رییس اتحادیه طلا و جواهر: تا پایان تعطیلات سکه و طلا نخرید

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۶۵

گروه بانک و بیمه |

 رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اعلام قیمت برای امکان فعالیت شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد در ایام تعطیل، به مردم هشدار داد طی این روزها حتی الامکان از خرید طلا و سکه خودداری کنند. ابراهیم محمدولی در خصوص اعلام قیمت در ایام تعطیل پیش رو به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: با توجه به اینکه طی این مدت داد و ستد فیزیکی در بازار وجود ندارد، پس قیمت‌های اعلامی نیز دقیق نخواهد بود.با توجه به تعطیلی صنف در تهران، قیمت‌ها نیز حدودی است و دقیق نیست و تنها برمبنای اونس جهانی و نرخ ارز، نرخی حدودی اعلام می‌شود تا مبنایی باشد برای سایر اعضای صنف در شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد که فعالیت دارند. اما سایر عوامل اثرگذار بر عرضه و تقاضا محدود است و لذا قیمت‌ها حدودی خواهد بود.توصیه ما به مردم، عدم خرید طلا و سکه طی این ایام تعطیل است زیرا برخی در فضای مجازی و تلفنی اقدام به خرید و فروش طلا می‌کنند که در بیشتر موارد با مشکلاتی همراه است. 

    دلار در کانال 26 هزار

روز شنبه 1 آذر و اولین روز تعطیلات کرونایی، در بازار ارز دلار 26 هزار و 200 تومان، یورو 30 هزار و 800 تومان و درهم امارات 7 هزار و 300 تومان معامله شد.  قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 25هزار و 950 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1000تومانی نسبت به قیمت فروش، 24هزار و 950 تومان تعیین شده است.قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 30 هزار و 800 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 800 تومان اعلام شده است.  با اعلام قیمت دلار ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان و اونس جهانی طلا به قیمت 1870 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش کمی داشته و مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 860 هزار تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۲۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم 11 میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله می‌شود گزارش‌ها نشان می‌دهد بهای جهانی طلا در هفته گذشته افت یک درصدی را تجربه کرد.بهای طلا در بازارهای امریکا نیز در آخرین معاملات صورت گرفته در هفته گذشته با ۶ دهم درصد کاهش به یک هزار و ۸۷۱ دلار و ۸۰ سنت رسید. با وجود افت کوتاه‌مدت قیمت طلا در بازارهای جهانی، پیش‌بینی‌ها حاکی از روند صعودی این فلز است. به گزارش کیتکو، روز جمعه بازار طلا در سطح بحرانی ۱۸۵۰ دلار در هر اونس ایستاد و توانست هفته را اندکی مثبت‌تر به پایان برساند، در حالی که در معاملات آتی دسامبر، آخرین معاملات خود را با ۰.۵۸ درصد رشد با ۱۸۷۲.۳۰ دلار در روز انجام داد. بر اساس این گزارش، موفقیت نداشتن دولت‌ها برای مهار بیماری کرونا در جهان سبب افزایش نگرانی‌ها از تبعات اقتصادی این بیماری و بالارفتن بهای جهانی طلا شده است کارشناسان معتقدند: انتشار خبرهای مثبت در مورد تولید واکسن کرونا سبب شد روند افزایشی بهای جهانی طلا قدری کندتر شود ولی این روند متوقف نخواهد شد، تاجاییکه ممکن است بهای فلز زرد وارد کانال دو هزار دلاری شود. دلار روز (شنبه اول آذر ۹۹) در صرافی‌های بانکی با حدود ۳۳۰ تومان افزایش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه) به نرخ ۲۵ هزار و ۹۵۰تومان فروخته شد.قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی آخرین روز کاری هفته قبل، معادل ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. قیمت پنجشنبه هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش معادل ۲۹ هزار و ۸۹۳ تومان و قیمت خرید آن نیز ۲۹ هزار و ۲۲۸ تومان بود.در سامانه سنا نیز در معاملات روز (پنجشنبه) هر دلار با نرخ میانگین ۲۴هزار و ۹۷۹ تومان تومان معامله شد.علاوه بر این، در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی پنجشنبه گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۲۹۹ تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰تومان اعلام شد. در روزهای اخیر، روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بوده است. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.

     قیمت سکه افزایشی شد

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (شنبه اول آذر ماه) با افزایش ۳۵۰ هزار تومانی قیمت نسبت به پنجشنبه گذشته به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.طی دو هفته اخیر قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تاثیر گذاشت.  بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازارساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی در جهت مدیریت نوسان نرخ ارز باعث افت قیمت‌ها در بازار ارز و همچنین بازار طلا شده است. گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار به وجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.

   کاهش جهانی دلار

ارزش دلار مقابل شماری از ارزهای مهم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۴۱ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۰۹۶ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۵ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱۰۳.۸۲۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۶۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۶۳ یوان چین اعلام شد.

     معاملات فردایی تاثیرگذار نیستند

بازار ارز در دو هفته گذشته با روندی آرام در جهت کاهش قیمت‌ها حرکت کرده است که یک تحلیلگر اقتصادی، دلیل آهسته بودن این روند را عدم تغییر پایدار در عوامل موثر بر بازار ارز می‌داند. «مهدی نصرتی» اقتصاددان و مدرس دانشگاه شیب ملایم کاهش قیمت‌ها را به روندهای کلی حاکم بر اقتصاد ایران مرتبط دانست و تاکید کرد: بازار ارز هم مانند هر کالای دیگری وابسته به عرضه و تقاضا است و در چارچوب روندهای کلی اقتصاد کشور تحت تاثیر عواملی قرار دارد. مهدی نصرتی اقتصاد دان، درباره عوامل موثر بر بازار ارز خاطرنشان کرد: می‌توان پنج عامل را بر تحولات این بازار موثر دانست، که شامل انتظارات تورمی موجود در جامعه، اثرات واقعی تحریم‌ها، ویروس کرونا، تدابیر سیاست‌گذاران اقتصادی و رقابت‌های سیاسی درون ساختار حاکمیتی کشور است. وی با اشاره به کاهش قیمت ارز تحت تاثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، ادامه داد: عامل انتظارات تورمی خود جنبه‌های مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها بحث اتفاقات بین‌المللی و تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان و همچنین مهار نشدن تورم داخلی کشور است. 

 

ارسال نظر