رویداد

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۲۵

تراکنش‌های بانکی فاقد کد شهاب در ساتنا برگشت می‌خورند

 همه تراکنش‌های بانکی فاقد «کد شهاب» از ۵بهمن ماه در ساتنا برگشت می‌خورند.بانک مرکزی طی چند سال اخیر در تلاش بوده است هویت صاحبان تراکنش‌های بانکی با قاطعیت هرچه بیشتر شفاف شود و در همین راستا نیز نسبت به راه‌اندازی «سامانه نهاب» با همکاری سازمان‌هایی از جمله «ثبت احوال کشور»، «ثبت شرکت‌ها»، «وزارت کشور» و سایر نهادهای ذی‌ربط اقدام کرده است.  بانک مرکزی افزود: بر این اساس و به منظور عمل به تکلیف قانونی، از روز ۵ بهمن ماه، همه تراکنش‌های فاقد «کد شهاب» در «ساتنا» برگشت می‌خورند. «کد شهاب» همان کدملی برای اشخاص «حقیقی» و «شناسه ملی» برای اشخاص حقوقی است. بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی، با جدیت هرچه تمام‌تر فرایند جلوگیری از انجام تراکنش‌هایی را که به یک شخص حقیقی یا حقوقی معین مربوط نیستند، آغاز کرده است. این مهم بلافاصله در سایر سامانه‌های بین بانکی و پس از آن در سامانه‌های درون بانکی اجرا می‌شود. بنابراین افراد حقیقی یا حقوقی که کدملی یا شناسه ملی خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمی‌توانند از خدمات بانکی بهره‌مند شوند.  لازم به ذکر است، این اقدام بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی آنها نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری موجود است، تاثیری نخواهد داشت و فقط حساب‌ها و تراکنش‌هایی را که فاقد شناسه ملی هستند، برگشت می‌زند. با توجه به مهلت طولانی که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده بود، زمان تعیین شده تمدید نخواهد شد.

کاهش قیمت بیت کوین ۱۰۰میلیارد  دلار  خارج کرد

کاهش قیمت بیت کوین باعث شده ارزش بازار کل ارزهای مجازی از حدود ۱.۰۶ تریلیون دلار تا کمتر از ۹۲۰ میلیارد دلار کاهش یابد. به گزارش راشاتودی، به دنبال کاهش 10 درصدی قیمت بیت کوین، کل ارزش بازار ارزهای مجازی 100میلیارد دلار طی 48 ساعت گذشته پایین آمده است.  طبق اطلاعات سایت کوین مارکت کپ، بیت کوین در ساعت 40: 14 به وقت گرینویچ، 31375 دلار معامله شد و حدود 10درصد از ارزش خود را طی یک روز از دست داد. برترین ارز مجازی دنیا حدود 18 درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داده است. اتر، دومین ارز مجازی بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار، هم حدود 10 درصد از ارزش خود را طی 48ساعت گذشته از دست داد. این ارز مجازی که در روز سه‌شنبه به بالاترین رقم 1439 دلار رسیده بود، تا 1238.49 دلار سقوط کرد. کاهش ارزش این سرمایه‌های بزرگ دیجیتال باعث شده ارزش بازار کل ارزهای مجازی از حدود 1.06 تریلیون دلار تا کمتر از 920 میلیارد دلار کاهش یابد. به‌رغم این کاهش قیمت اخیر، بیت کوین هنوز هم بیش از 150 درصد طی سه ماه گذشته افزایش قیمت داشته است. متخصصان افزایش ارزش بیت‌کوین را مربوط به عوامل متعددی از جمله افزایش تمایل سرمایه‌گذاران سازمانی می‌دانند. افزایش اخیر قیمت بیت کوین نتیجه دور شدن سرمایه‌گذاران از طلا هم بوده است که معمولاً به عنوان یک سرمایه برتر برای تاجران در زمان تورم در نظر گرفته می‌شود.

طلا 1850 دلار شد 

قیمت اونس جهانی طلا روز جمعه به 1850 دلار رسید. در حالی که انتظار می‌رود ارایه یک بسته بزرگ محرک مالی به ترمیم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان کمک کند و این بسته به دلیل تبعات تورمی سبب افزایش نرخ تورم و تضعیف دلار گردد، قیمت طلا امروز شاهد رشد بود.به گزارش رویترز، قیمت طلا امروز در بازارهای جهانی با 0.77 درصد افزایش به 1854 دلار و 45 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه نیز با 0.72 درصد رشد به 1853 دلار و 40سنت رسید.

جانت یلن، فرد مورد نظر بایدن برای تصدی پست وزارت خزانه‌داری امریکا در دولت جدید دیروز از قانون گذاران خواست تا در زمینه طرح بسته محرک مالی جدید اقدامی بزرگ انجام دهند. هووی لی تحلیلگر بانک او سی بی سی در این باره گفت: «با توجه به رویکرد بسیار انبساطی یلن و موضع بایدن در خصوص بسته محرک مالی، طلا در حال واکنش نشان دادن به افزایش انتظارات تورمی است.» وی در ادامه تصریح کرد:  هرچند در کوتاه‌مدت به دلیل بالا رفتن سود اوراق خزانه‌داری امریکا و تقویت نسبی دلار، رشد قیمت طلا محدود خواهد بود.

 پس از آنکه یلن اعلام کرد کاهش مالیات‌های تصویب شده در سال 2017 برای شرکت‌های بزرگ باید لغو شود، شاخص دلار از بالاترین رقم 4 هفته گذشته که در اوایل این هفته به ثبت رسیده بود پایین‌تر آمده و سود اوراق خزانه داری امریکا اندکی افت کرده است.افت سوددهی اوراق قرضه هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را کاهش می‌دهد. تا ساعاتی دیگر قرار است جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور بعدی امریکا سوگند یاد کند و سرمایه‌گذاران تمام تمرکز خود را معطوف بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری وی کرده‌اند که می‌تواند اقتصاد امریکا را تقویت کند و به روند توزیع واکسن کرونا سرعت ببخشد. تاکنون 400هزار نفر در امریکا بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

ارسال نظر