رویداد

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۵۷۶

تخصیص خودکار و سیستمی ارز در سامانه جامع ارزی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اجرایی شدن طرح این بانک در «حوزه مبارزه با قمار و شرط‌بندی» خبر داد و گفت: برای انجام هر تراکنش، باید «مبدأ»، «مقصد» و «بابت» آن مشخص باشد. هرچیزی که خلاف این امر است، طبیعتا تراکنش مشکوک محسوب می‌شود. ‌ مهران محرمیان، از 105 پروژه‌ای می‌گوید که سه هدف راهبردی را شامل «ایجاد شفافیت»، «رونق» و «منصفانه بودن» محیط کسب‌وکار دنبال می‌کنند. به گفته او این سه هدف براساس وظایف تنظیم‌گری بانک مرکزی تدوین شده است.روابط عمومی بانک مرکزی درباره این 105 پروژه با معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید. 

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به ادارات فعال در این پروژه‌ها گفت: در معاونت فناوری‌های نوین، سه اداره شامل «نظام‌های پرداخت»، «مهندسی نرم‌افزار» و «اداره زیرساخت و پشتیبانی فناوری اطلاعات» در این پروژه‌ها فعالند که بیشترین تعداد پروژه‌ها ابتدا به ادارات «نظام‌های پرداخت»، «مهندسی نرم‌افزار» و پس از آن به اداره «زیرساخت و پشتیبانی فناوری اطلاعات» مرتبط است. محرمیان با بیان اینکه فاز اول سامانه جامع ارزی با هدایت همکاران حوزه ارزی انجام شده است، تصریح کرد: به واسطه این سامانه‌ تخصیص ارز که از فرآیندهای بسیار مهم و اساسی در چرخه تبادلات ارزی کشور به است، بدون دخالت نیروی انسانی و کاملاً خودکار انجام می‌شود. به بیان بهتر، الگوریتم‌های این سامانه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که براساس اولویت‌بندی‌های کشور در تخصیص ارز که توسط وزارت «صنعت، معدن و تجارت» تعیین شده است، عمل کنند. محرمیان درباره اولویت‌بندی پنج‌گانه عملیاتی‌سازی 105 پروژه‌ «معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی» گفت: در این تقسیم‌بندی پروژه‌های با اولویت «چهار» و «پنج» جزو اولویت‌های پایین‌تر هستند.  محرمیان با اشاره به پروژه‌های حوزه «مبارزه با پولشویی» عنوان کرد: در این زمینه پروژه‌های بسیاری در دست اقدام است که به دلیل محرمانگی نمی‌توان به آنها پرداخت. اما یک قاعده کلی وجود دارد که برای انجام هر تراکنش، باید «مبدأ»، «مقصد» و «بابت» آن مشخص باشد. هرچیزی که خلاف این امر است، طبیعتاً تراکنش مشکوک محسوب می‌شود. خوشبختانه این سامانه در حال حاضر عملیاتی شده و موجود و به تدریج قابلیت‌های آن در حال تکمیل و بهبود است.

سوءاستفاده‌کننده‌های ارزی همیشه  منتظرند

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به تصمیم اخیر دولت در خصوص ترخیص کالاهای موجود در گمرکات، بیان داشت: باید مراقب سوءاستفاده‌های احتمالی از منابع ارزی کشور برای واردات کالاهای غیرضرور باشیم. وی درباره چگونگی کنترل نرخ تورم و دستیابی به هدف ۲۲ درصدی پیش بینی شده بانک مرکزی گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که بانک مرکزی می‌تواند انجام دهد، کنترل نقدینگی زیاد و سرگردان در کشور است. متاسفانه نقدینگی مانند یک سم در اقتصاد عمل می‌کند و به هر طرف که سوق می‌یابد مانند بازار خودرو، ارز، زمین و مسکن حتی در بورس آسیب وارد می‌سازد. بر همین اساس حفظ ارزش پول ملی و کنترل نقدینگی از مهم‌ترین کارها است. بانک مرکزی باید برای آن برنامه داشته باشد و چنانچه این کار عملی شود، بخش بزرگی از راه طی خواهد شد. این نماینده مجلس پیشنهاد خود را برای کنترل نقدینگی و هدایت آن چنین مطرح کرد: نقدینگی مشکلی است که خاص کشور ما به حساب نمی‌آید، تمام اقتصادهای موفق در دنیا این مراحل را گذراندند، به این معنا استانداردهایی برای رفع آن وجود دارد. عمر انقلاب ایران ۴۰ ساله شده، ولی هنوز موفق به حل این مشکل نشدیم. موضوع فوق به خوبی نشان می‌دهد که شجاعت برخورد با این بحث وجود ندارد. باید مصلحت‌های مقطعی کنار گذاشته و به منافع ملی و مصلحت عموم مردم و اقتصاد کشور در بلندمدت اندیشیده شود و با یک اقدام انقلابی از این مرحله عبور کرد.  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص اظهار داشت: مُسکن‌های مقطعی مشکل ما را حل نمی‌کند، آنها به اقتضای شرایط در دست گرفته می‌شود که بعد از مدتی خود را رها می‌کند. کشور دچار رکود و تورم همزمان در سطح بالا است، اتفاقی که بسیار کم در دنیا رخ می‌دهد. سالیان سال است مدیران در مجموعه‌های مختلف می‌آیند، متاسفانه تصمیمات کوتاه‌مدت می‌گیرند و می‌روند.  مرحبا درباره نقش تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا در خصوص شرایط اقتصادی امروز تصریح کرد: شرایط دولت با توجه به این مشکلات قابل درک است و نمی‌توان منکر موقعیت دشوار امروز بود زیرا دارای دشمنانی هستیم که سال‌ها است اقتصاد کشور را از بسیاری استانداردهای معمولی دنیا محروم کردند. صادرات انجام می‌دهیم، مانع ورود ارز به کشور می‌شوند و باید به کانال‌های دیگر متوسل شد. کرونا هم مزید برعلت شده است. بدون شک باید به دولت کمک کرد یا حداقل منصفانه به قضاوت نشست، اما این را هم نباید ندید گرفت که تصمیمات ناصواب مزید بر این علت‌ها شده است، چنانچه بر تصمیمات درست مقاومت به خرج داده می‌شد، تحریم‌ها تا این اندازه اذیت‌مان نمی‌کرد. برای حل مشکلات، مجموعه کشور باید کمک کند و نباید تنها بانک مرکزی را دید. بطور نمونه می‌توان به ترخیص کالاها اشاره کرد. بانک مرکزی برخی از تصمیمات خود را در این زمینه اصلاح کرده، اما به دلیل بخشنامه‌هایی که زمانی صادر شده، کالاها ترخیص نشده و دیگر قابل استفاده هم نیستند. منظور این است که باید تمام وزارتخانه‌ها به اضافه بانک مرکزی دست به دست هم دهند تا پیش برویم. دقت هم باید داشت تا از هول حلیم در دیگ نیفتیم.

 

ارسال نظر