اخبار

۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۴۳۲

۶۰۰ میلیون یورو برای کرونا به خزانه واریز شد

طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی تاکنون معادل ریالی ۶۰۰ میلیون یورو بابت هزینه‌های مقابله با بیماری کرونا به حساب خزانه واریز شده است تا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.تا روز گذشته معادل ریالی ۶۰۰ میلیون یورو از یک میلیارد یورو اختصاص یافته بابت هزینه‌های مقابله با ویروس کرونا به درخواست سازمان برنامه و بودجه به خزانه واریز شده است.به زودی معادل ۸ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به حساب خزانه واریز می‌شود تا به وزارت بهداشت پرداخت شود.

کسری دولت و بانک‌ها ۲ عامل افزایش قیمت ارز

استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: به‌طور مشخص اصلی‌ترین علت افزایش قیمت ارز از سال ۱۳۹۰ به این سمت افزایش کسری بودجه دولت و در سال‌های اخیر کسری منابع بانک‌هاست. در عمل افزایش قیمت ارز در مقابل بی‌انضباطی‌های مالی دولت و همینطور فساد گسترده بانک‌ها صورت گرفته است و منابع آنها از جیب مردم تامین شده است. دستگاه قضا باید قاطعانه با فساد در سیستم بانکی برخورد کند و کسانی که مرتکب فساد شده‌اند باید محاکمه شوند تا معلوم شود این منابع به کجا رفته است؟کسری بودجه دولت‌ها در همه جای دنیا از طریق مالیات تامین می‌شود.حال سوال اینجاست کشورهایی که فاقد نفت، گاز، زغال‌سنگ و امثالهم هستند این ممالک منابع خود را از کجا تامین می‌کنند. در پاسخ باید گفت: تامین منابع این کشورها از طریق نظام مالیاتی است. راغفر بیان داشت: متاسفانه نظام مالیاتی کشور به‌شدت ناکارآمد است؛ منابع بزرگی که امروز در کشور حاصل می‌شود و این‌ها باید مالیات بپردازند از مالیات معاف می‌شوند یکی از آنها همین بازار سهام است.منابع بزرگی در همین بازار سهام خلق شد و درآمد هنگفتی رابه جیب صاحبان سهام واریز کرد بدون اینکه این‌ها مالیاتی بپردازند.منابع متعدد دیگر مالیاتی، مالیات از درآمدهای بازارهای سفته بازی و سوداگری در سکه، ارز و از همه بیشتر مستغلات و زمین است این‌ها می‌توانند منابع بزرگی را تجهیز کنند.از همه این‌ها مهم‌تر بنگاه‌های بزرگی هستند که این‌ها از یارانه‌های گسترده انرژی برق، آب، گاز و غیره استفاده می‌کنند، سودهای بسیار بزرگی به جیب می‌زنند و در عین حال مالیات هم نمی‌دهند. راغفر ضمن اشاره به اینکه بنگاه‌های مزبور خصولتی هستند، یادآورشد: جالب‌تر اینکه این‌ها بخشی از منابع را از کشور خارج کرده و برنمی گردانند و به ظاهر کسی هم نمی‌تواند به این‌ها بگوید چرا منابعی را از کشور خارج می‌کنید برنمی گردانید.

بیت‌کوین رکورد زد

در شرایطی که گزارش‌های مربوط به کشف واکسن کرونا تا حدودی سبب بهبود بازار کسب و کار در جهان شده و بهای جهانی طلا نیز به کمتر از ۲ هزار دلار تنزل کرده است، ‌گزارش‌ها از بالارفتن محبوبیت بیت‌کوین، جذاب‌ترین ارز دیجیتال جهان حکایت دارد. به گزارش کوین دسک، ‌بهای جهانی بیت کوین در این هفته دوباره با افزایش روبرو شد و به ۱۳ هزار دلار صعود کرده است. در اواسط ژانویه (دی -بهمن) ۲۰۱۸ بهای جهانی بیت‌کوین برای اولین بار وارد کانال ۱۳ هزار دلاری شد. این ارز دیجیتالی محبوب توانست در سال ۲۰۱۹ میلادی در کانال ۱۳ هزار دلاری باقی بماند، اما در اوایل سال ۲۰۲۰ دوباره رو به کاهش نهاد و کم کم در کانال ۱۲ هزار دلاری آرام گرفت. به گزارش بلومبرگ، ارزش بیت‌کوین برای اولین بار طی یک ماه گذشته از ۱۲ هزار دلار فراتر رفت. این پول دیجیتال در هفته گذشته با افزایش ۲.۷ درصدی روبرو شده و به سطح ۱۲ هزار و ۵۲ دلاری رسید.

لیر ترکیه باز هم ریزش کرد

نرخ برابری هر دلار برای نخستین بار از هشت لیر عبور کرد.به گزارش بلومبرگ، نگرانی‌ها از پیامدهای کرونا روی اقتصاد ترکیه باعث ریزش مجدد لیر و ثبت رکورد تاریخی پایین جدیدی شد. بخش بزرگی از اقتصاد ترکیه به گردشگری وابسته است و تداوم شرایط کرونایی می‌تواند باعث عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی در این کشور و افزایش شدید نرخ بیکاری شود.  تصمیم بانک مرکزی ترکیه به ثابت نگه داشتن نرخ بهره با واکنش منفی فعالان بازار مواجه شده است. نرخ بهره ترکیه اکنون در سطح ۱۰.۲۵ درصدی قرار دارد و شماری از کارشناسان معتقدند برای کمک به اقتصاد این کشور، بانک مرکزی باید نرخ بهره را بالاتر ببرد که این مساله تاکنون به دلیل نگرانی از افزایش تورم اجرایی نشده است.  مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال هشت لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۸.۰۸۷ لیر رسید. در حالی که مقامات ترکیه دستیابی به تورم پنج درصدی را هدف‌گذاری کرده‌اند، باقی ماندن تورم در سطح بالای ۱۲ درصدی باعث شده است شمار زیادی از شهروندان این کشور برای محافظت از ارزش پول خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری دلار کنند. برخی دیگر نیز ترجیح داده‌اند تا با پول خود یورو یا اوراق قرضه مبتنی بر یورو خریداری کنند.  ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. 

 

ارسال نظر