سیگنال‌های مثبت و ادامه کاهش قیمت ارز و طلا

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۲۰

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری | 

هفته گذشته در حالی پایان یافت که کارشناسان با اشاره به کاهش قیمت جهانی طلا، تعطیلی دو هفته‌ای و محدودیت‌های بازار، تعطیلی دو هفته‌ای بازار طلا وجواهر و... پیش بینی می‌کنند که همچنان روند بازار ارز و طلا نزولی و در حال کاهش باشد.روز پنجشنبه آخرین روز کاری از آبان 99، قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان، یورو 30 هزار و 500 تومان و درهم امارات 7 هزار و 60 تومان دادو ستد شد. با اعلام قیمت دلار 25 هزار و 800 تومان و نرخ اونس جهانی به قیمت 1862 دلار، در بازار داخلی مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 850 هزار تومان، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌میلیون و 119 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 300 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. 

    دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی

دلار در صرافی‌های بانکی با حدود یکصد تومان کاهش قیمت به نرخ ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان فروخته شد.قیمت خرید دلار ۲۴ هزار و ۶۲۰ تومان تعیین شد.قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل، معادل ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خریدیورو نیز۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.قیمت چهارشنبه هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی برای فروش معادل ۲۹ هزار و ۸۱۹ تومان و قیمت خرید آن نیز۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان بود.در سامانه سنا نیز در معاملات (چهارشنبه) هر دلار با نرخ میانگین۲۵ هزار تومان و هر یورو با نرخ ۲۹ هزار و ۸۱۹ تومان معامله شد.علاوه بر این در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی گذشته حواله یورو با میانگین قیمت۳۱ هزار و ۲۲۳ تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت۲۵ هزار و ۸۵۳ تومان اعلام شد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     سکه در کانال ۱۱ میلیون تومان

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (پنج شنبه ۲۹ آبان ماه) با کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت به ارزش ۱۱ میلیون و ۷۵۰ تومان معامله شد.تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع ‌سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد.

      ریزش قیمت سکه و طلا ادامه دارد

به گفته دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، با توجه به ادامه کاهش قیمت طلای جهانی در طول دو هفته اخیر و به‌ویژه کاهش چشمگیر آن در هفته گذشته و کنترل بازار ارز در داخل، روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا دیده می‌شود و بازار از اوج قیمتی خود فاصله گرفته و به تعادل رسیده است.نادر بذرافشان در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار جهانی طلا طی دو هفته اخیر، اظهار کرد: باتوجه به اتفاقات سیاسی امریکا  همچنین تلاش دنیا برای کشف واکسن کرونا و نزدیک شدن به آن، روند نزولی قیمت اونس جهانی تقریبا از دو هفته پیش آغاز شده و در هفته‌ای که گذشت، چشمگیرتر نیز شد؛ به‌گونه‌ای که در هفته اخیر حدود ۲۴ دلار در هر اونس جهانی کاهش یافت و کاهش خود را در طول دو هفته گذشته به میانگین۸۵ دلار رسانده است که بازار همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. در بازار داخلی ایران نیز این تاثیرپذیری مستثنی نبوده و سبب کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شده است. دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همچنین کنترل بازار ارز و ممنوعیت معاملات سفته‌بازها و معاملات کاغذی نیز در روند نزولی قیمت سکه و طلا تاثیرگذار بوده است. علاوه‌ بر این تقاضا برای خرید سکه و مصنوعات طلا نیز به‌شدت پایین آمده و بر بازارهای داخلی سکه و طلا تاثیر گذاشته است و احتمالا در هفته‌های آتی نیز این روند کاهشی، ادامه‌دار خواهد بود. وی در رابطه با میزان تقاضا در این بازار، تاکید کرد: علاوه براینکه مدت‌هاست تقاضا برای مصنوعات طلا به صفر رسیده، به جرات می‌توان گفت طی دو هفته اخیر تقاضا برای سکه نیز به حداقل رسیده و مردم مبادلات را به جهت کاهش بیشتر قیمت‌ها به حداقل رسانده‌اند و بازار متعادل شده است. در حال حاضر قیمت‌ها نسبت به ماه‌های اخیر کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای که حباب سکه که تا دو میلیون تومان نیز پیش رفته بود، در حال حاضر برای هر قطعه سکه به حدود ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. 

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در آخرین معاملات نسبت به ابتدای هفته جاری هر قطعه سکه ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۴۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند، در اعلام آخرین قیمت‌های معاملاتی برای سکه و طلا در بازار داخلی، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان قیمت دارند.همچنین هر گرم طلای۱۸ عیاریک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان و هر مثقال طلای۱۷ عیار آب شده چهار میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قیمت دارند. آخرین نرخ برای اونس جهانی نیز۱۸۶۷ دلار و پنج سنت ثبت شده است.

انتهای پیام سیگنال‌های مثبتی به وجود آمده که باعث تعدیل انتظارات افزایشی بازار ارز شده و همچنین ادامه روند کاهشی نرخ ارز را به دنبال خواهد داشت.از نیمه آبان ماه بود که نرخ دلار بر مدار کاهش قرار گرفت و با سیگنال‌های مثبتی که ایجاد شد این روند تا حدودی ادامه داد. دلار از روز پانزدهم آبان ماه، بعد از عرضه ارز در بازار متشکل از سوی بانک مرکزی و همچنین قوت گرفتن احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سراشیبی افت قیمت قرار گرفت، به نحوی که از قیمت حدود ۳۰ هزار تومان، کف ۲۳ هزار تومان را نیز به ثبت رساند.براساس نمودار قیمتی ارزها، دلار در ۱۵ روز گذشته میانگین قیمت۲۶ هزار و ۱۳۱ تومان را در کارنامه خود ثبت کرد. این روند کاهشی از تاریخ بیستم آبان ماه بر مدار ثابتی قرار گرفت و در روزهای اخیر نیز با تداوم آن، دلار به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شده است. نرخ یورونیز مانند دلار از روز پانزدهم آبان ماه روند کاهشی به خود گرفت و از ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان به کانال ۳۰ هزار تومان وارد شده است. در حال حاضر با توجه به سیگنال‌های مثبت در بازار و اقتصاد مانند رشد شاخص بورس در روزهای اخیر و همچنین اظهارنظر مسوولان و کارشنان صاحب نظر در این حوزه، به نظر می‌رسد روند کاهشی نرخ ارز ادامه داشته باشد ضمن اینکه قیمت‌ها فعلا بر مدار ثابت و بدون نوسان زیاد در حال حرکت است.

 

ارسال نظر