افزایش تقاضا برای خرید سکه در روزهای اخیر قیمت‌ها را بالا برد

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۵۰
افزایش تقاضا برای خرید سکه در روزهای اخیر قیمت‌ها را بالا برد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز یکشنبه در ساعات عصر دلار 26 هزار، درهم 7180 و یورو 31200 تومان معامله شد. قیمت سکه نیز 12 میلیون 80 هزار، مظنه مثقال 5 میلیون و 25 هزار، هرگرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 167 هزارتومان اعلام شد. با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1825 دلار، قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر افزایش یافته و تا 12 میلیون و 300 هزار تومان رشد کرده است. هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته (شنبه) تغییری نداشت، نرخ هر یورو نیز به ۳۰ هزارو ۲۷۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (شنبه) به ۳۰ هزار و ۲۷۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۸۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹هزار و ۷۷۰ تومان شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۵۴۵ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۸۰۱ تومان است.علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰هزار و ۳۰ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۳۳۰ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (شنبه)، هر یورو به قیمت ۳۰ هزار و ۱۷۳ تومان و هر دلار ۲۵ هزار و ۴۴۹ تومان فروخته شد. همچنین در سامانه سنا روزکاری گذشته (شنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۸۶۹ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۴۴۲ تومان فروخته شد.قیمت دلار که در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده بود، در روزهای اخیر دوباره نوسان دارد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

    تامین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی

آقای روحانی رییس‌جمهور در مورد نرخ دلار 4200 تومان در سال آینده گفت: دولت تا روز آخر خدمت خود، حراست از معیشت مردم را وظیفه نخست خود می‌داند و تامین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی، سیاست قطعی دولت تا پایان خواهد بود.

     ورود سکه به کانال ۱۲ میلیون تومانی

در بازار طلا نیز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با افزایش ۷۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (شنبه) به قیمت ۱۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله شد.طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۶۹ هزار تومان و هر مثقال طلا به پنج میلیون و ۶۷ هزار تومان رسید، انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۲۵ دلارو ۱۵ سنت فروخته شد.قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند روز گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما به تدریج رشد کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.همچنین افزایش قیمت اونس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. 

    علت گرانی سکه چیست؟

کشتی‌آرای با بیان اینکه تقاضا برای خرید سکه در روزهای اخیر افزایش یافته و همین امر موجب حباب ۶۲۰ هزار تومانی سکه شده است، گفت: مردم دیگر برای هدیه‌ طلا و سکه نمی‌خرند و کارت‌های هدیه جایگزین طلا شده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزجاری اظهار داشت: نوسانات اخیر قیمت ارز موجب افزایش قیمت طلا و سکه شده تا جایی که قیمت سکه تا 12 میلیون و 300 هزار تومان هم بالا رفت.

وی با بیان اینکه تعدیل قیمت ارز و کاهش تقاضا در روز جاری موجب کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار شده است، تصریح کرد: اما قیمت‌ها نسبت به روزهای گذشته همچنان افزایشی است؛ درحالی که قیمت جهانی طلا کاهش داشته اما قیمت دلار مجدداً به کانال 26 هزار تومان افزایش یافته است.کشتی آرای قیمت‌های طلا و سکه را با توجه به چند نوبت رفت و برگشت اینطور اعلام کرد: قیمت سکه طرح جدید 12 میلیون و 100 هزار تومان، سکه طرح قدیم 11 میلیون و 700 هزار تومان، نیم سکه 6 میلیون و 700 هزار تومان، ربع سکه 4 میلیون و 500 هزار تومان، سکه گرمی 3 میلیون و 500 هزار تومان است.نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه افزایش تقاضا برای خرید سکه موجب افزایش حباب سکه به 620 هزار تومان شده است، افزود: نیم سکه و ربع سکه و سکه گرمی نیز با توجه به پایان سال و افزایش تقاضا دارای حباب شده‌اند.انتظارمان این بود که با شروع ماه رجب تقاضا برای خرید طلا و جواهر نیز افزایش داشته باشد ولی بازار همچنان با رکود همراه است و اگر خریدی روی طلا و سکه انجام می‌شود بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارد؛ در سال‌های گذشته مردم برای هدیه به خصوص در ایام عید از سکه‌های طلا استفاده می‌کردند ولی امسال با توجه به گران شدن طلا و سکه بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از کارت‌های هدیه بانکی استفاده کنند.قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش جزئی همراه شده است؛ سکه بعد از مدت‌ها بار دیگر وارد کانال 12 میلیونی شده است؛ فعالان بازار از افزایش تقاضا برای خرید سکه خبر می‌دهند و این موضوع هم یکی از دلایل ورود سکه به کانال جدید قیمتی است. هرچند از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

     تغییرات نرخ دلار در شش ماهه نخست سال

اطلاعات نماگرهای اقتصادی نشان می‌دهد متوسط نرخ فروش دلار در بازار آزاد، در سه ماهه دوم سال جاری، ۲۲۵۹۷۸ ریال بوده است.نماگرهای اقتصادی تغییرات دلار از سال ۱۳۹۵ تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹، نشان می‌دهد نرخ دلار در بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) در سال ۱۳۹۵، ۳۱۳۸۹ ریال بوده است. این در حالی است که در این سال، نرخ متوسط فروش دلار در بازار آزاد، ۳۶۴۴۰ ریال به ثبت رسیده است.همچنین در سال ۱۳۹۶، نرخ دلار در بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی)، ۳۴۲۱۴ ریال و نرخ دلار بازار آزاد (متوسط فروش) نیز ۴۰۴۵۳ ریال بوده است. اما در سال ۱۳۹۷، بهای دلار در حالی در بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) به رقم ۴۱۹۵۰ ریال رسید که نرخ متوسط فروش دلار در بازار آزاد ۱۰۳۳۷۸ ریال مشخص شده بود.در نهایت در سال ۱۳۹۸، با رونمایی از نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی برای نرخ بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی)، شاهد رسیدن نرخ متوسط فروش دلار در بازار آزاد به رقم ۱۲۹۱۸۵ ریال بودیم.بر اساس این گزارش، در سه ماهه اول سال جاری نیز نرخ دلار بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) بدون تغییر، ۴۲۰۰۰ ریال و در بازار آزاد نیز نرخ متوسط فروش دلار، ۱۶۵۴۶۵ ریال بوده که به‌طور مشخص‌تر نرخ متوسط فروش دلار بازار آزاد، در فروردین امسال ۱۳۲۲۳۹ ریال، در اردیبهشت سال جاری ۱۳۶۴۲۹ ریال و خردادماه نیز ۱۵۲۲۳۶ ریال به ثبت رسیده است. اما در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹، در حالی که نرخ دلار بازار بین بانکی (متوسط نرخ روزانه بانک مرکزی) بدون تغییر، ۴۲۰۰۰ ریال بوده است، در بازار آزاد نرخ متوسط فروش دلار به رقم ۲۲۵۹۷۸ ریال رسید که به‌طور مشخص‌تر، نرخ متوسط فروش دلار بازار آزاد، در تیرماه امسال ۲۱۲۶۷۶ ریال، در مردادماه سال جاری ۲۲۳۵۰۹ ریال و شهریورماه نیز ۲۴۲۸۱۴ ریال به ثبت رسیده است.

     افزایش نرخ دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم صعودی شد.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس نیز معادل ۱.۱۲۱ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۷ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۲ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱۰۴.۹۳۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۲۸۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۶ یوان چین اعلام شد.

به گزارش رویترز، ماریو دراگی، رییس سابق بانک مرکزی اروپا با کسب رای اعتماد مجلس ایتالیا نخست‌وزیر جدید این کشور خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران‌های بدهی را در قاره سبز دارد می‌تواند تا حدی باعث آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود. از وی به عنوان چهره‌ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی‌ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می‌شود. بسیاری از سمت‌ها کلیدی نظیر وزرای دفاع و خارجه در سمت خود ابقا شده‌اند و تیم دراگی بیشتر در حوزه اقتصادی فعال خواهد بود. 


 

ارسال نظر