اخبار

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۰۳

کاهش نرخ سود بانکی

تکذیب شد درحالی برخی کانال‌های بورسی سعی دارند شایعاتی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی را پر‌رنگ کنند که یک مقام مسوول در بانک مرکزی به تسنیم گفت: این بانک هیچ برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود بانکی ندارد. از ساعات پایانی روز قبل و بعد از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، برخی کانال‌های بورسی سعی داشتند با انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی مانع از تکرار روزهای خونین در بازار سرمایه شوند.در این کانال‌ها تأکید شده بود که به‌زودی بانک مرکزی نسبت به کاهش نرخ سود بانکی اقدام خواهد کرد و این امر مانع از رکود تورمی و... می‌شود.این شایعات درحالی مطرح شده است که یک مقام آگاه در بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه این بانک در زمان حاضر برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود بانکی ندارد، اخبار منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی را تکذیب کرد.یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: ادعاهایی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی در فضای مجازی مطرح شده است که پیگیری‌های ایرنا نشان می‌دهد چنین موضوعی، مطرح نبوده و در دستور کار نیز قرار ندارد.در روزهای اخیر در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری، ادعا شده است که با توجه به کاهش انتظارات تورمی، سود بانکی به کمتر از ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.این ادعا صحت نداشته و نه تنها در نهادهای ذی‌ربط مطرح نیست، بلکه در دستور کار هم‌ قرار ندارد. براساس این گزارش، ریشه تغییرات نرخ سود بانکی در سال‌های اخیر به تیر ماه ۹۵ برمی‌گردد که تصمیم گرفته شد نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد کاهش یابد، اما هیچ‌گاه اجرایی نشد و بانک‌ها تمکین نکردند. به این صورت که موسسات مالی غیر مجاز برای جذب هر چه بیشتر سپرده‌های مردم، نرخ سود خود را بالاتر از ۱۵ درصد در نظر گرفتند و همین عامل، باعث شد تا بانک‌ها نیز برای فرار از شکست، مجبور شوند نرخ سود پرداختی خود را افزایش دهند بنابراین پروژه کاهش نرخ سود به ۱۵ درصد عملا با شکست مواجه شد.پس از اینکه به معضل موسسات مالی غیرمجاز رسیدگی شده و پرونده آنها بسته شد، شورای پول و اعتبار بار دیگر در اوایل شهریور ماه ۱۳۹۶ تصویب کرد که تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری، نرخ سود علی الحساب یک ساله را ۱۵ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت را ۱۰ درصد در نظر بگیرند. اما پس از التهابات ارزی سال ۹۷ نرخ سود سپرده‌ها به شکل غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

پنج رنگ برای وضعیت صادرکننده چک

همه‌ساله تغییراتی در زمینه چک صورت می‌پذیرد و قوانین سخت‌گیرانه‌تری در حوزه چک اعمال می‌شود تا ارزش و اعتبار معاملاتی که با چک انجام می‌شوند، بیشتر شده و ساختار امن‌تری برای معامله‌کنندگان فراهم شود.آخرین اصلاحات قانون جدید چک مربوط به سال ۱۳۹۹، از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و از تاریخ ۲۰ آذر سال جاری در شبکه بانکی کشور عملیاتی خواهد شد.بر اساس قانون جدید چک، پنج تغییر عمده نسبت به قانون قبلی ایجاد شده که در قالب آن، مهلت ۱۰ روزه برای ارسال اطلاعات چک برگشتی به سامانه بانک مرکزی حذف و بانک‌ها باید بلافاصله اطلاعات را ارسال نمایند.همچنین در اصلاحات جدید قانون مذکور، از این پس مشتریان گرامی می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی با سرشماره ۷۰۱۷۰۱، از وضعیت‌ پنج‌گانه اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی که با رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز مشخص شده است، مطلع شوند.

چگونگی فعالیت بانک‌ها

در صورت تعطیلی تهران دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری گفت: در صورت تعطیلی تهران به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، بانک‌ها خدمات غیرحضوری و الکترونیکی خود را ادامه می‌دهند و پیشنهاد می‌کنم تا در مناطق بزرگ استان‌ها شعبی از بانک‌ها به صورت کشیک فعال باشد. محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال تعطیلی تهران و چگونگی فعالیت بانک‌ها، اظهار کرد: تاکنون در این زمینه بخشنامه‌ای به بانک‌های خصوصی اعلام نشده است و ما همیشه طبق ابلاغیه‌های ستاد کرونا که از طریق استانداری‌های هر استان به بانک‌ها اعلام می‌شود، عمل می‌کنیم؛ بنابراین، تا زمانی که این موضوع از سوی ستاد کرونا مطرح نشود، تصمیمات خاصی گرفته نخواهد شد. وی افزود: در صورتی که تعطیلی تهران اعلام شود، حتما بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند اما در حال حاضر ابلاغیه حضور ۵۰ درصدی کارکنان تا اوایل آذر ماه اجرا می‌شود و تنها در موارد استثنایی که در منطقه‌ بزرگی یک شعبه از یک بانک وجود دارد و تعداد کارکنان کمی دارد، ناچار هستند تا شعبه را باز نگه دارند.جمشیدی ادامه داد: اگر تعداد کارکنان یک شعبه کم باشند، شعبه یک روز تعطیل و روز دیگر فعال خواهد بود. در حال حاضر هم برخی از شعب روزهای فرد یا زوج تعطیل هستند و فعالیت آن را شعبه نزدیک به آن بانک انجام می‌دهد. دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری گفت: در صورتی که همه بانک‌ها را تعطیل کنند هم خدمات دهی الکترونیک آنها همچنان ادامه خواهد داشت و خدمات بانکی متوقف نخواهد شد و پیشنهاد من این است که شعبی از بانک‌ها در مناطق بزرگ به‌صورت کشیک فعال باشد. 

 

ارسال نظر