سکه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۹۷

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

 روز سه‌شنبه 18 آذر 99، در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان، یورو 31 هزار تومان و درهم امارات 7 هزار و 95 تومان اعلام شده است. طی روزهای اخیر دلار عمدتاً‌ در کانال 25 هزار تومان در نوسان بوده و فعلاً‌ قصد عبور از این کانال قیمتی را ندارد. در صرافی‌های بانکی تغییر قیمتی در خرید و فروش دلار و یورو نداشتیم و برهمین اساس نیز قیمت فروش دلار در این صرافی‌ها با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 25 هزار و 600 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 600 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته، به ۳۱ هزار تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزارتومان اعلام شد.قیمت خرید هر دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۳۴۸ تومان و قیمت فروش آن نیز ۲۵ هزار و ۶۰۲ تومان بود.همچنین قیمت خرید هر یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۵۵ تومان و قیمت فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۵۹ تومان اعلام شد. در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته هر یورو با قیمت میانگین ۳۰ هزار و ۵۴۴ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۴۸۵ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۳۸۹تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۳۸۵ تومان ثبت شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.در روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.  در بازار طلا نیز اونس جهانی طلا نیز با کاهش قیمت نسبت به آخرین ساعات کاری روز گذشته به قیمت یک‌هزار و ۸۶۴ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمت دلار آزاد نیز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد و در نتیجه قیمت طلا و سکه افزایش داشت.  قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سه‌شنبه) با ۳۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مبادله شد.در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۹۰ هزار تومان فروخته شد. دو هفته گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تأثیر گذاشت.بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازارساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی به منظور مدیریت نوسان نرخ ارز، باعث افت قیمت‌ها در بازار ارز همچنین بازار طلا شده است.

قیمت طلا و ارز در هفته‌های اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده و دامنه نوسان قیمتی در این بازارها نسبت به ماه‌های قبل نیز محدودتر شده است. تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر مانند قبل شاهد نوسانات لحظه‌ای در بازار نباشیم. در بازار طلا و سکه نیز طی دو هفته گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی معامله خاصی انجام نشده ولی با گشایش بازارها احتمالاً روند معاملات در این بازار هم تغییر کند. محرک اصلی قیمت طلا و سکه، قیمت دلار و اونس جهانی طلاست، اما در هفته‌های اخیر به خصوص تغییر قیمت خاصی در دلار و اونس نداشتیم و همین عوامل باعث ثبات نسبی در بازار طلا شده است.

    ذخایر ارزی چین در اوج چهار ساله

حجم ذخایر ارزی دومین اقتصاد بزرگ جهان به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۶ رسید. به گزارش بلومبرگ، پس از مدت‌ها تعطیلی مجددا فعالیت‌های تجاری و بازرگانی چین آغاز شده است، میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه نوامبر مجدد روند صعودی به خود گرفت. بانک مرکزی چین در هفته‌های اخیر دست به تزریق گسترده نقدینگی به بازار زده است. آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۵۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۱۷۸ میلیارد دلار رسیده است.  تا پایان این ماه چین دارای ۱۱۰.۴۱ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده که در مقایسه با ماه قبل ۴۸ میلیارد دلار کمتر شده است. چین بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی در جهان محسوب می‌شود. در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰، کمترین رقم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۸۰ با دو میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار و بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئن ۲۰۱۴ با ۳ تریلیون و ۹۹۳ میلیارد دلار بوده است.

     صعود خفیف دلار در معاملات جهانی

شاخص دلار روز نسبتا آرامی را سپری کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ۰.۰۲ درصد افزایش نسبت به روز دوشنبه در سطح ۹۰.۷۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۱۲۴ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۷ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۳ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰۳.۹۶۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۴۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۳۰ یوآن چین اعلام شد.

 

ارسال نظر