بازار

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۴۲۴

3350 میلیارد تومان عملیات بازار باز  با نرخ 19.8 درصد

بانک مرکزی با تزریق 33.5 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 5 روزه با حداقل نرخ 19.81 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز ‌شنبه 2 اسفندماه 1399 مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، پنج بانک و موسسه اعتباری در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش 75 هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند. با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته ثبات نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق 33.5 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 5 روزه با حداقل نرخ 19.81 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید 16 روز قبل به ارزش 35.8 هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهار‌شنبه 6 اسفند‌ماه انجام شد. 

 به علاوه، در یک هفته گذشته بانک‌ها و موسسات اعتباری در 4 نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش 65.9 هزار میلیارد ریال استفاده کردند. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند.  شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خریدیا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

کاهش قیمت دلار  با آزادسازی منابع ارزی

این روزها بازار ارز در انتظار آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده کشور در کشورهایی چون کره جنوبی، عراق، عمان و... است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی با تحقق این امر و افزایش عرضه ارز در بازار، قیمت دلار می‌تواند برای مدتی به ۱۵ هزار تومان یا کمتر از آن هم برسد.  به گزارش ایسنا، بازار ارزی که مدتی درگیر نوسانات انتخابات ریاست جمهوری امریکا بود، طی بازه کوتاهی پس از انتخاب بایدن و کاهش انتظارات تورمی با روند نزولی مواجه شد و دلار به کانال ۲۰ هزار تومان بازگشت اما طولی نکشید که این بازار به انتظار نتیجه روابط خارجی کشورمان با امریکا نشست. در این مدت، مجدد نوسانات در این بازار شدت  گرفت و روند افزایشی قیمت دلار آغاز شد.  زمانی که بازار ارز متاثر از انتخاب بایدن و کاهش انتظارات تورمی در پی آن کمی به آرامش رسیده بود، اقتصاددانان تنها عامل تثبیت این آرامش را تزریق ارز به بازار می‌دانستند که آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده از نظر آنها بهترین گزینه‌ها بود. در این زمینه، میثم هاشم خانی، یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت تعادلی برای دلار معادل ۲۱ هزار تومان در اسفند سال‌جاری است و این رقم می‌تواند به زیر۱۲ هزار تومان هم برسد که تنها با تزریق تمام منابع ارزی به بازار ارز عملیاتی می‌شود.  وی می‌گوید: اگر دلار در هر صورت به کمتر از ۱۵ هزار تومان برسد، در خوش بینانه‌ترین حالت این قیمت حداکثر دو تا سه ماه می‌تواند حفظ شود و  بعد از آن به سمت قیمت تعادلی که در بالا ذکر شد، جهش پیدا می‌کند.   از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که نرخ ارز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی خود حرکت خواهد کرد و  رئیس جمهوری نیز مطرح کرده بود که با آزادسازی منابع ایران از کشورهایی همچون کره جنوبی و عراق، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.  حال این روزها اخبار خوش و امیدوارکننده‌ای از آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده منتشر  می‌شود به گونه‌ای که نتیجه دیدار سفیر کره جنوبی با همتی بیانگر این است که معادل ۱ میلیارد دلار از ۷ میلیارد دلار منابع ارزی کشورمان در کره جنوبی  قرار است به صورت نقدی به حساب بانک‌های ایرانی واریز شود. همچنین رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که وضعیت بازار ارز خوب می‌شود و برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده مذاکرات خوبی با عمان، کره جنوبی و ژاپن شروع شده است. علاوه براین، روز گذشته امریکا نیز با آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران موافقت کرد که بنابراین، آزادسازی این منابع قطعی شده است و طبق گفته تحلیلگران اقتصادی می‌توان با تحقق این امر در انتظار شروع کاهش قیمت‌ها در بازار ارز باشیم. از آنجا که اقتصاد کشورمان متکی بر دلار است، روند کاهش قیمت در بازار ارز بر سایر بازارها هم تاثیر می‌گذارد. البته لازم به ذکر است که بازار ارز یکی از بازارهایی است که بیش از سایر بازارها از مسائل سیاسی، روابط بین المللی چون برجام تاثیر می‌پذیرد و در این روزها که موضوع برجام نقل محافل شده است، چگونگی آینده روابط ایران و امریکا و برجام از جمله مسائل مهمی است که در نوسانات و تحولات این بازار هم نقش دارد.

 

ارسال نظر