دلار به 24900 تومان افزایش یافت

۱۳۹۹/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۳۶۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز سه شنبه قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از 1810 دلار گذشت. قیمت دلار نیز که در روزهای اخیر تا 24400 تومان کاهش یافته بود، بار دیگر رشد کرد و در بازار آزاد به 24900 تومان، یورو 30100، پوند 36000، درهم 6910، لیر ترکیه 3560، یوان 3850، دلار کانادا 20050 تومان معامله شد. براین اساس قیمت سکه و طلا افزایش یافت و هر سکه 11.255 میلیون تومان معامله شد. در صرافی‌های مجاز بانکی و صرافی ملی نیز هر دلار روز (سه‌شنبه) ۲۴ هزار و ۵۵۷ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته با افزایش ۳۲۳ تومانی همراه‌ شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار و ۷۹۴ تومان رسید. قیمت فروش یورو با افزایش ۴۰۳ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (دوشنبه) به ۲۹ هزار و ۷۲۴ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۲۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۱۳۵ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۳۱۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۵۵۷ تومان است.علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۴۹۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۷۹۴ تومان اعلام شد. براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۱۱۶ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۳۷۹ تومان به فروش رسید. همچنین در سامانه سنا روز کاری گذشته (دوشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۹۶ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۴ هزار و ۷۲ تومان فروخته شد. بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست به‌طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز ناامید شده و چشم به ریزش قیمت‌ها دارند، به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز اکنون به پیشواز تحولات پیش رو رفته‌اند.

    نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیونی 

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران  سه‌شنبه، پنجم اسفندماه با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (دوشنبه) ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۶۷۴ هزار تومان رسید. اونس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۰۶ دلار و ۲۵ سنت فروخته شد. قیمت سکه از ۳۰دی‌ماه تا چند هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما به‌تدریج رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.

   ٨٠  درصد از ارزِ صادرکنندگان تهرانی

 به کشور بازگشته است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: سالانه هشت میلیارد یورو در این استان صادرات داریم و ٨٠ درصد ارزِ صادرکنندگان تهرانی به کشور بازگشته است.١٩ میلیارد یورو ارز به کشور برگشته و میزان بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان استان تهران ٨٠ درصد بوده است.در سال جاری ۵٠ هزار پرونده ثبت سفارش در استان نیز بررسی شده است.حدود ١٧ هزار واحد صنعتی در استان تهران فعال هستند و همه این واحدها در زمینه تولید و خدمات فنی و مهندسی سرآمدند. صادقی با بیان اینکه بالغ بر ١۶ هزار کارت بازرگانی در استان تهران وجود دارد و ۲ هزار و ۹۹۱ صادرکننده در این استان فعال هستند، گفت: ارزش صادرات استان تهران از ابتدای سال ٩٧ تا ٣١ مرداد ٩٩ بیست و یک میلیارد یورو بود که پیش بینی می‌شود در سال جاری هشت میلیارد یورو صادرات از استان تهران صورت گیرد.

    شرط مجلس  برای ابقای ارز ترجیحی 

تا نیمه ۱۴۰۰

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرط مجلس برای ابقای ارز ترجیحی این است که دولت اجازه ندهد همچون گذشته از این ارز سوءاستفاده شود و رانت و فسادهایی صورت گیرد و باید مانع از این اتفاق شود. شهباز حسن پور بیگلری در گفت‌وگو با ایبِنا درباره این موضوع که دولت قصد حذف ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی را ندارد، اظهار کرد: اگر دولت علاقه‌مند است که از ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی استفاده کند، مجلس با این موضوع مشکلی ندارد اما به یک شرط، آن هم اینکه دولت اجازه ندهد همچون گذشته از این ارز سوءاستفاده شود و رانت و فسادهایی صورت گیرد و باید مانع از این اتفاق و سازوکاری اتخاذ شود که ارز ترجیحی طبق قاعده و اصول به کالای اساسی تخصیص داده شود و نه به کالاهای لوکس و غیر ضرور، اگر این ارز باقی بماند مجلس شورای اسلامی خواستار است در قبال آن حفاظت‌هایی از جانب دولت صورت گیرد. حسن پور با تاکید بر ضرورت کمک به مردم در این شرایط، تصریح کرد: حُسن نیت دولت در این امر یعنی تخصیص ارز ترجیحی برای تامین کالای اساسی محرز است، اما باید مانع از رانت و فساد در تخصیص آن شود. حسن‌پور بیگلری با بیان اینکه کارگروه‌هایی در بین مجلس و دولت ایجاد شده تا نحوه نظارت بر تخصیص این ارز مشخص شود، بیان کرد: در بودجه سال ۹۸ نیز ۱۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی به دولت داده شد. مشکل اصلی در توزیع کالاها رانت است و افرادی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کالاهایی را وارد کرده‌اند، ولی به دست مصرف‌کننده با این قیمت نرسیده است. در همین جهت دولت باید تمام سعی و تلاش خود را گذاشته تا اینچنین مشکلات را نداشته باشیم. مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد ارز ترجیحی منحرف شود و فساد و رانت ایجاد کند و در مقابل آن مردم برای تامین کالای اساسی خود با مشکلاتی مواجه شوند.

   سقوط 8  هزاردلاری ارزش بیت‌کوین 

ابراز نگرانی ایلان ماسک خریدار بزرگ بیت‌کوین و مالک تسلا در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت‌کوین باعث شد ۸۰۰۰ دلار از ارزش این ارز مجازی طی تنها چند ساعت پایین بیاید. به گزارش بلومبرگ، استقبال ایلان ماسک از بیت‌کوین در اوایل همین ماه باعث افزایش 50درصدی ارزش این ارز مجازی تا 58 هزار دلار شد و عکس‌العمل سرد او در این هفته ارزش آن را پایین آورد. ارزش بیت‌کوین پس از یک سقوط 17درصدی در روز دوشنبه، 5.6 درصد کاهش یافته است. پس از ابراز نگرانی ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد دنیا در مورد افزایش قیمت زیاد و بسیار سریع بیت‌کوین، این ارز مجازی به زیر 50 هزار دلار رسید و طی تنها چند ساعت 8000 دلار از ارزش خود را از دست داد. متی گرینسپن، موسس کوانتوم ایکانامیکس و متخصص سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار با مقایسه تأثیر ماسک بر قیمت بیت‌کوین نسبت به وارن بوفی، گفت ایلان ماسک و اظهاراتش تأثیری خارق‌العاده بر قیمت‌های بازار دارند. حتی میلیاردرهای دیگر هم در مورد سخنان ماسک اظهارنظر کرده‌اند، بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که از طرفداران بیت‌کوین نیست، هم به‌خاطر مسائل محیط زیستی و مصرف بالای انرژی برای تولید این ارز مجازی و هم به‌خاطر سرمایه‌گذاران شخصی. وی گفت: «ایلان پول زیادی دارد و انسان پیچیده‌ای است بنابراین من نگران این نیستم که بیت‌کوین اتفاقی بالا و پایین برود. من نسبت به بیت‌کوین خوش‌بین نیستم و عقیده دارم اگر به‌اندازه ایلان ماسک پول ندارید باید مراقب باشید.» بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا موفقیت چشمگیری طی ماه جاری داشته است که نتیجه سرمایه‌گذاری بالای شرکت تسلا و سرمایه‌گذاران سازمانی بوده است که بیت‌کوین را جایگزین جذابی برای طلا و دلار می‌دانند ولی تحلیلگران هشدار داده‌اند این افزایش قیمت یک حباب است که به‌وسیله محرک‌های دولتی و مازاد نقدینگی از طرف بانک‌های مرکزی به وجود آمده است. ارزش بیت‌کوین تنها در ماه فوریه بیش از 60 درصد افزایش یافته است. این ارز مجازی در روز یکشنبه رکورد 59 هزار دلار را شکست و در زمان حاضر حدود 54100 دلار در نیویورک معامله می‌شود. سایر ارزهای مجازی هم کاهش قیمت داشته‌اند. اتر، دومین ارز مجازی دنیا از نظر ارزش بازار 19 درصد کاهش داشته است. بسیاری از تحلیلگران هشدار داده‌اند سرمایه‌گذاران جدید در بیت‌کوین باید آماده بی‌ثباتی‌های بزرگ باشند و احتمالاً قیمت این ارز مجازی با همان سرعت و شدتی که افزایش یافته بود، سقوط می‌کند.

     قیمت  جهانی طلا 

به دنبال تضعیف دلار و عقب‌نشینی اوراق قرضه دولت امریکا قیمت طلا امروز شاهد افزایش بود و به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید. به نظر می‌رسد نگرانی‌ها از رشد نرخ تورم سبب تقویت بیشتر جذابیت بازار طلا شده است. به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا با 0.10 درصد رشد به 1811 دلار و 51 سنت رسید. قیمت به بالاترین رقم از 16 فوریه یعنی 1815 دلار و 63 سنت رسید بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه آوریل با 0.23 درصد رشد به 1812 دلار و 50 سنت رسید.کایل رودا تحلیلگر موسسه‌ای جی مارکت گفت: «یکی از معدود دارایی‌هایی که اشتها برای خرید آن کم شده در حال حاضر دلار است... و همین مساله سبب تقویت قیمت طلا شده است.»


 

ارسال نظر