۶ پیشنهاد برای رصد حملات سوداگرانه در بازار ارز

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۵۴
۶   پیشنهاد برای رصد حملات سوداگرانه در بازار ارز

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

عصر روز دوشنبه 18 اسفند 99، قیمت دلار در بازار آزاد ارز به 24900 تومان رسید و قیمت اونس جهانی طلا نیز به 1690 دلار کاهش یافت و به دنبال آن قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. مظنه مثقال طلا به 4 میلیون و 442 هزار، هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 25 هزار، سکه 10 میلیون و 580 هزار، طرح قدیم 10 میلیون و 300 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 150 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 850 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد.  در ساعات صبح دوشنبه نیز قیمت دلار 24 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 770 تومان اعلام شده است. قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 370 هزار تومان معامله شد.  قیمت دلار 24 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 600 تومان و درهم امارات 6 هزار و 800 تومان اعلام شده است. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 369 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 887 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 99 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 522 تومان اعلام شده است. قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی هفته‌های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب‌نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است و احتمال می‌رود با ادامه روند نزولی قیمت‌ها سکه به زیر 10 میلیون تومان هم برسد؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است. در ساعات صبح نیز در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 119 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 642 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 274 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 695 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    معامله ۲۸۹ میلیون دلار حواله ارز 

در سامانه نیما

در سامانه نیما معادل ۲۸۹ میلیون دلار حواله ارز عرضه و معادل ۱۱۹ میلیون دلار با میانگین هر دلار ۲۲۶۶۰ هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد واردکنندگان در انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز باشند.همچنین معاملات اسکناس در بازار متشکل ارزی نیز معادل ۴.۹ میلیون دلار با میانگین هر دلار ۲۳۸۰۰ تومان بوده است.

     افزایش قیمت طلا با افت ارزش دلار

قیمت هر اونس طلا با ۰.۲۶ درصد افزایش به ۱۷۰۴ دلار و ۹۸ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که تصویب بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری دولت امریکا سبب افزایش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران شده و ارزش دلار نیز تضعیف شده است، قیمت طلا امروز اندکی افزایش داشت و از پایین‌ترین رقم 9 ماه اخیر فاصله گرفت. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.26 درصد افزایش به 1704 دلار و 98 سنت رسید. روز جمعه قیمت طلا به پایین‌ترین رقم از 8 ژوئن یعنی 1686 دلار و 40 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.32 درصد افزایش به 1704 دلار رسید.

تقویت احساس حاکم بر بازار به دنبال تصویب بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری در سنا و کاهش ارزش دلار سبب شده تا اشتها برای خرید طلا افزایش یابد. سنای امریکا روز شنبه بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری پیشنهادی دولت بایدن را به تصویب رساند. 400 میلیارد دلار از این بسته صرف پرداخت یارانه‌های نقدی 1400 دلاری به بسیاری از شهروندان امریکایی خواهد شد.

    ۶ پیشنهاد برای

 رصد حملات سوداگرانه در بازار ارز

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با برشمردن برخی اولویت‌ها و ارایه پیشنهاداتی به بانک مرکزی گفت: رصد حملات سوداگرانه سازماندهی شده در بازار ارز، یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی باید باشد. وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بانک مرکزی باید ایجاد تمهیداتی برای کاهش نرخ رشد حجم پول و تبدیل پول به شبه پول باشد، اظهار کرد: البته این کار با هماهنگی و انجام وظیفه سایر دستگاه‌ها و حتی سایر قوا در کنار قوه مجریه 

امکان پذیر است. محمد واعظ برزانی در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: یکی دیگر از اولویت‌ها باید رصد حملات سوداگرانه سازماندهی شده با منشأ اوفک در بازار ارز باشد؛ یعنی نسبت به چنین حملات احتملالی بانک مرکزی، پایش و برنامه واکنش و سرکوب داشته باشد. موضوع بعدی اجرای بخش‌های همچنان اجرا نشده نظام جامع آمار مالی شهروندان باید باشد به‌طوری که در پرتو آن امیدواریم قانون مبارزه با پولشویی نیز به‌طور کامل اجرا شود.  وی چهارمین اولویت بانک مرکزی در کوتاه‌مدت را اقدامات فوری برای اصلاح ساختار مالی و ترازنامه‌ای بانک‌های تجاری دانست و گفت: به این معنی که سهم دارایی‌های ثابت در ساختار ترازنامه بانک‌های تجاری و همچنین ساختار دارایی‌های این بانک‌ها به حد معقول و مبتنی بر اقتصاد ایران تقلیل یابد. این کار، هم مستلزم نظارت مستقیم بر مدیریت دارایی‌های بانک تجاری و هم مستلزم چنین نظارتی بر شرکت‌های وابسته به بانک‌های تجاری است.  به گفته واعظ برزانی، از سوی دیگر نظارت بر حساب اضافه برداشت که به‌طور اجتناب ناپذیری باعث تداوم حیات ملی بانک‌های اساسا زیان ده می‌شود نیز باید سامان یابد.  او درباره اولویت‌های و ماموریت‌های مهم بانک مرکزی تاکید کرد: ششمین توصیه که مهم‌ترین مقوله نیز محسوب می‌شود، اجرای روح قانون عملیات بانکی بدون ربا است که در اصل، واقعی کردن عملیات بانکی است و برای این کار به سرعت نیازمند تحول در قانون بانکداری هستیم. 

     جو دامی در اولویت اختصاص ارز 

با توجه به کمبود جو دامی در کشور و عدم واردات به موقع این محصول در ماه‌های گذشته (به دلیل عدم تخصیص ارز) مقرر گردید واردات این محصول در اولویت اختصاص ارز قرار گیرد.  در صورت جلسه کارگروه تنظیم بازار در این ارتباط آمده است: با عنایت به کاهش واردات و در راستای تقویت بخش تامین و عرضه جو از محل واردات برای پاسخگویی به نیاز واحدهای تولیدی دام و طیور کشور مقرر گردید بانک مرکزی بر اساس برنامه ابلاغی نیاز ارزی، اعلام معاون اول رییس‌جمهور نسبت به تامین ارز مورد نیاز جو وارداتی با اولویت اقدام نماید.

     قیمت بیت کوین ۵۱ هزار دلار شد

قیمت بیت کوین دوباره وارد کانال 51 هزار دلار شد.قیمت بیت کوین در جلسه معاملاتی روز (دوشنبه) ۵.۱ درصد افزایش یافت و به ۵۱۳۰۲ دلار رسید.به گزارش خبرگزاری تاس، بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی کوین دسک CoinDesk، قیمت بیت کوین در جلسه معاملاتی روز دوشنبه 5.1 درصد افزایش یافت و به 51302 دلار رسید.

بعداً قیمت ارز رمزنگاری شده 51.188 دلار بود که 3.85 درصد به آن افزوده شد. بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است که در سال 2008 توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس با استفاده از نام ساتوشی ناکاماتو ابداع شد. این ارز دیجیتال غیرمتمرکز بوده و بدون پشتوانه یک بانک مرکزی و یا یک مدیر است که می‌تواند بدون واسطه از یک کاربر به کاربر دیگر در شبکه بیت کوین ارسال شود. این در حالی است که کارشناسان رمز ارزها اخیراً تاکید کرده‌اند اکنون که بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال به اوج قیمت خود رسیده‌اند، سرمایه‌گذاری بر روی آنها اشتباه است چرا که به احتمال زیاد به زودی قیمت‌ها نزولی خواهند شد. افزایش سرمایه‌های جدید ورودی باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتالی شد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در ادامه ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازار ارزهای دیجیتالی، کمپانی چینی میتو نیز اعلام کرد ۴۰ میلیون دلار در این بازار سرمایه‌گذاری کرده است. از این مبلغ ۱۷.۹ میلیون دلار صرف خرید بیت‌کوین و ۲۲.۱ میلیون دلار هم صرف خرید اتریوم شده است. شرکت کوین فلیپ نیز در امریکا اعلام کرد که امکان پشتیبانی از رمزارز دوج کوین در خودپردازهای این شرکت فراهم شده است. پیش از این حدود ۱۸۰۰ دستگاه این شرکت از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کردند.  ریزش اخیر ارزهای دیجیتالی علاوه بر بسیاری از سهامداران خرد باعث کاهش شدید ارزش سهام شرکت‌های بزرگی شده است که اقدام به سرمایه‌گذاری در آنها کرده‌اند. با این حال به نظر نمی‌رسد که روند ورود شرکت‌های بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی متوقف شده باشد. تنها در چند روز اخیر ارزش سهام شرکت مایکرو استراتژی که سرمایه‌گذاری سنگینی در بیت‌کوین انجام داده، پس از کاهش اخیر ارزش بیت‌کوین از کانال ۵۶ هزار دلاری یک سوم ریزش کرده است.  تیم بسکتبال دالاس ماوریکز که از پرطرفدارترین تیم‌های ورزشی امریکا محسوب می‌شود در بیانیه‌ای اعلام کرد از این پس هواداران باشگاه امکان خرید محصولات تبلیغاتی و تجهیزات ورزشی این باشگاه را با استفاده از ارزهای دیجیتالی بیت‌کوین و دوج کوین خواهند داشت. هدف از این اقدام، حرکت در مسیر فناوری‌های آینده عنوان شده است. پیش از این نیز ایلان ماسک بارها از دوج کوین حمایت کرده بود.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۸۸ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

 

ارسال نظر