رویداد

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۵۰

اصلاح نظام مالیاتی مقدمه اصلاح نظام بانکی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اصلاح نظام مالیاتی مقدمه اصلاح نظام بانکی بوده و اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور را نیز به دنبال خواهد داشت. مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «اصلاح نظام مالیاتی، مقدمه اصلاح نظام بانکی و نهایتا اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور است. مجلس بر رعایت اولویت‌ها در ریل‌گذاری‎اصلاحات اقتصادی و جلب مشارکت بیشتر ثروتمندان به نفع طبقات ضعیف‌تر اصرار دارد. چندی پیش رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به اهداف مجلس در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید داشت که اخذ مالیات و اصلاح سیستم مالیاتییکی از روش‌ها برای جبران کسری بودجه است. به عنوان مثال از سه میلیون مودی مالیاتی که قرار است مالیات بدهند، برخی مراجعه می‌کنند و مالیات آنها ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود اما طرف ۲۰ میلیون تومان به متصدی می‌دهد و تنها ۵۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند. یکی از اهداف ما هوشمندسازی سیستم مالیاتی است که شفافیت را نیز به دنبال دارد.

تراز تجاری امسال مثبت است

بانک مرکزی اسنادی را منتشر کرد که حکایت از تراز تجاری مثبت در سال ۹۹ دارد.روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری نوشت: آمار اعلامی صادرات و واردات توسط ریاست کل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما، مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۹ است. این سامانه منبع رسمی آمار تجارت خارجی است و حکایت از تراز تجاری مثبت دارد.

اصلاح قانون افتتاح حساب برای اطفال

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، لایحه اصلاح تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس‌انداز برای اطفال را به هیات دولت ارایه نموده است.معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با هدف حمایت از نقش و جایگاه مادری و نیز دفاع از منافع عالیه کودکان، لایحه اصلاح تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال را به منظور ایجاد اختیار قانونی برای مادر در افتتاح حساب و برداشت از آن برای فرزند کمتر از ۱۸ سال خود به هیات دولت ارایه نموده است. با توجه به اینکه مادران در افتتاح حساب بانکی برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود و برداشت از این حساب با موانع قانونی مواجه بودند، قانون گذار در تاریخ۳۰ بهمن ماه ۱۳۵۶ قانون «اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال» را به صورت ماده واحده به تصویب رساند. به موجب تبصره ماده واحده مذکور «مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود حساب پس انداز باز کند و حق برداشت از این حساب تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام فقط با مادر است.» ولی با تصویب قانون «عملیات بانکی بدون ربا» در تاریخ۸ شهریور۱۳۶۲ مادران در افتتاح حساب و برداشت از آن برای اطفال خود با مشکل محدودیت قانونی مواجه شدند زیرا ماده (۳) این قانون، سپرده‌های بانکی را به دو نوع قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری بلندمدت تقسیم کرد و با این تقسیم بندی، عملا اختیار قانونی مادر در افتتاح حساب و برداشت از آن برای فرزند کمتر از ۱۸ سال خود، محدود به سپرده‌های قرض‌الحسنه شد. بنابراین نظر به مشکلاتی که پیش روی مادران به ویژه مادرانی که مسوولیت حضانت و نگهداری فرزندان کمتر از ۱۸ سال خود را عهده‌دار هستند، وجود دارد و آنها را در افتتاح انواع سپرده‌های بانکی برای فرزندان خود با تضییقات و محدودیت‌های قانونی مواجه کرده است و از سوی دیگر نظر به ضرورت تسهیل قانونی فرآیند تامین منافع آینده کودکان و بهره مندسازی کودکان از حمایت‌های مالی والدین در بهترین وجه آن و نیز در راستای بند (۲) اصل (۲۱) قانون اساسی بر حمایت از مادران به ویژه در دوران حضانت فرزند، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری که وظیفه سیاست‌گذاری ستادی و رصد و پایش در حوزه زنان و خانواده را عهده‌دار است، لایحه «اصلاح تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال» را با هدف کلان حمایت از نقش و جایگاه مادری و نیز دفاع از منافع عالیه کودکان، تهیه و به هیات دولت ارایه نموده است. «ماده واحده-تبصره قانون اجازه افتتاح حساب پس انداز برای اطفال به شرح زیر اصلاح می‌شود: مادر می‌تواند به نام فرزند صغیر خود انواع حساب‌های بانکی اعم از سپرده‌های قرض‌الحسنه و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت باز کند و حق برداشت از این حساب‌ها تا رسیدن صغیر به سن ۱۸ سال تمام شمسی فقط با مادر است.»

کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: زیرساخت‌های ارایه خدمات الکترونیک بانکی در کشور فراهم است و می‌توان پس از پاندمی کرونا نیز خدمات را به صورت غیرحضوری ارایه کرد. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به ضرورت استفاده از خدمات الکترونیک بانکی در شرایط شیوع کرونا، گفت: خوشبختانه در زمینه خدمات الکترونیک بانکی ایران توانسته به رشد خوبی دست یابد از این‌رو حتی پس از نابودی ویروس کرونا نیز برای کاهش هزینه‌های کشور باید در مسیر استفاده حداکثری از خدمات الکترونیک بانکی حرکت کنیم.نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی که به اجبار خدمات دهی بانک‌ها غیرحضوری شده صرفه‌جویی بسیاری نیز در کاغذ، وقت و حتی سوخت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بانک مرکزی باید با ارایه مشوق‌هایی تداوم ارایه خدمات الکترونیکی را حتی پس از مهار کرونا رقم بزند.

 

ارسال نظر