کاهش حباب و سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۹۶

گروه بانک و بیمه |

روز جمعه با آغاز سال 2021 میلادی، نرخ دلار در بازار آزاد به 25740 تومان معامله شد که تغییری نسبت به روزهای هقته قبل نداشته است. اما با افزایش اونس جهانی طلا به 1899 دلار و در مرز 1900 دلار، قیمت طلا افزایش داشته و هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 154 هزار تومان، مظنه مثقال آب‌شده یا 17 عیار 5 میلیون تومان، سکه طرح جدید 11 میلیون و 840 هزار تومان، سکه قدیمی 11 میلیون و 450 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 200 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 200 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد.  روز پنجشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در مقابل ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۳هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.انس جهانی طلا نیز به قیمت یک‌هزار و ۸۹۴ دلار فروخته شد.

  تداوم ثبات نرخ دلار 

در کانال ۲۵ هزار تومانی

هر دلار روز پنجشنبه در بازار آزاد ارز 25 هزار و 740 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 300 تومان و درهم امارات 7 هزار و 90 تومان اعلام شده است.همچنین هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد که تغییری نداشت.قیمت فروش یورو نیز بدون تغییر به ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکله ارزی ۲۵ هزار و ۴۱۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۶۶۸ تومان بود.علاوه براین نرخ خریدیورو در این بازار ۳۱ هزار و ۴۰ تومان و نرخ فروش آن ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.براساس این گزارش درسامانه سنا در روز معاملاتی چهارشنبه، هر یورو با قیمت میانگین ۳۱ هزار و ۳۵ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۴۴۸ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۶۸۸ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۵۲۹ تومان ثبت شد.روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.همچنین کاهش نرخ اونس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده و کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش بینی کرده‌اند.آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد.

قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با نوسان جرئی همراه شده است؛ فعالان بازار طلا و سکه می‌گویند: دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می‌برد. بازاری‌ها می‌گویند: بعد از کاهش چند میلیونی قیمت سکه دیگر تقاضایی برای خرید سکه نداریم.گفتنی است، در بازار داخلی علاوه بر قیمت جهانی طلا، تغییرات قیمت ارز نیز باعث تغییرات قیمتی در طلا و سکه می‌شود؛ برهمین اساس نیز افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی خیلی دوام نداشت؛ دلار فعلا توان عبور از کانال 26 هزار تومان را ندارد و در محدود 25 هزار و 800 تا 25 هزار و 950 تومان درجا می‌زند.

  کاهش سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا

محمد کشتی‌آرای نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در حال حاضر با کاهش سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه روبرو هستیم.انس جهانی طلا در سال ۲۰۲۰ از ۱۸۷۰ دلار تا ۱۹۰۰ دلار در نوسان بوده و قیمت‌ها در روزهای پایانی این سال نشان می‌دهد که بازار طلا در تمام کشورها خیلی حاد نبوده و در آرامش به سر برده است.قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر دو عامل کرونا و از طرفی تقاضای جهانی برای خرید طلا روبرو بوده است.در داخل کشورکاهش نرخ ارز و از طرفی بالا رفتن قیمت انس جهانی باعث شد تا قیمت سکه با نوسان ۴۰ هزار تومانی روبرو باشد که نشان می‌دهد بازار طلا و سکه در داخل کشور هم با آرامش همراه است.در حال حاضر قیمت هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه‌های گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شده است.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیاریک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفته است.در حال حاضر با کم شدن حباب سکه و کاهش سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه روبرو هستیم.

  ناامیدی تدریجی نوسان‌گیران از بازار ارز

در آخرین ماه سال میلادی 2020، بازار ارز چهارمین هفته کم نوسان خود را سپری کرد. شرایطی که حاکی از بیم و امید فعالان بازار ارز نسبت به آینده تحولات اقتصادی کشور است و به عقیده کارشناسان، جدی‌تر شدن احتمال تصویب لوایح FATF می‌تواند به زودی با ناامیدی نوسان‌گیران از بازار ارز همراه شود.دومین هفته دی‌ماه در حالی سپری شد که بازار ارز آرام بود. آرامشی که از ابتدای آذرماه در این بازار ایجاد شده و به صورت مقاومت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان و مقاومت قیمت یورو در کانال ۳۱ هزار تومان خود را نشان داده است.

  توقف دلار و رشد محدود یورو

هفته‌ای که گذشت کم نوسان‌ترین هفته بازار ارز طی ماه‌های گذشته بود و در معاملات بازار آزاد دامنه نوسان قیمت دلار از ۲۵ هزار و ۶۰۰ تا ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شد. در مورد معاملات یورو هم در این بازار قیمت هر یورو تنها در بازه ۳۱ هزار و ۱۰۰ تا ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داشت. نوسان بسیار کم قیمت در خصوص قیمت دلار در سامانه نیما و صرافی‌های بانکی هم مصداق داشت، اما قیمتیورو در این دو بخش از بازار ارز، شرایط نسبتا متفاوتی داشت و شیب بسیار ملایم صعودی را تجربه کرد.به این ترتیب با وجود آنکه قیمتیورو در سامانه نیما و صرافی‌های بانکی در سه روز ابتدایی هفته در محدوده ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان داشت، از روز سه‌شنبه شاهد جهش قیمتی بود و در صرافی‌های بانکی به قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان و در سامانه نیما به قیمت میانگین ۱۳ هزار ۶۹۰ تومان رسید. این درحالی است که در همین زمان در بازار آزاد یورو با قیمت ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. یکی از دلایل بروز این پدیده را می‌توان در تمایل بیشتر واردکنندگان که متقاضیان عمده بازار ارز هستند به خریداری یورو  از طریق سامانه نیمایافت.

  فعالان بازار در انتظار کاهش قیمت ارز

بازار ارز درحالی برای چهارمین هفته متوالی شاهد توقف قیمت‌ها بود که بطور سنتی در ایام منتهی به تعطیلات کریسمس، بازار ارز شاهد جهش موقت بهای ارز بود. اما این مساله امسال رخ نداد که به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایل آن شیوع بیماری کرونا در جهان و کاهش محسوس سفر است. اما دلیل دیگر این پدیده را می‌توان در یادداشت چندی پیش عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، درباره بازار ارز یافت. وی در آن یادداشت از مقاومت افرادی گفت که پیش از این، ارز را به عنوان پس‌انداز خریداری کرده‌اند و در شرایط فعلی بازار مانع کاهش قیمت‌ها و رسیدن به نرخ متعادل هستند. همتی در این یادداشت تصریح کرده بود که با وجود این مقاومت ولی عوامل بنیادی اقتصادی، شرایط خود را بر بازار تحمیل خواهند کرد. مساله‌ای که در روزهای گذشته خود را به صورت ممانعت از افزایش قیمت‌ها در ایام کریسمس نشان داد.

از سوی دیگر در روزهای اخیر خبرهای سیاسی که می‌تواند تاثیرات عمیق و مهم اقتصادی بر جای بگذارد، باعث شده است تا فعالان بازار ارز سیاست انتظار و صبر، پیشه کنند. اولین خبر بررسی مجدد لوایح موسوم به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. طرح این موضوع که با موافقت رهبر معظم انقلاب اتفاق افتاده است، فعالان اقتصادی را امیدوار به تصویب این لوایح کرد و به فضایی خوشبینانه از آینده اقتصادی کشور دامن زد. البته اعلام مواضع برخی از اعضای مخالف این لوایح در مجمع و همچنین مجلس شورای اسلامی موجب شد تا همچنان تردیدها نیز برقرار باشد و به تضعیف این خوش‌بینی منجر شد. خبر سیاسی دوم، آغاز به کار دولت جدید دموکرات در ایالات متحده امریکا در اول بهمن‌ماه است.

 

ارسال نظر