کاهش قیمت طلا و ارز در بازار

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۵۹۴

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

عصر روز یکشنبه 11 آبان 99، قیمت دلار به 27300 تومان و یورو به 31400 تومان، کاهش یافت . اونس طلا نیزبه 1897 دلاررسید. براین اساس قیمت طلا و سکه کاهش یافت و در بازار طلا، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و 205 هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 220 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و 970 هزار تومان، طرح قدیم 12 میلیون و 100 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 900 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان معامله شد.

صرافی ملی و صرافی‌های بانکی مجاز نیز در ساعات صبح دلار را 26700 خریداری و یورو را 31150 تومان خریداری کردند و در ساعات عصر نیز دلار را به 25700 تومان خریداری کردند.  در صبح یکشنبه بازار آزاد ارز، قیمت دلار 26 هزار و 800 تومان، یورو 31 هزار و 200 تومان و درهم امارات 7 هزار و 300 تومان اعلام شد و با کاهش قیمت دلار به ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. در بازار طلا، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۷۷ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 100 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، طرح قدیم 12 میلیون تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 100 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 750 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 650 هزار تومان معامله شد. گفتنی است قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار به وجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.

در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.بانک مرکزی همچنین اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.فعالان بازار پیش بینی می‌کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اجرای این سیاست طی چند روز قیمت دلار حدود 4 هزار تومان کاهش یافت.با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید امریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد.البته از روزهای گذشته مدار بازار ارز نزولی شده و برهمین اساس هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 700 تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش معادل 31 هزار و 150 تومان اعلام شده است.گفتنی است برخلاف روزهای قبل از روز چهارشنبه 7 آبان قیمت خرید دلار و یورو از سایت صرافی ملی حذف شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه روند کاهشی نرخ ارز ادامه می‌یابد، گفت: گروه‎‌هایی در خارج از کشور با انجام معاملات دلار فردایی به دنبال افزایش التهاب بازار ارز هستند.علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه روند کاهشی نرخ دلار ادامه می‌یابد، گفت: اگر منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های عراق، کره‌جنوبی و هند آزاد شود، شرایط بازار ارز تغییر پیدا کرده و احتمالا به سمت ثبات حرکت می‌کند.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز در چند روز گذشته اظهار داشت: شاید نتیجه انتخابات امریکا در کوتاه‌مدت بر بازار ارز تأثیر بگذارد اما نباید شرایط اقتصادی کشور را به انتخابات امریکا و وضعیت سیاسی کشور‌های دیگر گره زد، چرا که در این صورت، هیچ عاملیتی برای متغیر‌های داخلی قائل نمی‌شویم. نماینده مردم نهاوند با اشاره به فعالیت‌های مخرب دشمن در اقتصاد کشور گفت: متأسفانه افرادی در خارج از کشور وجود دارند که به التهابات بازار ارز دامن زده و با انجام معاملات فردایی سعی در افزایش نرخ دلار دارند.بسیاری از گروه‌ها با هدف افزایش سود به بازار ارز وارد شده و باعث ایجاد قیمت‌های کاذب می‌شوند. اما مردم باید بدانند که سرمایه‌گذاری در این بازار ریسک خاص خود را دارد.

شهبازی در پایان با تأکید بر نقش نهاد‌های نظارتی و مسوولان برای ساماندهی بازار ارز گفت: باید با تلاش شبانه روزی در مقابل فعالیت‌های مخرب برخی از دلالان ایستادگی کرد و با برنامه‌ریزی صحیح، مشکلات مربوط به تأمین کالا‌های اساسی و گرانی غیرطبیعی برخی کالا‌ها را برطرف کرد.برخی از فعالان بازار ارز معتقد بودند که این افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود؛ البته تأکید آنها صرفاً براساس هیجانات و جو منفی در بازاربود. اما قیمت دلار در دو هفته گذشته از کانال 32 هزار تومان به 27 هزار تومان سقوط کرد و احتمالا با ادامه روند موجود، در روزهای آتی باید شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز و طلا باشیم.

علاوه بر این، به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، دلالان و نوسان گیران بازار ارز نگران نتیجه انتخابات امریکا هستند؛ پیش از این کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم، آینده بازار ارز را کاهشی توصیف کرده و گفته بود که در صورت برنده شدن هر نامزدی در انتخابات پیش روی امریکا، احتمال افزایش قیمت ارز پایین و وضعیت بازار ارز کاهشی خواهد بود.

 

ارسال نظر