رویداد

۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۸۰

ریزش دلار در روز انتخابات

شاخص دلار با نگرانی از هرج و مرج پس از انتخابات امریکا ریزش کرد.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات چهارشنبه با ۰.۷۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۴۰۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۰۹۶ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۱.۱۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۹ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۷۲ دلار رسید.

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۲ درصد کاهش به ۱۰۴.۵۱۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۹۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل۶.۶۷۸ یوان چین اعلام شد. به گزارش رویترز، معاملات بازار ارز نیز مانند بورس کاملا تحت تاثیر اخبار رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریکا قرار دارد و پیش بینی می‌شود با توجه به استقبال بالای رای‌دهندگان، شاهد ثبت یکی از بالاترین نرخ‌های مشارکت در طول انتخابات معاصر امریکا باشیم. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با توجه آرای نزدیک دو نامزد به یکدیگر، شاهد بروز هرج و مرج‌هایی در امریکا پس از اعلام نتایج باشیم به ویژه آنکه بخش زیادی از آرای امسال به دلیل کرونا مربوط به آرای پستی خواهد بود. اصلی‌ترین رقابت بر سر ایالت‌های آریزونا، فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و تگزاس است اما انتظار می‌رود سلطه دموکرات‌های در ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک که از پایگاه‌های سنتی این حزب محسوب می‌شوند کماکان حفظ و سهم بالای آرای الکترال این دو ایالت کلیدی به سبد جو بایدن ریخته شود. احتمالا نرخ مشارکت این دوره چیزی حدود ۷۰درصد خواهد بود.

 قیمت جهانی طلا یک روزپس از انتخابات امریکا

در حالی که پس از انتشار نتایج اولیه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که حکایت از رقابت نزدیک دو کاندیدای رقیب یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن دارد ارزش دلار تقویت شده است، قیمت طلا روز چهارشنبه کاهش داشت.

به گزارش رویترز، در حالی که پس از انتشار نتایج اولیه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که حکایت از رقابت نزدیک دو کاندیدای رقیب یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن دارد ارزش دلار تقویت شده است، قیمت طلا روز چهارشنبه کاهش داشت.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.43 درصد کاهش به 1900 دلار و 92 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 0.60 درصد افت به 1899 دلار رسید.

کایل رودا تحلیلگر بازارهای مالی در موسسه‌ای جی گفت: «بازار اعتقاد خود به پیروزی مقتدرانه بایدن را از دست داده است.» در ایالت مهم فلوریدا، ترامپ با اختلافی اندک از بایدن پیش است، در حالی که در سایر ایالت‌های مهم هنوز نتایج مشخص نشده است.

سرمایه‌گذاران ابتدا خود را برای پیروزی بایدن آماده کرده بودند. انتظار می‌رود پیروزی بایدن موجب اتخاذ اقدامات محرک اقتصادی گسترده و کمک به ترمیم اقتصاد بحران زده امریکا شود. اما با شمارش بخش بیشتری از آرا مشخص شد که بایدن حداقل با اختلاف فاحش برنده انتخابات نخواهد بود.

میت شروود، رییس بخش استراتژی سرمایه‌گذاری موسسه پرپتوال در این باره گفت: «من فکر می‌کنم احتمال پیروزی قاطع هر یک از کاندیداها در حال کمرنگ شدن است و همین سبب می‌شود شانس ارایه یک بسته محرک مالی بزرگ در روزهای نخست دولت احتمالی بایدن پایین بیاید.»

به دنبال ارایه بسته محرک اقتصادی بی سابقه در کشورهای مختلف جهان از زمان شیوع کرونا، قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 25 درصد رشد داشته است. ارزش دلار در برابر سبد ارزهای مهم جهان امروز شاهد 0.7 درصد رشد بود.

جفری هالی تحلیلگر موسسه اوآندا گفت: «طلا با مقاومت فنی در سطح قیمت 1912 دلار مواجه شده و شاهد ریزش قیمت بوده است. عامل دیگر افت قیمت طلا پیشتازی ترامپ در ایالت مهم فلوریدا بوده است.»

بازار جهانی نشان می‌دهد که در هفته گذشته بهای جهانی طلا به سبب شیوع ویروس کرونا و تشدید ابهامات در خصوص آینده اقتصاد جهانی، روند کاهشی داشته است.به گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در بازار طلا از خود نشان نمی‌دهند و رویکرد صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در روز چهارشنبه با ۰.۶ درصد کاهش به یک هزار و ۸۹۶ دلار و ۴۴ سنت رسید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، تا روشن شدن وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا، آینده بسته محرک مالی جدید درهاله‌ای از ابهام فرو رفته است.کارشناسان اقتصادی معتقدند: تشدید اختلافات بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، ‌زمینه را برای افزایش ارزش دلار و سقوط بهای جهانی طلا فراهم می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد بهای فلز طلا از آغاز سال ۲۰۲۰ به سبب اقدام‌های محرک اقتصادی بانک‌های مرکزی جهان بالغ بر ۲۴ درصد افزایش داشته است.گفتنی است برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا در رشد شاخص‌های وال استریت بی‌تاثیر نبوده و شاخص‌های رشد قابل توجهی داشته‌اند.

 

ارسال نظر