اخبار

۱۳۹۹/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۸۷

حذف نمادین چهار صفر در اسکناس جدید ۱۰ هزارتومانی 

اسکناس جدید ۱۰ هزار تومانی با مشخصه های ویژه امنیتی چاپ شد.اسکناس‌های جدید 10 هزارتومانی در فرمت و اندازه جدید و نیز با کمرنگ شدن چهار صفر و مشخصه‌های امنیتی ویژه چاپ شده است.

چارچوب جدید اصلاح ترازنامه بانک‌ها

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: چارچوب جدید پولی توسط بانک مرکزی، اصلاح ترازنامه بانک‌ها را ضروری و فشار برای تغییر را دوچندان می‌کند.با رفع مشکل فقدان اوراق در ترازنامه بانک ها، نرخ سود بین بانکی در دالان قرار خواهد گرفت.  این حسن چارچوب جدید پولی و تعریف دالان توسط بانک مرکزی است که اصلاح ترازنامه بانک ها را ضروری و فشار برای تغییر را دوچندان می کند؛ منتقدان این روز را نمی دیدند.

هشدار نسبت به سودجویی شرکت‌های مشاوره وام 

بانک مرکزی اعلام کرد: برخی افراد سودجو تحت عنوان شرکت‌های مشاوره وام و تأمین سرمایه در آگهی‌های خود که نام برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز درج شده است با وعده‌های متقلبانه به جذب مشتری، اخاذی و کلاهبرداری از افراد ناآگاه اقدام می‌کنند. از مدت‌ها قبل برخی اشخاص حقیقی و حقوقی سودجو با درج آگهی‌هایی همچون پرداخت تسهیلات در قبال سند ملکی، اخذ وام بانکی فوری و بدون نوبت، خرید و فروش وام های بانکی از جمله وام ازدواج، تأمین سرمایه شغلی و... در روزنامه های کثیرالانتشار کشور، به تبلیغات در زمینه انجام امور بانکی می پردازند و در این راه از عدم آگاهی افراد، سوء استفاده کرده و موجبات ضرر و زیان مادی و معنوی را برای آنان فراهم می‌کنند. بانک مرکزی هشدار داده است که هم‌وطنان در راستای صیانت از دارایی‌ها و سرمایه‌های خود توجه کنند که فعالیت اشخاص و شرکت‌هایی که تحت عناوینی چون مشاوره وام یا تسهیلات، ارایه سرمایه و تسهیلات در قبال سند ملک و اتومبیل، معرف دسته چک، معرف حساب جاری، معرف ضامن، رفع سوء‌اثر چک، خرید و فروش امتیاز وام و ... اقدام به انتشار آگهی و تبلیغات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، غیرقانونی بوده و مصداق بارز مداخله متقلبانه و غیرمجاز در امور بانکی است.

بانک مرکزی برنامه ای  برای افزایش نرخ سود ندارد

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم رعایت نرخ های‌ سود بانکی مصوب شورای پول و اعتبار توسط بانک ها گفت: بانک مرکزی برنامه ای برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد. عبدالناصر همتی درنشست دوره‌ای با مدیران عامل شبکه بانکی کشور با بیان اینکه در راستای کنترل و رصد تراکنش های ریالی، دستورالعمل شفاف سازی تراکنش های بانکی به بانک‌ها ابلاغ شده است،  گفت: ساختار تعریف شده درضوابط مذکور باید در بانک ها ایجاد و رعایت شود. در شرایط کنونی نظام پولی و ارزی کشور از طرف کسانی که تخلف های تراکنشی دارند مورد صدمه قرار گرفته و عملکرد مثبت نظام بانکی در حمایت از تولید و رشد اقتصادی با برخی عملکردها ناقص در عدم رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی زیر سوال می رود. رییس بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ واقعی ارز در کشور پایین تر از نرخ های کنونی است،  گفت: معاملات شبانه و فردایی در بازار ارز یکی از عوامل مهم افزایش نرخ است و رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی امکان التهاب آفرینی در بازار ارز را  از سفته بازان می‌گیرد. وی با تاکید بر ضرورت رعایت همه جانبه ضوابط مبارزه با پولشویی اعم از سقف های مجاز تراکنش و هویت سنجی مشتریان توسط بانک ها گفت: مبارزه با پولشویی در راستای افزایش شفافیت و سلامت فعالیت نظام بانکی و نیز رعایت حقوق مشتریان باید به طور جدی دنبال شود. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت شبانه روزی شبکه های گسترده سازماندهی شده که به قصد برهم زدن آرامش عموم مردم و ایجاد انتظارات واهی به طور مداوم در حال فعالیت هستند، ابراز امیدواری کرد: با افزایش همکاری شبکه بانکی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، تراکنش‌های غیرمجاز بانکی شناسایی و از آنها جلوگیری شود که با این اقدام بخش زیادی التهابات بازار ارز نیز کنترل می شود.

موافقت بانک مرکزی با تزریق نقدینگی به بانک‌های متقاضی

بانک مرکزی با تزریق ۲۶.۷ هزار میلیارد ریال نقدینگی با حداقل نرخ ۲۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد، معاملات مربوط به این عملیات توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهارشنبه (۲۱ آبان ماه) انجام شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز دوشنبه (۱۹ آبان ماه) مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، این بانک در مهلت تعیین شده هشت سفارش فروش اوراق بدهی دولتی از طریق ابزار توافق بازخرید در مجموع به ارزش ۲۶.۷ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی دریافت کرد.  با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از کمبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی و همچنین فاصله گرفتن نرخ سود موزون بازار از نرخ سود هدف، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق نقدینگی در قالب قرارداد توافق بازخرید (ریپو) با سررسید ۱۴ روزه بود در مجموع، بانک مرکزی با تزریق ۲۶.۷ هزار میلیارد ریال نقدینگی با حداقل نرخ ۲۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز چهارشنبه (۲۱آبان ماه) انجام شد.


 

ارسال نظر