اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۷۱

گزارش همتی و دو وزیر اقتصادی به رییس‌جمهور

رییس‌کل بانک مرکزی، وزیر صمت و اقتصاد در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور در ۶ ماه نخست سال و برنامه‌های نیمسال دوم ارایه کردند.

رییس‌جمهور، روز سه‌شنبه در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، پس از گزارش رییس کل بانک مرکزی و وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد از وضعیت اقتصادی کشور در شش ماهه نخست و اقدامات برنامه‌ریزی شده برای مدیریت بخش پولی، ارزی و تجاری کشور در ماه‌های باقی مانده سال، گذر از شرایط کنونی اقتصادی با هدف کم کردن فشار بر اقشار کم برخوردار را به عنوان هدف اصلی دولت امکان‌پذیر دانست. روحانی ضمن اشاره به دیگر برنامه‌های دولت برای برقراری ثبات در بازار ارز و کالا و کنترل گرانی افزود: اولویت‌‌بندی واردات متناسب با جریان درآمدی ارزی و اتخاذ تدابیر ویژه در خصوص ارز حاصل از صادرات برای نیازهای تولیدی و وارداتی کشور بر اساس تجارب ماه‌های اخیر از جمله اقدامات مهم دولت در حوزه سیاست‌های ارزی و کالایی کشور است. رییس‌جمهور با اشاره به وضعیت و شرایط تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم و تامین دارو در کشور گفت: در وضعیت فعلی، با امکانات موجود، دلیلی برای محدودیت در تامین کالاهای ضروری و دارو وجود ندارد. دستگاه‌های ذی‌ربط در تامین کالا و دارو موظف و مکلف هستند با تلاش مضاعف، دسترسی مردم به این کالاها را فراهم کنند.

افزایش ساعت کاری صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی 

صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی تا اطلاع ثانوی تا ساعت 18 فعال خواهند بود.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک به منظور ارایه خدمات بهتر و بیشتر به هموطنان گرامی تا اطلاع ثانوی صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی را موظف کرد تا ساعت 18 به ارایه خدمت بپردازند.گفتنی است، در سامانه نیما حدود ٢٠٠ میلیون دلار ارز به صورت حواله توسط صادرکنندگان عرضه شد.

اعلام نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی و برگزاری حراج جدید 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه 22 مهرماه 1399 در خصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری بیست و یکمین مرحله از این حراج، بانک‌ها و سایر موسسات مالی غیربانکی هیچ سفارشی در سامانه‌های بازار بین‌بانکی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت نکردند. 

سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در فرآیند خارج از حراج و از طریق بورس در حدود 293.4 میلیارد ریال اوراق «اراد49» با نرخ بازده تا سررسید 21 درصد و 101.8 میلیارد ریال اوراق «اراد53» با نرخ بازده تا سررسید 21 درصد (در مجموع به ارزش 395.2 میلیارد ریال) را خریداری کردند.

سیاست‌های کاهش نرخ دلار موثر واقع شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: سیاست‌های بانک مرکزی بدون شک در زمینه کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بوده و برخلاف انتقادات، کاهش نرخ دلار در حال مدیریت شدن بود و اکنون به جواب رسیده است.  مهرداد گودرزوند چگینی درباره تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی در کاهش نرخ دلار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: کنترل نرخ دلار از روز اول در برنامه رییس کل بانک مرکزی بود. وی در ادامه اضافه کرد: افزایش و کاهش نرخ دلار دارای چندین بخش است و قسمت روانی آن بسیار اهمیت دارد. شرایط تحریم را هم باید در کنار آن قرار دارد، اما بانک مرکزی در حال تلاش است تا قیمت دلار را مورد کنترل قرار دهد. این نماینده مجلس در این خصوص افزود: نباید فراموش کرد که کنترل نرخ دلار به همکاری تمام مسوولان و دلسوزان این مملکت نیاز دارد و چنانچه همکاری صورت گیرد، فشاری که از این طریق به مردم وارد شده، کاهش پیدا خواهد کرد و هدف بانک مرکزی هم در این خصوص تامین می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با رفتارهیجانی مردم در خصوص خرید و فروش دلار ابراز کرد: رفتار مردم هم هیجانی هست هم نیست. مردم تحت فشار قرار دارند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا از آن خارج شوند. هیچ کس نمی‌تواند منکر تاثیر تحریم‌ها در رابطه با تاثیر چنین حرکت‌هایی از سوی مردم شود، اما باید در این رابطه مدیریت دولت را نیز مدنظر قرار داد که تلاش می‌کند تا مشکلات را برطرف سازد.

گودرزوند چگینی در ادامه اظهار داشت: انتظار می‌رود دولت در زمینه حل مشکلات مردم بر تلاش خود بیفزاید، البته در این خصوص سوءاستفاده منفعت‌طلبان را هم نباید دور از نظر پنداشت که به شرایط فوق دامن زدند. با چنین اتفاقاتی (تلاش بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار) نقش آنها بی‌اثر خواهد شد. 

وی درباره واقعی شدن نرخ‌ها به مرور اضافه کرد: تا زمانی که اقتصاد کشور تعادل پیدا نکند نرخ شکل واقعی خود را به دست نمی‌آورد.

 

ارسال نظر