آینده باید باشد. به گفته این اقتصاددان، بانک مرکزی وظایف مهمی دارد اما در کشور ما نهادهای دیگر یا نمی‌گذارند یا نمی‌توانند کمک کنند تا این وظایف عملیاتی شوند، اما به هر حال بر کنترل ارزش پول ملی باید تلاش زیادی کرد چرا که رها کردن ارزش پول ملی یعنی رها کردن تورم و در اقتصادهایی مانند اقتصاد کشور ما بازی با ارزش پول ملی به کسانی که پول‌های بادآورده دارند کمک خواهد کرد. وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید قدرت اجرایی خود را افزایش دهد. بانک مرکزی در قانون قدرت فراوانی دارد اما در عمل حتی ۵۰ درصد آن قدرت را نمی‌تواند عملیاتی کند، چرا که هر فرد و گروهی در هر گوشه‌ای یک سازی می‌زند؛ بنابراین اختیاراتی که دارد را نمی‌تواند عملیاتی کند. کار آقای همتی که سابقه خوبی هم در بانکداری دارد این باید باشد که قدرت بانک مرکزی را افزایش دهد و در کنار آن ارزش پول ملی را را به ارزش واقعی خود برساند. البته در این مسیر تنها بانک مرکزی نقش ندارد، بلکه اصلاحات اقتصادی کشور، جلوگیری از پول‌های بادآورده و فساد گسترده و همچنین وظایف دیگر دستگاه‌ها نیز حائز اهمیت است

دولت امریکا کمک کرونایی 1400 دلاری را واریز کرد

رسانه‌های امریکا اعلام کردند که واریز چک‌های ۱۴۰۰ دلاری مربوط به بسته محرک اقتصادی برای نجات از بحران کرونا به حساب بانکی هزاران نفر از مردم این کشور آغاز شده است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، آخرین دور از چک‌های بسته محرک اقتصادی برای نجات از بحران کرونا از روز جمعه به حساب بانکی هزاران نفر از مردم امریکا واریز شده است.چک‌های 1400 دلاری آخرین مرحله پرداخت مستقیم به مردم امریکا از زمان شروع ویروس کرونا یعنی حدود یک سال پیش است. مقامات وزارت خزانه داری امریکا اوایل روز جمعه اعلام کردند که پس از امضای بسته 1.9 تریلیون دلاری توسط جو بایدن، رییس‌جمهور این کشور در روز پنجشنبه، مردم انتظار دارند که واریز چک‌ها از آخر هفته شروع شود.به گزارش پولیتیکو، این مقامات گفتند که پرداخت‌ها طی هفته‌های آینده انجام می‌شود و بیشترین واریز از طریق واریز مستقیم صورت می‌گیرد. اپلیکیشن بانکی «کارنت» به ژورنال گفت که قبلاً هزاران واریز بسته محرک را صورت داده است. «چایم»، یکی دیگر از برنامه‌های بانکی، در توییتر خود اعلام کرد که قبلاً 600 میلیون دلار پرداخت بسته کمک کرونایی به 250 هزار حساب را صورت داده است.بر اساس این گزارش، مبلغ آخرین دور از چک‌های کمک کرونایی از دو دور قبلی بیشتر است و در مجموع به 411 میلیارد دلار می‌رسد.

 

ارسال نظر