کاهش ۸۰ هزار تومانی نرخ سکه

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۴۳

گروه بانک و بیمه | 

روز شنبه، در بازار آزاد ارز  قیمت دلار 25 هزار و 650 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 300 تومان و درهم امارات 7 هزار و 90 تومان معامله شد در صرافی ها نیز هر دلار ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته ۸۰ تومان کاهش داشت.قیمت فروش یورو نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری پنجشنبه گذشته به ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.امروز قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۶۷۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد.همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکله ارزی ۲۵ هزار و ۳۱۲ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۵۶۵ تومان بود. علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۳۱ هزار و ۹۸۷ تومان معامله شد.براساس این گزارش در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۳۰ هزار و ۸۳۸ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۵۱۰ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز پنجشنبه گذشته، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۶۹۴ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۵۹۴ تومان ثبت شد.روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.

   کاهش ۸۰ هزار تومانی نرخ سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (شنبه) باکاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز پنجشنبه گذشته ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در مقابل ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و۱۵۴ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون تومان رسید.  اونس جهانی طلا نیز به قیمت یک‌هزار و ۸۹۸ دلار و ۵۰ سنت فروخته شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.همچنین کاهش نرخ اونس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده و کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش بینی کرده‌اند.آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد. قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزیی همراه شده است؛ فعالان بازار طلا و سکه می گویند: دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می برد. بازاری‌ها می گویند: بعد از کاهش چند میلیونی قیمت سکه دیگر تقاضایی برای خرید سکه نداریم. گفتنی است، در بازار داخلی علاوه بر قیمت جهانی طلا، تغییرات قیمت ارز نیز باعث تغییرات قیمتی در طلا و سکه می شود؛ برهمین اساس نیز افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی خیلی دوام نداشت ؛ دلار فعلا توان عبور از کانال 26 هزار تومان را ندارد و در محدوده 25 هزار و 800 تا 25 هزار و 950 تومان درجا می زند. بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا به نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می‌شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار   25 هزار و 670 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 670 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 400 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 400 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

   تهیه ارز از منابع غیر بانک مرکزی

از سوی دیگر، یک کارشناس امور اقتصادی گفت: بهترین حالت برای مدیریت تخصیص ارزی آن است که متقاضیان، ارز مورد نیاز خود را از منابع غیر بانک مرکزی تهیه کنند. مدیریت تخصیص ارز یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاست‌گذاران در بانک مرکزی در این روزها که منابع ارزی کشور محدود به شمار می‌رود، است. انتظار از بانک مرکزی این است که با استفاده از پتانسیل‌ها و توانایی‌های بالای خود تقاضای مورد نیاز جامعه را با کمترین آسیب مورد مدیریت قرار دهد. بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با  ایبِنا درباره مدیریت صحیح ارزی از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مشکل اساسی در زمینه مورد اشاره دارد که علت آن هم چیزی جز چند نرخی بودن سیاست ارزی نیست. به همین دلیل فشار لابی‌گری جهت دریافت ارز ارزان‌تر بسیار دیده می‌شود، بنابراین منشاء نرخ تمام ارزها از بانک مرکزی باید به سمت بازار گرایش یابد. چنانچه بانک مرکزی نرخ ارز را یکسان کند و مبتنی بر بازار باشد، فشار برآن کمتر وارد خواهد شد، به این شکل که صادرکننده‌ها دراین بازار فعال‌تر عمل می‌کنند و ارز را به سیستم اقتصادی کشور برمی‌گردانند و تخصیص می‌دهند. البته این کار به شرط آن انجام می‌شود که ارز به نرخی ارائه شود که منابع و مصارف ارزی را داخل بازار در تعادل نگه دارد. حسینی هاشمی در ادامه تاکید کرد: بانک مرکزی در شرایط حاضر با فشارهای مختلف سیاسی و اقتصادی روبرو است و چنانچه عزمی برای یکسان سازی نرخ ارز وجود نداشته باشد همواره با مشکل مواجه خواهد بود. البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که شرایط اکنون برای یکسان‌سازی ارز مناسب نیست.

 

ارسال نظر