اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۴۹

شروع کار صندوق بیمه حوادث طبیعی از سال آینده

رییس کل بیمه مرکزی گفت: با تصویب آیین‌نامه‌های صندوق بیمه حوادث طبیعی در هیات دولت، این صندوق از سال آینده، کار خود را شروع می‌کند.صندوق بیمه حوادث طبیعی که در زمینه زلزله، سیل و حتی سونامی و سایر حوادث طبیعی در نظر گرفته شده در شهرهای مختلف کشور ایجاد می‌شود. وی اضافه کرد: بعد از پیگیری و اصلاحات لازم، تشکیل این صندوق در مجلس شورای اسلامی و سپس در شورای نگهبان به تصویب رسید. سلیمانی گفت: رییس مجلس نیز به‌طور رسمی این موضوع را در نامه‌ای به رییس‌جمهور اعلام و وی از دوم آذرماه به‌طور رسمی به وزارت اقتصاد و دارایی و بیمه مرکزی ابلاغ کرد. ما برای تشکیل صندوق و هیات امنا اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و جلسات و کمیته‌های لازم را تشکیل دادیم تا روی آیین نامه‌های آن کار کنند که امیدواریم به تصویب هیات دولت برسد.این صندوق برای حوادث طبیعی که در کشور اتفاق می‌افتد در نظر گرفته شده و اگر خسارتی پیش‌اید با حق بیمه حداقلی که از شهروندان گرفته می‌شود و بخشی که پرداخت آن را دولت قبول کرده، صندوق شکل می‌گیرد. سلیمانی گفت: بیمه واحدهای مسکونی که انشعاب برق دارند تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی صندوق قرار می‌گیرند که ۵۰ درصد آن را بیمه و ۵۰ درصد دیگر را بیمه‌شدگان و صاحبان واحدهای مسکونی پرداخت می‌کنند.پرداخت‌های بیمه براساس مسائل زمین‌شناسی و نوع ریسک آن در نقاط مختلف کشور متفاوت است بنابراین صندوق موظف است هر سال نرخ بیمه را مشخص کند و از همان مبلغ ۵۰ درصد را دولت و ۵۰ درصد دیگر را بیمه‌شدگان پرداخت می‌کنند. سلیمانی گفت: این بیمه شامل همه حوادث طبیعی که قانون مشخص کرده است، اما ابتدا شامل واحدهای مسکونی می‌شود و در مراحل بعدی، بخش‌های دیگر را نیز در برخواهد گرفت. وی درباره پرداخت بیمه خودروهای بیمه شده، در ساعت‌های ۹ شب تا ۴ صبح که محدودیت‌های تردد کرونایی اعمال می‌شود نیز افزود: وقتی یک خودرو تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد زمان ندارد و در طول دوره تحت پوشش، شرکت بیمه‌گر موظف است این خسارت را براساس بیمه نامه‌ها پرداخت کند به همین دلیل ما آمادگی پرداخت خسارت در هر زمان و هر نقطه‌ای را داریم.

 پرداخت خسارت ثالث محدودیت ساعت ندارد

بیمه مرکزی اعلام کرد: پرداخت خسارت در دوره اعتبار بیمه شخص ثالث (اعم از خسارت‌های مالی و بدنی)، بیمه حوادث راننده و همچنین بیمه‌های بدنه اتومبیل؛ محدود به ساعت خاصی از شبانه روز نیست. متعاقب انعکاس پیامی در برخی از شبکه‌های خبری مبنی برعدم پرداخت خسارت به زیاندیدگانی که در ساعت‌های 21 الی 4 بامداد روزبعد در سطح شهر تردد می‌کنند، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب این مطلب آورده است که درصورت بروز خسارت در ساعات منع تردد نیز بیمه‌گذاران/ زیان‌دیدگان محترم می‌توانند طبق روال سابق نسبت به اعلام و دریافت خسارت از شرکت بیمه مربوطه اقدام نمایند.  بیمه مرکزی ضمن تکذیب اخبار منتشره مبنی بر عدم پرداخت خسارت از طرف شرکت‌های بیمه در ساعات منع تردد (از ساعت 9 شب تا 4 صبح) آورده است؛ پرداخت خسارت در دوره اعتبار بیمه شخص ثالث (اعم از خسارت‌های مالی و بدنی)، بیمه حوادث راننده و همچنین بیمه‌های بدنه اتومبیل؛ محدود به ساعت خاصی از شبانه روز نیست و شرکت‌های بیمه با رعایت مقررات قانون بیمه شخص ثالث و حوادث راننده، شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه بدنه اتومبیل، مکلف به جبران خسارات وارده در تمام ایام و ساعات هستند. بنابراین در صورت بروز خسارت در ساعات منع تردد نیز بیمه‌گذاران/ زیان‌دیدگان محترم می‌توانند طبق روال سابق نسبت به اعلام و دریافت خسارت از شرکت بیمه مربوطه اقدام نمایند.

فرصت‌های کرونا برای توسعه بانکداری الکترونیک

 یک کارشناس بانکی با اشاره به فرصت‌های پیش آمده در جریان پاندمی کرونا برای توسعه بانکداری الکترونیک، گفت: کرونا باعث شتاب حرکت به سمت تغییر ذائقه مشتریان بانکی شده است. مجید هادی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه در بحث کرونا، تهدید بزرگی برای جامعه بشری ایجاد شده است، گفت: البته در کنار تهدیدات، همواره یک سری فرصت‌ها هم ایجاد می‌شود که تغییر فرهنگ مردم به سمت خدمات غیرحضوری در نظام بانکی از جمله تغییرات است. این تغییر رویکرد تنها محدود به بانک‌ها نبوده و در بسیاری از حوزه‌ها نظیر بورس و فرآیند اخذ کد بورسی و احراز هویت، شاهد ارایه خدمات غیرحضوری هستیم. در بحث آموزش نیز بستر غیرحضوری رشد کرده است. لذا به صورت پیش فرض، فرصتی را برای تمام ابعاد جامعه به وجود آورده است تا تغییر شکل و ذائقه بدهند. هادی ادامه داد: البته قبل از کرونا ما به سمت تغییر ذائقه حرکت می‌کردیم اما با کندی، در نتیجه شیوع ویروس کرونا باعث افزایش این سرعت شده است. وی با اشاره به آثار کرونا بر کسب و کارها افزود: به صورت مشخص باید تاکید کرد یکی از بخش‌هایی که تاثیرات متعددی از کرونا گرفت، بانک‌های کشور بودند به‌طوری که پس از کادر زحمتکش و ایثارگر درمان و مدافعان سلامت، کارکنان نظام بانکی در تاثیرپذیری از این بیماری در مرحله دوم قرار دارند. در همین محدودیت‌های اخیر هم اگر نگاه کنیم، بانک‌ها همچنان فعال هستند چون جزو مشاغل ضروری محسوب می‌شوند که باید به مردم خدمات ارایه کنند.اما توسعه بخش بانکداری الکترونیک و خدمات بخش غیرحضوری، جدا از بحث فرهنگ، به ابعاد دیگری ازموضوع هم گره خواهد خورد.

 

ارسال نظر