کاهش۱۰۰ هزار تومانی نرخ سکه

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۲۸

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز شنبه 22 آذر 99، در بازار ارز آزاد، قیمت دلار 26 هزار و 100 تومان، یورو 31 هزار و 600 تومان و درهم امارات 7 هزار و 140 تومان اعلام شده است. طی روزهای اخیر دلار عمدتاً‌ در کانال 25 هزار تومان در نوسان بوده است ولی در معاملات پایانی عصر سه‌شنبه وارد کانال 26 هزار تومان شد.در صرافی‌های بانکی از ظهر روز پنجشنبه قیمت خرید و فروش دلار و یورو همزمان با روند افزایشی بازار آزاد، افزایش یافته است؛ قیمت دلار در صرافی‌های بانکی باردیگر وارد کانال 26 هزار تومان شده است. برهمین اساس قیمت فروش دلار در این صرافی‌ها 26 هزار و 70 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 25 هزار و 70 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 600 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 600 تومان اعلام شده است. در ساعات عصر، نرخ لحظه‌ای سامانه سنا و قیمت دلار در صرافی‌ها به 26 هزار تومان و نرخ یورو به 31530 تومان رسید. در ساعات صبح نیز هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۶ هزار و ۷۰ تومان معامله شد که این رقم نسبت به روز پنجشنبه گذشته تغییری نداشته و تثبیت شده است.قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری پنجشنبه گذشته، به ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۷۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.قیمت خرید هر دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۵۸ تومان بود.همچنین قیمت خرید هر یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۰۸ تومان اعلام شد.علاوه براین در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۳۱ هزار و ۳۳۰ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۶ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز پنجشنبه گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۳۱۲ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۶۴۱ تومان ثبت شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.

    کاهش۱۰۰ هزار تومانی نرخ سکه

در بازار طلا نیز انس جهانی طلا با کاهش قیمت نسبت به آخرین ساعات کاری روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۸۴۰ دلار رسید. همچنین قیمت دلار آزاد ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان دادو ستد شد و در نتیجه قیمت طلا و سکه اندکی کاهش داشت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز پنجشنبه ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه به چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان مبادله شد.هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۶ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۶۵ هزار تومان فروخته شد. دو هفته گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تأثیر گذاشت.از سوی دیگر کاهش نرخ اونس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده است، به نظر کارشناسان احتمال افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده وجود دارد. آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری را کاهش خواهد داد. در ابتدای معاملات صبح شنبه قیمت طلا و سکه نسبت به روز قبل با افزایش همراه بود اما در میانه روز قیمت‌ها کاهشی شد؛ ظهر روز پنج‌شنبه سکه طرح جدید در بازار آزاد به 12 میلیون و 450 هزار تومان رسیده بود صبح شنبه و با افزایش قیمت ارز در بازار برای چند ساعت سیر قیمتی در بازار طلا و سکه نیز صعودی شد.

افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شده است، این درحالی است که بانک مرکزی تلاش می‌کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه‌ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می‌شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

    افزایش قیمت طلا

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات هفته گذشته با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۱۸۳۹ دلار و ۸۵ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که سرمایه‌گذاران انتظار دارند بسته محرک مالی جدید دولت امریکا در آینده نزدیک به تصویب برسد، قیمت طلا روز جمعه افزایش داشت و دومین هفته افزایشی متوالی خود را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با 0.18 درصد افزایش به 1839 دلار و 85 سنت رسید. قیمت فلز زرد در انتهای معاملات آتی روز گذشته نیز با 0.34 درصد رشد به 1843 دلار و 60 سنت رسید. دیوید مگر تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «ما همچنان معتقدیم بسته محرک مالی دولت امریکا به تصویب خواهد رسید و حمایت از بازار طلا و بازار نقره را ادامه خواهد داد.»توقف طرح بسته محرک مالی جدید در کنگره موجب کاهش قیمت طلا شده بود. اوایل این هفته قیمت طلا پس از رسیدن به نزدیکی رقم 1875 دلار که به دلیل افت ارزش دلار اتفاق افتاد، قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفت. افزایش اخیر قیمت طلا در حالی رخ می‌دهد که ارزش دلار شاهد ترمیم نسبی بوده و شاخص ارزش دلار در مسیر ثبت اولین رشد هفتگی طی 4 هفته اخیر قرار گرفته است.قانون گذاران امریکایی که با فشار فزاینده‌ای از جانب آمارهای ضعیف اشتغال و رشد موارد ابتلا به کرونا روبرو شده‌اند، برای نهایی کردن توافق بر سر بسته محرک مالی به دنبال گرفتن زمان بیشتر هستند. بازار جهانی طلا، به دنبال افزایش 50 دلاری سه هفته پیش، در روزهای اخیر و به دنبال خبر توزیع واکسن کرونا با روند کاهشی همراه شده و روز جمعه نرخ هر اونس طلا به 1830 دلار کاهش یافته است. از سوی دیگر بورس‌های جهان و تحولات و شاخص‌های اقتصادی با واکنش مثبت روبرو شده و بسیاری از کشورها از رشد مثبت در ماه‌های اخیر خبر داده‌اند. تایید واکسن تولیدی شرکت فایزر توسط سازمان غذا و داروی امریکا و همچنین عدم توافق انگلیس و اروپا، موضوعات دیگری است که اقتصاد و بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به دنبال این تحولات، دارایی‌های سنتی مانند طلا و بیت کوین نیز کاهش یافته و ریزش بیت کوین به 18 هزار دلار و تقویت ارزهای مختلف جهان در برابر طلا و دلار، خبر از تقویت بورس‌های جهان و رشد اقتصادی کشورهای مختلف می‌دهد. از جمله رشد اقتصادی بریتانیا در تابستان امسال و در سه ماهه منتهی به اکتبر 2020، بیش از 10 درصد بوده و

 پیش بینی‌ها از رشد مثبت اقتصاد بسیاری از کشورها در دوره توزیع واکسن کرونا خبر می‌دهد. با این حال، اقتصاد ایران، شرایط متفاوتی دارد و در حالی که بازار ارز از روند کاهش قیمت‌ها و پیش بینی کاهش نرخ ارز در صورت تشکیل دولت بایدن در ماه‌های آینده خبر می‌دهد و شاخص‌های بودجه 1400 نیز با خوش‌بینی نسبت به فروش بیشتر نفت و درآمد بیشتر تنظیم شده، اما در بازار طلا رکود حاکم است و اکثر مردم و حتی افراد پر درآمد فروشنده طلا هستند و تقاضای اندکی برای خرید طلا وجود دارد. بازار طلا بعد از بازگشایی به دنبال دو هفته تعطیلی، با رکود مواجه شده و فعالان بازار معتقدند که اکثر مردم کم درآمد برای مخارج خود و افراد دارای درآمد بالا برای پاس کردن چک‌های خود، تمایل به فروش طلا و تامین نقدینگی دارند تا قدرت خرید خود را حفظ کنند و به مخارج خانواده و کسب وکار خود پاسخ بدهند. در نتیجه خریدارطلا بسیار محدود است و در نتیجه صنف طلا تمایل و تقاضایی برای خرید طلا در چنین بازاری ندارد.

 

ارسال نظر