نوسان قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۲۴

گروه بانک و بیمه | محسن  شمشیری |

روز جمعه 3 بهمن 99، قیمت دلار همچنان در کانال 22 هزار تومانی باقی مانده و به قیمت 22700 تومان تا 23 هزار تومان معامله شد. روز پنجشنبه نیز قیمت دلار 23 هزار و 300 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 430 تومان اعلام شده است. براین اساس قیمت سکه بین 10 میلیون و 180 هزار تومان در روز جمعه تا 10 میلیون و 450 هزار تومان در روز پنجشنبه معامله شده است.  روند نزولی نرخ دلار از اوایل هفته گذشته شتاب گرفت، به‌طوری که از کانال ۲۶ هزار تومانی به سوی نرخ‌های پایین‌تر تا کانال 21 هزار تومان حرکت کرد اما در روزهای بعد دوباره به سمت کانال 22 هزار تومان صعود کرد. هر دلار روز (پنجشنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه) ۱۰۰ تومان کاهش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۲۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (چهارشنبه) به ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۶۰۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۲ هزار و ۸۷۶ تومان بود.علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۵۷۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۱۳۵ تومان اعلام شد. براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۶ هزار و ۲۱۴ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز ۲۲ هزار و ۶ تومان به فروش رفت.قیمت دلار در روزهای گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده است.هفته گذشته نیز رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ایران توانسته گشایش‌هایی در فروش نفت داشته باشد.کارشناسان می‌گویند که یکی از دلایل مقاومت نرخ ارز در بازار، موضوع نرخ تسعیر ارز در بودجه سال 99 است. مقامات مختلف دولت اعلام کرده‌اند که نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده ۱۱۵۰۰ تومان محاسبه شده، اما کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این نرخ را ۱۷۵۰۰ تومان در نظر گرفته و می‌گوید نرخ واقعی مد نظر دولت نیز همین عدد است. یکی از موضوع‌هایی که باعث گنگ شدن ماجرای نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ شده یکی دانستن نرخ ارز ترجیحی و نرخ تسعیر ارز است. این درحالی است که بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.

    نوسان قیمت سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  روز (پنجشنبه) با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه (اول بهمن) ۱۰ میلیون و ۴۵۷ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۹۷ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این، دربازار طلا نیز نرخ هرگرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسید.انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۷۰ دلار و ۴۱ سنت فروخته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود. همچنین افزایش قیمت اونس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. کاهش ریسک‌های بین‌المللی پس از پذیرش شکست دونالد ترامپ و معرفی جو بایدن به عنوان رییس‌جمهوری قانونی آینده امریکا نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است.علاوه براین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

 

    بازار پرنوسان ارز در هفته پایانی دی‌ماه

بازار ارز در هفته‌ای که با شیب تند کاهش قیمت‌ها کار خود را آغاز کرده بود، در پایان هفته با شیب صعودی مواجه شد تا در نهایت برایند تغییر قیمت‌ها در بازار تقریبا صفر بشود. تحولات این هفته بازار ارز نشان می‌دهد این بازار در محدوده مشخصی در برابر افزایش و کاهش قیمت ارز مقاومت دارد. در هفته‌ای که گذشت بازار ارز به نحوی کار خود را شروع کرد که تا نیمه هفته سوال عمده رسانه‌ها از کارشناسان، در خصوص کف قیمتی باشد که این موج ایجاد خواهد کرد. عموم پاسخ‌هایی نیز که به این سوال داده می‌شد، نشان از امیدواری به کاهش قیمت دلار حتی تا زیر ۲۰ هزار تومان داشت. خوش‌بینی که البته چندان دوام نیاورد و بعد از نزدیک شدن قیمت دلار به قیمت ۲۱ هزار تومان در روز سه‌شنبه، در روزهای پایانی هفته، قیمت‌ها روندی صعودی به خود گرفتند.

    هفته‌ای پر هیاهو  و  نوسان

تا پیش از شروع معاملات در روز شنبه، کارشناسان بازار ارز از احتمال مقاومت بازار در مرز قیمت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای دلار می‌گفتند. رقمی که در موج پیشین کاهش قیمت ارز که پس از مشخص شدن شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، تحقق یافت، بازار در آن مقاومت کرده و باعث پایان موج شده بود. البته این پیش‌بینی چندان محقق نشد و بازار ارز بدون هیچ گونه مقاومتی در همان دقایق ابتدایی معاملات روز شنبه از این مرز روانی عبور کرد و معاملات دلار در محدوده قیمتی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد انجام شد. این رقم در ساعات ابتدایی معاملات هفته برای یورو ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در ادامه معاملات نیز روند کاهش قیمت‌ها بدون مقاومت خاصی ادامه داشت و تعطیلی روز یکشنبه هم در آن خللی ایجاد نکرد، تا جایی که در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه قیمت دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان و یورو نیز به ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این ارقام کمترین قیمت برای دلار و یورو در هفته‌ای که گذشت بود و از میان روز سه‌شنبه، به یک‌باره جهت حرکت قیمت ارز تغییر کرد و تنها دو روز زمان نیاز بود تا قیمت دلار بازار آزاد در روز پنجشنبه به کانال ۲۳ هزار تومان بازگردد. هرچند روند معاملات روز پنجشنبه نشان داد که بازار در کانال ۲۳ هزار تومانی در برابر افزایش قیمت از خود مقاومت نشان می‌دهد. مقاومت بازار در کانال ۲۳ هزار تومانی در معاملات فردایی فعالان بازار نیز خود را نشان داد و این معاملات با آنکه قیمت دلار در صبح روز پنجشنبه تا ۲۳هزار و ۸۰۰ تومان هم افزایش داشت اما به‌طور متوسط در محدوده ۲۳ هزار تومان انجام شد. قیمت یورو هم در روز پنجشنبه تا سقف ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان هم افزایش یافت و بعد از بروز مقاومت بازار در قیمت ۲۸ هزار تومان کار خود را در معاملات هفته گذشته خاتمه داد. در این هفته شیب نمودار قیمت فروش ارز در صرافی‌های بانکی هم مشابه بازار آزاد بود. هرچند شیب تغییر قیمت‌ها در این صرافی‌ها ملایم‌تر از بازار آزاد بود. اما در سامانه نیما، روند تغییر قیمت‌ها به گونه‌ای دیگر بود و معاملات این سامانه که بخش عمده معاملات بازار ارز را به خود اختصاص می‌دهد در طول هفته با شیبی ملایم روندی نزولی خود را حفظ کرد. بر این اساس قیمت دلار در این سامانه از ۲۴ هزار و ۹۸۵ تومان روز شنبه به ۲۲ هزار و ۸۷۵ تومان روز چهارشنبه رسید. این ارقام برای یورو نیز از ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز شد و به ۲۸ هزار و ۱۳۰ تومان رسید. 

    نوسانات شدید

عامل تضعیف فعالیت‌های اقتصادی

کارشناسان اقتصادی، اتمام کار ترامپ بعد از تایید نتیجه انتخابات توسط کنگره امریکا و پس آن اعلام هدف دلار ۱۵ هزار تومانی در صورت آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در بانک‌های جهانی توسط رییس‌جمهوری را مهم‌ترین عوامل ایجاد و تشدید موج کاهش قیمت‌ها در بازار ارز طی دو هفته گذشته عنوان کرده‌اند. موجی که قیمت دلار را از ۲۶ هزار تومان به نزدیکی ۲۱ هزار تومان رساند. بنابراین در پی این موج، قیمت ارز برای دو روز به سطح قیمت آن در آخرین روزهای تابستان گذشته هم رسید، اما دوام چندانی نیافت. یوسف کاووسی، تحلیلگر پولی و بانکی، در گفت‌وگو با ایرنا، در هفته‌ای که گذشت پیش‌بینی کرده بود به دلیل هیجانی بودن این موج کاهشی، دوام چندانی نیز نخواهد داشت. به اعتقاد او، امیدواری فعالان بازار به احیای برجام و رفع تحریم‌ها که در اثر آن روابط تجاری کشور توسعه خواهد یافت و ارزهای بلوکه شده نیز به بازار داخلی باز خواهند گشت، موجب ایجاد این موج روانی مثبت شد. 

 


قدرت گرفتن ریال در برابر دلار

ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا به بالاترین سطح خود طی پنج ماه اخیر رسید.در معاملات روز چهارشنبه نرخ برابری هر دلار به 22 هزار و 800 تومان در بازار آزاد رسید و نسبت به دو هفته قبل رشد 17 درصدی نشان داد. «ماسیج وویتال» بنیانگذار و مقام ارشد سرمایه گذاری در موسسه «آمتلون کاپیتال» آمستردام گفت: چشم انداز آزادسازی میلیاردها دلار از وجوه بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کشورهای دیگر و احتمال معافیت از تحریم های نفتی ایران، باعث افزایش تقاضا برای ریال ایران شده است.

خبرگزاری بلومبرگ همچنین در ادامه این گزارش به کاهش بیش از 70 درصدی ارزش ریال مقابل دلار از ماه می 2018، زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته ای خارج شد و تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرد، اشاره داشت.

بایدن که در زمان انجام مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق، معاون دولت باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا بود، از تمایل برای بازگشت به برجام و برداشتن مجازات ها سخن گفته است، مشروط بر اینکه تهران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای عمل کند.

پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احتمال آزادسازی پرداخت های نفتی ایران را که در حساب های بانکی فرامرزی بلوکه شده، مطرح کرده است.

پس از استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، شاخص بورس به دلیل نوسات عمده در بازار در روز سه شنبه، رشد 3 درصدی داشت.

 

ارسال نظر