رویداد

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۴۵۶

3470 میلیارد تومان عملیات بازار باز

بانک مرکزی با تزریق 34.7 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.90 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز یک‌شنبه 30 آذرماه 1399 مبنی بر برگزاری حراج خرید اعتباری اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، 5 بانک در مهلت تعیین شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش 88.6 هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته ثبات مقدار نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق 34.7 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.90 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش 34.8 هزار میلیارد ریال توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهار‌شنبه 3 دی‌ماه انجام شد.

اصلاح ساختار نظام بانکی از پایه

یک استاد دانشگاه با تاکید بر اقدام مثبت  صورت گرفته در ادغام بانک‌های نیروهای مسلح، بیان داشت: خصوصی‌سازی واقعی باید در نظام بانکی انجام شود.ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود چرا که اصولا نظام بانکی کشور ما گسترده شده و تجمیع و کوچک شدن آن می‌تواند کمک‌کننده باشد.نارسیس امین رشتی به ایبِنا گفت: نکته‌ای که باید در بحث تجمیع و ادغام بانک‌ها به آن توجه داشته باشیم این است که اینطور نباشد که همان روال گذشته را از سر بگیریم و سیستم اشتباه گذشته و بعضا بنگاهداری نظام بانک‌ها ادامه‌دار باشد. در حقیقت باید خصوصی‌سازی واقعی را در نظام بانکی کشور اجرا کنیم.تجمیع بانک‌ها شاید رانت‌ها و فضایی که برای کاسبی عده‌ای فراهم شده را کمتر کند اما به هر حال تا زمانی که ساختار نظام بانکی از پایه اصلاح نشود حضور بانک‌های اینچنینی کمکی نخواهد کرد، مگر اینکه به سمت خصوصی‌سازی واقعی برویم.این استاد دانشگاه تصریح کرد: وجود بانک‌های خصوصی در اقتصاد مفید است اما به شرطی که نظارت کامل هم بر آنها وجود داشته باشد و کیفیت خدماتی که ارایه می‌دهند نیز بالاتر برود. این خصوصی‌سازی‌ها در دوره‌ای توانست کمک کند اما باز شرکت‌های خصولتی که اصولا اقتصاد ایران را هدایت می‌کنند وارد میدان شدند و باعث ایجاد چنین وضعیتی که در حال حاضر شاهد هستیم، شدند.به گفته امین رشتی، اکثر قریب به اتفاق بانک‌هایی که ادغام شدند زیان ده بودند و بعضا باعث مشکلاتی در اقتصاد شدند و ناترازی‌هایی داشتند که طبیعتا با این اقدام شرایط بهتر می‌شود. هرچند خیلی موافق سیستم بانکداری سنتی دولتی نیستم، اما وجودش بهتر از شرایط بانک‌های به اصطلاح خصوصی است.وی افزود: نکته‌ای در اقتصاد داریم که می‌گوید در خصوصی‌سازی بحث ما مالکیت نیست بلکه کارایی مهم است یعنی یک مجموعه کجا می‌تواند خدمات بهتری ارایه و رفاه را در کل جامعه افزایش دهد. اما متاسفانه در مفهوم خصوصی‌سازی اقتصاد کشور مسیر اشتباهی را پیمودیم و به جای اینکه در خصوصی‌سازی کارایی را گسترش دهیم فقط اسم مالکیت را تغییر دادیم و جابه‌جا کردیم.

دستگاه‌ها برای حل مشکل تورم به بانک مرکزی کمک کنند

یک فعال بخش خصوصی معتقد است برای مهار نرخ تورم و حل مشکلات دیگر کشور تنها بانک مرکزی نمی‌تواند عمل کند و همه باید تلاش کنند.اقتصاد ایران را مانند یک خانواده تصور کنید که پدر خانواده دولت است و برای تامین نیاز اهل خانواده در حال حاضر دو راه بیشتر ندارد، یا باید جنسی را بفروشد یا اینکه پول قرض بگیرد! حالا دولت نیز به جایی رسیده که جز این دو راهکار چاره دیگری ندارد چرا که نه می‌تواند مانند سابق نفت بفروشد و نه اینکه پول‌های بلوکه شده خود در کشورهای دیگر را آزاد کند.هر چند مشکلات ریز و درشت دیگری دست به دست هم داده تا اقتصاد به اینجایی که هست برسد و نرخ تورم هم رشد کند. اما به هر حال به گفته برخی کارشناسان نیز، اتحاد ملی بین دولت و ملت در حال حاضر به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.در این باره رییس کمیسیون بازار پول، سرمایه، مالیات، کار، تامین اجتماعی و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ارومیه معتقد است: مهار تورم تنها به دست بانک مرکزی محقق نخواهد شد، بلکه دستگاه‌های ذیربط و حتی خود مردم هم باید در این زمینه همکاری کنند.قاسم کریمی در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر امسال جهش تولید پررنگ‌تر می‌شد و همه آحاد جامعه و مسوولان دولت و بخش خصوصی سعی می‌کردند که نقدینگی به سمت تولید، بازار سرمایه و بازارهای مولد هدایت شود می‌توانستیم تورم را کاهش دهیم، اما به دلایل مختلف این امر رخ نداد و شاهد 

دلال بازی در تمام اقتصاد هستیم.وی ادامه داد: در حال حاضر اصلی‌ترین موضوع فرهنگ‌سازی بین مردم است که در همین راستا باید اعتماد از بین رفته میان دولت و مردم احیا شود و یاد بگیریم که چطور در کنار دولت نقش کمک‌کننده داشته باشیم. به عنوان نمونه دولت مسیری را با عنوان بازار سرمایه در اقتصاد ایجاد کرد اما با دلالی و اطلاعات رانتی و ... این بازار هم نابود شد و نتوانست هم به سود مردم تمام شود و هم دولت. در واقع شرایط به گونه‌ای شده که هر مسیری را که دولت می‌رود، مردم از مسیر دیگر می‌روند و یکدیگر را محکوم می‌کنند. واقعیت این است که همه مانند یک خانواده هستیم که باید به هر قیمتی شرایط را اصلاح و اقتصاد و جامعه را از این رکود و نابسامانی خارج کنیم..

 

ارسال نظر