اخبار

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۸۸

 دولت درپی گرانی ارز نیست

رییس دفتر رییس‌جمهوری در واکنش به برخی ادعاها درباره تمایل دولت به افزایش نرخ ارز گفت: سوداگران شایعه نسازند، دولت به دنبال گرانی ارز نیست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در پی شایعه‌سازی برخی محافل و رسانه‌ها مبنی بر مانع‌تراشی دولت در مسیر کاهش نرخ ارز، محمود واعظی این ادعا را کاملا غلط خواند و گفت: این ادعایی است که هر چند وقت یک بار از سوی برخی محافل علیه دولت مطرح می‌شود در حالی که هم طراحان و هم منتشرکنندگان آن می‌دانند چنین حرفی چقدر غلط، متناقض و بی‌اساس است.  رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه از زمان خروج امریکا از برجام، دولت مستمرا در دو جبهه جنگیده است، خاطرنشان کرد: دولت از یک طرف با تحریم‌های بی‌سابقه امریکا مقابله کرده تا جنگ اقتصادی تمام‌عیاری که علیه ایران آغاز کردند، خنثی شود، و از طرف دیگر در تمام این مدت با سوداگران و کاسبانی که از شرایط تحریمی ارتزاق می‌کنند، در نبرد بوده است. این سوداگران تحت هر شرایطی به دنبال مطامع خود هستند و برای این کار ابایی از بی‌ثبات‌سازی اقتصاد و ایجاد تنش و نوسان در بازاراهای مختلف ندارند. به همین منظور همیشه در راستای موفق نشدن سیاست‌های ثبات‌ساز و کنترلی دولت حرکت می‌کنند.  رییس دفتر رییس‌جمهوری، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و تامین مواد اولیه کارخانجات را دو سیاست مبنایی دولت در سال‌های تحریم دانست و خاطرنشان کرد: دولت همواره تلاش کرده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اولا به وفور ثانیا با قیمت منطقی به دست آنها برسد، از سوی دیگر به دنبال این بوده که با تامین مواد اولیه کارخانجات، چرخ تولید در کشور متوقف نشود. ادعای تمایل دولت به گرانی ارز در درون خود دارای تناقض است. دولتی که تمام هم‌وغم خود را بر کنترل قیمت کالاهای اساسی و تامین مواد اولیه کارخانه‌جات قرار داده، چطور ممکن است متمایل به افزایش نرخ ارز باشد. دولت نه تنها از گرانی ارز هیچ نفعی نمی‌برد، بلکه بارها گفته که که نرخ فعلی ارز را غیرواقعی و زیان‌بار می‌داند. واعظی طرح چنین ادعایی علیه دولت را کاملا مغرضانه دانست و اذعان داشت: این تحلیل مغرضانه زاییده ذهن کاسبان تحریم و سوداگرانی است که به دنبال متلاطم کردن جو بازارهای مختلف و انحراف افکار عمومی هستند. دولت همواره به دنبال ثبات در اقتصاد، مبارزه با تورم، کاهش فشارهای معیشتی به مردم و رونق تولید بوده و از همین منظر، همیشه تلاش کرده از نرخ‌های غیرواقعی ارز فاصله گرفته و به سوی قیمت واقعی و همخوان با واقعیت‌های اقتصادی کشور حرکت کند.

رشد تراکنش‌های شاپرکی در شهریور

براساس آخرین گزارش شاپرک از شبکه الکترونیکی کارت (شاپرک) در شهریور ماه سال جاری، تعداد تراکنش‌های شاپرکی نسبت به مردادماه رشد ۸۲.۰ درصدی داشته است. آمارهای گزارش اقتصادی شهریور ماه شبکه الکترونیکی کارت (شاپرک) منتشر شد که براساس این گزارش، در شهریور ماه۱۳۹۹ بالغ بر ۹۲۲. ۲ میلیون تراکنش با ارزش ۸۷۵. ۴ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به مرداد ماه رشد ۸۲. ۰ درصدی در تعداد و ۲۳. ۲ درصدی در ارزش ریالی داشته است. تراکنش‌های شهریور ۱۳۹۹ به نسبت ماه مشابه سال ۱۳۹۸ از نظر تعدادی ۲۷.۰۳ درصد و از نظر ریالی ۵۹. ۹۴ درصد رشد داشته است.تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به مرداد ماه رشد ۸۸. ۰ درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، افزایش ۷۶. ۰ درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در شهریور ۱۳۹۹ نسبت به مرداد ماه رشد ۳۵. ۱ درصدی را تجربه کرده‌اند و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش ۱۷. ۱ درصدی همراه بوده است.  سهم تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش نیز شاخص دیگری است. همانطور که مشخص است کارتخوان فروشگاهی با سهم ۸۷. ۸۹ درصدی، بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته و ابزار پذیرش موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بیشترین سهم بازار تراکنش‌های شاپرکی در اختیار ابزار کارتخوان فروشگاهی است.

احتمال کاهش شیب تورم با افت نرخ ارز

یک نماینده مجلس گفت: تجربه  طی این سال‌ها نشان داده زمانی که نرخ دلار پایین می‌آید، شاهد کاهش شیب تورم و کاهش قیمت برخی از کالاها خواهیم بود. محسن زنگنه، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با ایبِنا در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه روند ریزشی نرخ ارز و پایدار شدن آن، آیا می‌توان انتظار داشت که نرخ تورم متعادل‌تر شده و به سمت هدف تورمی حرکت کند؟ گفت: تجربه نشان داده زمانی که نرخ دلار پایین می‌آید، شاهد کاهش شیب تورم و کاهش قیمت برخی از کالاها خواهیم بود، اما این انتظار که قیمت‌ها به سابق برگردد، بنا به دلایل اقتصادی و انتظاراتی که در جامعه وجود دارد، تقریبا ممکن نیست و چنین نخواهد شد. 

وی درباره چگونگی رفتار دولت و بانک مرکزی در این شرایط بیان کرد: قیمت دلار بیش از آنکه به نتایج انتخابات امریکا متصل باشد، توسط سیاست‌های بانک مرکزی به خصوص در زمینه ارزی تعیین می‌شود.با سیاست‌هایی که بانک مرکزی اتخاذ کرد و سیاست‌های مناسب وزارت صمت در چند روز گذشته، باز هم کاهش قیمت ارز در این روزها را شاهد ‌بودیم، البته قضیه امریکا شتاب آن را بیشتر کرد.

 

ارسال نظر