اخبار

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۵۶

اسکناس‌های جدیدبدون صفر

از اسکناس‌های جدید هزار، دوهزار و پنج‌هزار تومانی در حالی رونمایی شده که از صفرها در آنها خبری نیست اما تصاویری از مقبره حافظ و البته مقبره‌الشعرای تبریز و آرامگاه ابوعلی سینا در آنها دیده می‌شود. اسکناس ۵هزار تومانی جدید با تغییر رنگ و طرح آرامگاه حافظ در پشت این اسکناس به تازگی منتشر شده است. حدود یک قرن از چاپ نخستین اسکناس‌ها به عنوان پول رایج در ایران می‌گذرد و در این دوران همواره نقش بستن چهره افراد شاخص یا تصویری از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی ایران مورد توجه بوده است؛ کمااینکه بر روی اسکناس‌های دوره قاجار تصویری از شاه آن دوران، در دوره پهلوی تصاویر رضاخان و سپس محمدرضا پهلوی بر روی پول رایج کشور دیده می‌شد.

فرایند صدور چک  در قانون جدید اعلام شد

سخنگوی اجرایی قانون جدید چک با بیان اینکه در قانون جدید چک، فرایند صدور چک و نیز شرایط دریافت دسته چک تغییر کرده است، گفت: برای تخصیص دسته چک‌های جدید به متقاضی آنها، فرد نباید چک برگشتی، احکام قضایی مانند ورشکستگی و بدهی و غیره داشته باشد.  آمنه نادعلی‌زاده توضیحاتی را درباره قانون جدید چک ارایه کرد و افزود: رنگ این چک‌ها صورتی و بنفش رنگ است و عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» بر روی آن درج شده است.برای تخصیص دسته چک‌های جدید به متقاضی آنها، فرد نباید چک برگشتی، احکام قضایی مانند ورشکستگی و بدهی و غیره داشته باشد. 

نادعلی‌زاده خاطرنشان کرد: شرایط صدور چک نیز تغییر کرده است. به این معناکه مشتری دسته چکی را که از بانک دریافت می‌کند، برای صدور ضمن تکمیل فیزیک چک، اطلاعات مربوط به «تاریخ سررسید»، «مبلغ» و «اطلاعات هویتی ذینفع» را نیز در سامانه صیاد ثبت کند. از طرفی‌گیرنده چک نیز باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و ضمن استعلام موارد، اطلاعاتی را که در سامانه صیاد ثبت شده را با اطلاعات مندرج در برگه چک مقایسه کند و در صورتی که مشکلی نداشت، مراتب تأیید خود را اعلام کند.  سخنگوی اجرایی قانون جدید چک گفت: چک‌های جدید نباید در وجه حامل صادر شوند و نام‌گیرنده باید در متن چک درج و کدملی‌گیرنده در سامانه صیاد ثبت شود. در انتقال چک نیز‌گیرنده چک برای انتقال چک به نفر دیگر باید به سامانه صیاد مراجعه کند، کدملی‌گیرنده جدید را در سامانه صیاد ثبت کند.‌گیرنده جدید نیز باید به سامانه صیاد مراجعه کند و از صحت کدملی خود که در سامانه صیاد درج شده، اطمینان حاصل کند و آنگاه چک را تأیید و دریافت کند.

قانون جدید صدور چک با توجه به ضرورت ارتقای آگاهی آحاد جامعه و فرهنگ‌سازی در زمینه قانون چک و کاهش چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها، به صورت مرحله‌ای و به تدریج اجرایی می‌شود. در این زمینه مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرده است: تعیین صحت و سلامت چک از مزایای قانون جدید محسوب می‌شود و ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، این امکان را به مردم می‌دهد تا از تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی صادرکننده اطلاع دقیق پیدا کنند.

ساخت دستگاه خودپرداز رمز ارز بومی

اولین دستگاه خودپرداز رمزارزها، نسل سوم خودپرداز با عنوان CTM با حضور مسوولان و فعالان حوزه رمزارز و با همت شرکت دانش بنیان فناوری زنجیره بلوکی سبحان و خانه بلاک‌چین ایران رونمایی شد. این دستگاه توسط متخصصان و نخبگان شرکت سبحان در همایش فناوری بلاک‌چین پروتکل اعتماد رو نمایی و طی مراسمی قابلیت‌ها و متناسب بودن امکانات با قوانین داخلی و همچنین شرایط حاکم بر خرید و فروش رمزارزها بررسی شد. دکتر محبیان رییس هیات‌مدیره شرکت دانش بنیان زنجیره بلوکی سبحان طی سخنانی ابراز داشت: حوزه رمز ارزها نقش اساسی در تعاملات آینده حوزه مالی خواهد داشت از همین رو شناخت این بازار و استفاده از ظرفیتهای موجود برای همه صاحب نظران شبکه مالی ضرورت دارد و این شرکت در این زمینه آماده ارایه خدمات مشاوره‌ای و مالی به همه مراکز و بانک‌ها را دارد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه خدمات کارشناسانه‌یی را به متقاضیان ارایه نماییم. 

دکتر سبحانی بنیانگذار و مدیرعامل خانه بلاک‌چین ایران و شرکت دانش بنبان سبحان طی سخنانی ابراز داشت: تولید دستگاه خودپرداز رمز ارز در مجموعه سبحان سال‌ها پیش با توجه به فعالیت اینجانب در بخش ارزهای دیجیتال شکل گرفت و پس از چندین سال تحقیق و بررسی خوشبختانه توانستیم به همراه تیم کارشناسی این مجموعه این اقدام بزرگ را را عملی‌سازیم و خوشحالیم که در این زمینه توانسته‌ایم در جهان جایگاهی را برای کشور عزیزمان ایران کسب نماییم. 

مهندس زنجانی عضو هیات‌مدیره خانه بلاک‌چین ایران در ادامه ابراز داشت: بسیار خوشحالم که با همکاری یکی از نخبگان حوزه رمز ارزها جناب آقای دکتر سبحانی و سایر کارشناسان مجموعه توانستیم در راستای ارایه خدمات به مشتریان در کلیه ساعات شبانه روز و رفتن به سمت پرداخت آسان گام‌های به روزی را‌برداریم.

 

ارسال نظر