طرح «فرهیختگان»

۱۳۹۹/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۵۸۵

گروه بانک و بیمه |

در سال شیوع کرونا که بسیاری از بخش‌های آموزشی و فرهنگی کشور، به ناچار با تعطیلی و آموزش از راه دور مواجه شده و رکود فعالیت موجب کاهش درآمد فرهنگیان، کاهش قدرت خرید خانوارها و توان مالی دانشجویان، کادر آموزشی و اعضای هیات علمی شده است، شایسته است که دولت، موسسات مالی و بانک‌ها از فرهنگیان و کادر آموزشی و دانشجویان کشور، در این سال سخت حمایت کنند. 

نگاهی به آمار بخش آموزش کشور نشان می‌دهد که جمعیت دانشجویی کشور حدود 3.6 میلیون نفر است و هر سال 1.2 میلیون نفر دانشجوی جدید ثبت نام می‌کنند که حدود 60 درصد دولتی و 40 درصد غیر دولتی هستند و سهم دانشگاه آزاد نیز از ثبت نام‌های جدید حدود 25 درصد کل دانشجویان است. همچنین حداقل حدود 100 هزار استاد و کادر آموزشی در دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند و در بخش آموزش ابتدایی و متوسطه نیز حداقل 1 میلیون معلم و کادر آموزشی فعال هستند. براین اساس در سال سخت شیوع کرونا، حدود 5 میلیون نفر از جمعیت کشور عملا با مشکلات مالی، تعطیلی، رکود، کاهش درآمد و قدرت خرید روبه‌رو هستند که شایسته است از این قشر فرهیخته و سرمایه‌های انسانی و اجتماعی کشور به طرز شایسته‌ای حمایت شود. 

در این راستا، بانک صادرات ایران در کنار طرح‌های مختلف پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت دیده از شیوع کرونا، طرح طراوت و کمک به واحدهای تولیدی و افزایش تقاضا برای کالاهای تولید داخلی، طرح دیگری را با نام فرهیختگان، برای حمایت از کادر آموزشی و فرهنگی کشور، استادان، دانشجویان و اعضای هیات علمی ارایه کرده است. 

در این طرح، پرداخت تسهیلات بانک صادرات ایران با نرخ سود هشت درصدی به اعضای هیات‌علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح «فرهیختگان» آغاز شده است که طیف گسترده‌ای بیش از 300 هزار نفر از دانشجویان و اعضای هیات علمی و کادر آموزشی را تحت پوشش قرار خواهد داد. 

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، پرداخت تسهیلات ویژه این بانک به اعضای هیات‌علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس تفاهم‌نامه با این دانشگاه در قالب طرح فرهیختگان آغاز شد و اعضای هیئت‌علمی می‌توانند تا سقف پنج میلیارد ریال، کارکنان تا سقف سه میلیارد ریال و دانشجویان به تفکیک مقاطع تحصیلی بین ٥٠ تا ٤٠٠ میلیون ریال با ارایه معرفی‌نامه دانشگاه از تسهیلات بانک صادرات ایران با نرخ سود هشت درصدی بهره‌مند شوند.

اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند تسهیلات خود را در قالب خرید، ساخت و تعمیر مسکن و همچنین خرید کالا با اقساط ٦٠ ماهه در قالب عقد مرابحه، فروش اقساطی و مشارکت مدنی با نرخ سود هشت درصدی از بانک صادرات ایران دریافت کنند.

کارکنان دانشگاه آزاد نیز می‌توانند برای تعمیر مسکن و خرید کالا در قالب عقد مرابحه، تسهیلات تا سقف سه میلیارد ریال با اقساط حداکثر ٦٠ ماهه و با نرخ سود هشت درصدی از بانک صادرات ایران دریافت کنند.

دانشجویان مقطع کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی بابت کمک هزینه پرداخت شهریه ثابت و متغیر خود می‌توانند تا سقف ٥٠ میلیون ریال با اقساط ٢٤ ماهه از تسهیلات این بانک استفاده کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی تا سقف ١٠٠ میلیون ریال با اقساط ٤٨ ماهه و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تا سقف ١٥٠ میلیون ریال با اقساط ٣٦ ماهه از این تسهیلات برخوردار خواهند شد.

دانشجویان مقطع دکترا نیز می‌توانند از این تسهیلات با نرخ سود هشت درصدی تا سقف ٤٠٠ میلیون ریال با اقساط ٤٨ ماهه استفاده کنند.

طرح «فرهیختگان» در قالب تفاهم‌نامه‌ای که به امضای حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد رسیده و دربرگیرنده گسترش همکاری و ارایه انواع خدمات بانکی و مالی و پرداخت تسهیلات به اعضای هیات‌علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است، عملیاتی شده است.

نگاهی به ارقام تسهیلات این طرح نشان می‌دهد که دانشجویان و اعضای هیات علمی می‌توانند با استفاده از رقم قابل توجه این تسهیلات، مشکلات موجود در سال شیوع کرونا و رکود آموزش را کاهش دهند و از بخش فرهنگ و آموزش کشور در این سال با نرخ سود مناسب 8 درصدی حمایت نسبی قابل توجهی خواهد شد.

با توجه به رقم 40 میلیون تومانی برای دانشجویان مقطع دکترا، رقم 5 میلیون تومانی برای دوره کاردانی، مبلغ 10 میلیون تومانی برای دوره کارشناسی، مبلغ 15 میلیون تومانی برای دوره کارشناسی ارشد، که از طریق فروش اقساطی و مرابحه در اختیار آنها قرار می‌گیرد، دانشجویان در مدت مناسبی می‌توانند از ساده‌ترین روش‌های دریافت تسهیلات مانند مرابحه برای دریافت وام اقدام کنند. اعضای هیئت‌علمی می‌توانند تا سقف 500 میلیون تومان، کارکنان تا سقف 300 میلیون تومان و دانشجویان به تفکیک مقاطع تحصیلی بین 5 تا 40 میلیون تومان با ارایه معرفی‌نامه دانشگاه از تسهیلات بانک صادرات ایران با نرخ سود هشت درصدی بهره‌مند شوند که در شرایط کنونی می‌تواند حمایت خوبی از بخش فرهنگ و آموزش کشور باشد و ادامه آن در سال 1400 نیز می‌تواند نوید همکاری‌های بیشتر بانک‌ها و دانشگاه‌ها در رشد واعتلای بخش فرهنگ کشور برای کمک به رشد سرمایه‌های انسانی و رشد و توسعه کشور باشد. 

 

ارسال نظر