کشتی‌آرای: مردم انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه ندارند

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۵۳

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

روز سه‌شنبه 25 آذر 99، هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد که این رقم نسبت به روز دوشنبه کاهش ۵۰ تومانی را نشان می‌دهد.قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته، به ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد.در بازار آزاد ارز قیمت دلار 25 هزار و 950 تومان، یورو 31 هزار و 300 تومان و درهم امارات 7 هزار و 210 تومان اعلام شده است. قیمت دلار که در معاملات پایانی عصر سه‌شنبه وارد کانال 26 هزار تومان شده بود از عصر یکشنبه به کانال 25 هزار تومان بازگشته است .در صرافی‌های بانکی از ظهر روز پنجشنبه قیمت خرید و فروش دلار و یورو همزمان با روند افزایشی بازار آزاد، افزایش یافت و دلار باردیگر وارد کانال 26 هزار تومان شد. ولی از صبح یکشنبه و با کاهش نوسانات ارزی در بازارآزاد، دلار در صرافی‌های بانکی به کانال 25 هزار تومان بازگشت.برهمین اساس قیمت فروش دلار در این صرافی‌ها 25 هزار و 650 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 650 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 100 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 100 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.قیمت خرید هر دلار در بازار متشکل ارزی برای روز سه شنبه ۲۵ هزار و ۳۹۸ تومان و قیمت فروش آن نیز ۲۵ هزار و ۶۵۲ تومان بود.همچنین قیمت خرید هر یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۰۶ تومان اعلام شد. علاوه براین در سامانه سنا در روز معاملاتی دوشنبه، هر یورو با قیمت میانگین ۳۰ هزار و ۶۱۷ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۲۸۵ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز دوشنبه حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۲۸۷ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۷۶۲ تومان ثبت شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.بانک مرکزی تلاش می‌کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر مانند قبل شاهد نوسانات لحظه‌ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می‌شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

   سکه ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شد

قیمت سکه درحالی دوشنبه در بازار تهران در کانال 11میلیونی معامله می‌شد که  از صبح روز سه شنبه و با افزایش تقاضا و نوسان قیمت ارز در بازارآزاد بار دیگر با افزایش همراه شده و در کانال 12 میلیونی قیمت خورده و به فروش می‌رسد.افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی خیلی دوام نداشت چراکه دلار نیز از کانال 26 هزار تومان به کانال 25 هزار تومان بازگشت.در بازار طلا با اعلام قیمت دلار 25700 تومانی و قیمت اونس جهانی 1834 دلار و امید به کاهش قیمت طلا در پی توزیع واکسن کرونا و بهبود وضعیت اقتصادی جهان، روند قیمت طلا و سکه کاهشی شده است. قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 138 هزار تومان، هر مثقال طلا 4 میلیون و 930 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 150 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 700 هزار تومان است. نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 400 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. 

   تقاضا برای خرید طلا و سکه وجود ندارد

کشتی‌آرای نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به نوسان جزئی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه گفت: به دلیل رکود موجود در بازار، تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه وجود ندارد. بازار از ثبات نسبی برخوردار است و نوسان زیادی در قیمت‌ها وجود ندارد.وی با بیان اینکه تغییرات قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر براساس تغییرات قیمت‌های جهانی است، گفت: برابری ارزها در دنیا و تغییر اونس جهانی باعث نوسانات جزئی قیمت‌ها می‌شود.دیگر مانند قبل خبری از نوسانات لحظه‌ای و فعالیت‌های سفته بازی در بازار طلا و سکه نیست، داد و ستدها در بازار کاملا عادی است.وی ضمن اشاره به حباب یک میلیون تومانی قیمت سکه گفت: هم اکنون در بازار رکود وجود دارد ضمن اینکه بعد از کاهش قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بازار وجود ندارد.قیمت هر اونس طلا روز سه شنبه با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۱۸۳۴ دلار و ۹۱ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که ارزش دلار تضعیف شده، قیمت طلا روز سه شنبه اندکی افزایش داشت، اما شروع واکسیناسیون کرونا در امریکا و کانادا سبب شده تا امیدها در مورد ترمیم سریع اقتصاد جهانی زنده شود و همین مساله اشتها برای خرید طلا را کاهش داده است. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا روز سه شنبه با 0.41 درصد افزایش به 1834 دلار و 91 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی روز سه شنبه برای تحویل در ماه فوریه با 0.31 درصد رشد به 1837 دلار و 80 سنت رسید.مایکل مک کارتی تحلیلگر بازارهای فلزات گرانبها در موسسه سی‌ام سی مارکتس گفت: «کاهش نسبی ارزش دلار دلیل افزایش جزئی قیمت طلا بوده است.» وی افزود: فعالان بازار منتظر نشست بعدی فدرال رزرو هستند.به دنبال پیشرفت در مذاکرات مربوط به بسته محرک مالی جدید دولت امریکا و در حالی که قانون گذاران در خصوص تقسیم بسته محرک مالی به دو بسته کوچک‌تر ابراز خوش‌بینی کرده‌اند، ارزش دلار روز سه شنبه در نزدیکی پایین‌ترین رقم بیش از 2 سال و نیم گذشته در نوسان بود.عاملی که مانع از رشد بیشتر قیمت طلا شده، آغاز واکسیناسیون کرونا در امریکا در روز دوشنبه بود. یک پرستار بخش مراقبت‌های ویژه در نیویورک اولین فردی بود که این واکسن را در امریکا دریافت کرد.مک کارتی افزود: «در حال حاضر ما در اوج خوش‌بینی‌ها نسبت به واکسن کرونا قرار داریم... بنابراین حتی اگر تحول دیگری هم در کار نباشد، ممکن است به تدریج این خوش‌بینی فروکش کند و شاهد افزایش تدریجی قیمت فلز زرد باشیم.»در همین حال، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان همچنان در حال افزایش است و کشورهای هلند، آلمان و انگلیس اقدامات محدود کننده بیشتری را به اجرا گذاشته‌اند. در امریکا شمار قربانیان از مرز 300 هزار نفر عبور کرده است.

    ریزش دلار مقابل بیشتر ارزهای معتبر جهانی 

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات روز سه شنبه با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به روز دوشنبه در سطح ۹۰.۶۱۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۱۲۸ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۸۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۳۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۷ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۵ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۱۰۴.۰۴۰ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۲۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۵۱ یوان چین اعلام شد.به گزارش رویترز، تورم منفی و رکود اقتصادی در کنار بالا ماندن نرخ بیکاری، شرایط سختی را برای سیاست‌گذاران اروپایی در احیای رشد اقتصادی کشورهای خود رقم زده است و احتمالا دو سال طول خواهد کشید تا شرایط به حالت قبل از بحران کرونا باز گردد. بانک مرکزی فرانسه در برآورد جدیدی از وضعیت اقتصادی این کشور اعلام کرد که اقتصاد این کشور امسال تحت تاثیر شیوع کرونا، محدودیت‌های رفت و آمد و تعطیلی گسترده کسب و کارها حدود ۹ درصد کوچک خواهد شد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا طی یک دهه اخیر خواهد بود.اقتصاد جهان کماکان تحت تاثیر کرونا قرار دارد و آن طور که کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارشی پیش‌بینی کرده است، متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری به منفی ۵.۶ درصد خواهد رسید که در صورت تحقق، بدترین عملکرد از زمان بحران مالی در سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. این گزارش اگرچه هنوز گزارش ناامید کننده‌ای محسوب می‌شود اما نسبت به پیش بینی قبلی منفی ۹ درصدی، بهبود نسبی یافته است. پیش از این نیز سازمان ملل نسبت به فقیر شدن حدود هشت میلیون نفر در جهان بر اثر کرونا هشدار داده بود. نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات هنوز نتوانسته‌اند به توافقی با یکدیگر بر سر جزییات لایحه حمایتی جدید برسند و نانسی پلوسی- رییس کنگره گفته است احتمالا از سر‌گیری مذاکرات به پس از تعطیلات کریسمس موکول خواهد شد. بسته دوم حمایت از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا حدود ۹۰۰ میلیارد دلار اعتبار در بر خواهد داشت و قرار است جایگزین بسته حمایتی سه تریلیون دلاری قبلی شود. تمرکز بسته جدید روی حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و پرداخت یارانه نقدی مستقیم به افراد بیکار شده خواهد بود. برخلاف تلاش‌های بانک مرکزی امریکا برای افزایش تورم امریکا، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۲ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در امریکا در سه ماهه اخیر محسوب می‌شود. بانک مرکزی امریکا رسیدن به تورم بالای دو درصد را هدف‌گذاری کرده است.

 

ارسال نظر