رویداد

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۲۹

تحلیل اندیشکده امریکایی از تحریم ۱۸ بانک ایرانی

شورای آتلانتیک در گزارشی به قلم برایان او تول- مشاور سابق دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا با اشاره به تصمیم اخیر دولت ترامپ برای اعمال تحریم علیه ۱۸ بانک ایرانی نوشت: از مدت‌ها پیش دولت ترامپ توسط شماری از افراد تندرو نظیر سناتور تد کروز و سناتور تام کاتن شروع به اعمال فشار بر روی دولت برای اجرایی شدن این تحریم‌ها کرده بودند. به عقیده موافقان این تحریم‌ها، اقتصاد ایران با تشدید تحریم‌ها سقوط خواهد کرد.  شورای آتلانتیک با بیان اینکه تحریم‌های جدید، پنجره‌های بیشتری را برای تجارت بشردوستانه با ایران خواهد بست، افزوده است که هدف اصلی این تحریم‌ها سخت‌تر شدن کار جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا برای احیای برجام خواهد بود. در نتیجه این تحریم‌ها ارزش ریال مجددا کاهش یافته و این مساله زندگی شهروندان عادی ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است.  بخش بزرگی از تجارت خارجی ایران تحت تاثیر تحریم‌های ثانویه امریکا قرار گرفته است و در نتیجه این تحریم‌ها تاثیر جدید کمی دارند. از طرف دیگر بخش اصلی ذخایر ارزی ایران در اختیار بانک مرکزی این کشور است که اکنون تحت فشار تحریمی سنگینی قرار دارد. تجربه قبلی نشان داده است که حتی تجارت خارجی ایران در موارد غیرتحریمی نیز خیلی سخت و هزینه بر انجام می‌شود و اکنون برخی از طرف‌های خارجی حاضر نخواهند شد حتی در حوزه بشردوستانه با بانک مرکزی که از سوی خزانه‌داری امریکا به عنوان حامی مالی تروریسم معرفی شده است، همکاری کنند.  به گفته شورای آتلانتیک، تحریم‌های مالی و بانکی در صدر فشار تحریمی امریکا قرار دارد تا جایی که به محض خروج از برجام، امریکا بانک مرکزی ایران و شبکه سوییفت را هدف قرار داد. با تحریم‌های چندباره نهادهای مالی با هشتگ‌های تحریمی مختلف، مشخص نیست حتی اگر دولت بعد بخواهد تحریم‌ها را بردارد با چه موانعی مواجه شود.

مذاکره برای استفاده از پول ایران در عراق موفقیت‌آمیز بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر اخیر رییس کل بانک مرکزی به عراق با محوریت پول‌های بلوکه شده ایران، موفقیت‌آمیز بود.سعید خطیب‌زاده درباره آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی نیز گفت: منابع ما در کره جنوبی چند میلیارد دلار است و مذاکرات ما برای تخصیص و انتقال این منابع برای مواد مورد نیاز ایران از جمله دارو به کندی پیش می‌رود که این موضوع خیلی اذیت می‌کند.وزارت بهداشت به صورت منظم و روزانه و هفته‌ای یک بار در حال رایزنی با طرف کره‌ای است. دولت کره جنوبی هر چه زودتر به تعهداتش عمل کند چراکه برای تاریخ روابط دو کشور بهتر است.

  ضرورت ایستادگی سیستم بانکی در مقابل گروه‌های فشار 

علاوه بر محدویت‌های فعلی، مشکل دیگری که وجود دارد فشارهای غیرمنطقی است که از جانب گروه‌های مختلف به بانک مرکزی وارد می‌شود که تاکنون در مقابل این فشارهای داخلی مقاومت کرده و این مهم قابل تحسین است.  یک اقتصاددان با اشاره به اینکه کشور در شرایط بسیارسختی به سر می‌برد اظهار کرد: واقعیت این است که یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی، علیه کشورمان به وجود آمده و تحریم‌ها و به دنبال آن کرونا به عنوان دو فاکتور مهم و اثرگذار، شاخص‌های کلان اقتصادی را متاثر کرده و بر رشد اقتصادی اثر منفی گذاشته است.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایبِنا افزود: در کنار این شوک‌ها و محدویت‌ها، مشکل دیگری که وجود دارد فشارهای غیرمنطقی است که از جانب گروه‌های ذی نفوذ و صاحب قدرت به بانک مرکزی وارد می‌شود که بخشی از این فشارها ناشی از منافع گروه‌های رانتخوار و بخشی دیگر به علت شناخت ناکافی از فضای اقتصاد است. تا جایی که مطلع هستم، بانک مرکزی تاکنون در مقابل این فشارهای داخلی مقاومت کرده که قابل تحسین است.  وی تاکید کرد: کشور ما در شرایطی شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را از سوی غرب تجربه می‌کند که تقریبا این محدودیت‌ها سیستم پولی و بانکی ما را قفل کرده است. این شرایط در حالی است که ما با خودتحریمی و مخالفت‌های بی‌ اساس که از سمت برخی گروه‌ها اعمال شد، به جای اینکه در این شرایط با کمک سیستم بانکی، تحریم‌ها را دور بزنیم، با نپذیرفتن FATF به مشکلاتمان اضافه کردیم و گره‌ای به گره‌های دیگر افزودیم. به گفته این اقتصاددان، ما در حالی در پذیرش قوانین FATF تعلل کردیم که تقریبا همه کشورها عضو این گروه هستند، حتی شرکای عمده تجاری ما از جمله ترکیه، چین و روسیه. در حالی که اگر ما این قوانین را پذیرفته بودیم، می‌توانستیم در بدترین حالت با شرکای تجاری مان تعاملاتمان را حفظ کنیم و مراودات مان را ادامه دهیم.

تأکید رییس‌جمهور  بر مدیریت نرخ سود با عملیات بازار باز

رییس‌جمهوری، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ضمن حمایت از اقدامات بانک مرکزی در زمینه «عملیات بازار باز»، تأکید کرد، ضروری است بانک مرکزی برای هدایت نرخ سود بین بانکی از ابزارهای قانونی و بازار باز استفاده کند.

 

ارسال نظر