معامله بیش از نیم میلیارد دلار در بازار متشکل در سال جاری

۱۳۹۹/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۷۷۷

گروه بانک و بیمه |

 امیرعباس میرزایی مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران از معامله بیش از نیم میلیارد دلار در بازار متشکل خبر داد.کارگزاران بازار متشکل ارز محدود و شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و شرکت‌های تضامنی است. حدود ۷۰۰ صرافی و بانک مجوزهای لازم را دارند که تاکنون نیمی از این تعداد طی یک‌سال گذشته در بازار متشکل ارز در حال فعالیت مستمر هستند. وی افزود: حجم معاملات بازار متشکل ارزی در سال جاری بیش از نیم میلیارد دلار انجام شده است. از آنجایی که بستر این معاملات، الکترونیکی است و سامانه معاملاتی این بازار به صورت خودکار انجام می‌شود، هیچگونه امکان تداخل و اعمال نظری وجود ندارد. مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز ایران با تاکید بر اینکه کارگزاران این بازار شناخته شده هستند و افراد سودجو یا دلالان امکان دسترسی به این بازار را ندارند و بازار عمده‌فروشی و تعیین‌کننده نرخ اسکناس در بازار ایران است. حدود صد کارگزار بازار متشکل از ایران نیز در شهرستان‌ها هستند که می‌توانند از اولین بانک در دسترس اسکناس مورد نیاز خود را تهیه کنند. به گفته میرزایی، به این ترتیب مشکلاتی که در حمل اسکناس و ریسک‌های موجود جل شده و در این سیستم تسویه و پول رسانی در شرایطی امن انجام می‌شود.

    کاهش نرخ طلا و ارز در بازار 

در ساعات عصر چهارشنبه 15 بهمن 99، دلار در بازار آزاد به 23900، یورو 28700 و درهم 6660 تومان معامله شد. مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 695 هزار، هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 83 هزار، سکه طرح جدید به 10 میلیون و 830 هزار، طرح قدیم 10 میلیون و 750 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 280 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 170 هزار و سکه گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.  صبح چهارشنبه در بازار ارز آزاد قیمت دلار 23 هزار و 850 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 700 تومان و درهم امارات 6 هزار و 660 تومان اعلام شده است. همچنین در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 770 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 320 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 650 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 200 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. بهای ارز در صرافی‌های مجاز در جریان فعالیت بازار با کاهش همراه شده است. در معاملات چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۹ بازار، نرخ خرید و فروش دلار امریکا و یورو، کاهش یافته است. هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۳۷۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۳۸۲۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین در این صرافی‌ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۸۲۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۸۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز سه شنبه، ۱۵۰ تومان ارزان‌تر شده است. افت شاخص ارزی در شرایطی است که در اواخر مهرماه سال جاری، نرخ دلار امریکا به قله ۳۲ هزار تومانی نیز رسیده بود و با مدیریت هوشمندانه بازارساز و کاهش انتظارات تورمی، شاهد عقب‌نشینی پلکانی دلار امریکا بودیم. فعالان بازار می‌گویند در ساعات صبح چهارشنبه نیز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز سه شنبه چهاردهم بهمن ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۶۹۵ هزار تومان رسید.اونس جهانی طلا نیز دیروز یک‌هزار و ۸۳۵ دلار فروخته شد. سه‌شنبه هفته گذشته (۳۰ دی) قیمت سکه تاکنون با باقی ماندن در کانال ۱۰ میلیون تومانی، هر روز با افزایش یا کاهش روبرو شده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشته و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود. همچنین افزایش قیمت اونس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. علاوه براین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

با بهبود نسبی همه‌گیری کرونا در ایالات متحده، قیمت دلار در بالاترین سطح دو ماهه، تغییر کمی داشت. به گزارش رویترز، روز چهارشنبه دلار در برابر یورو در بالاترین قیمت دو ماهه معامله شد در حالی که میزان بهبودی از همه‌گیری بین ایالات متحده و اروپا مورد اختلاف سرمایه‌گذاران قرار گرفته بود.این دیدگاه با اقدامات واشنگتن جهت پیگیری سریع هزینه‌های محرک تقویت شد که نقطه مقابل نگرانی‌ها در مورد تعطیلات بیشتر اروپا و انتظارات برای کاهش رشد منطقه یورو در این سه ماهه بود.

 

ارسال نظر