اوج‌گیری اقتصاد شرق آسیا در ۲۰۲۷ با افزایش ذخایر ارزی و طلا

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۹۶

کارشناسان با واکاوی سقوط ارزش دلار تا سال ۲۰۲۷ ، پایان سیطره اقتصادی امریکا را در جهان تک قطبی و تغییر قدرت کنترل قیمتها از غرب به شرق را مطابق با داده‌ها و مراجع قیمتی در سال ۲۰۲۷ میلادی بیان می‌کنند. ثمره افول کشورهایی چون آلمان و ژاپن و اتحاد جماهیر شوروی و البته رشد اقتصادی و تکنولوژیکی و شروع عصر ارتباطات (دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی) امریکا را به عنوان تنها قطب مطرح جهان رقم زد.   امیر فرتاش فر و داود مرادی در مقاله‌ای نوشتند: پس از لشکرکشی امریکا به خاورمیانه (به بهانه مبارزه با تروریسم) و هدر دادن بیش از 7000 میلیارد دلار (به گفته ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده) ، نظریات افول امریکا توسط بسیاری از دانشمندان و سیاستمداران مشهور مانند: نوام چامسکی – کریستوفر لین – هنری کیسینجر و... ارایه شده است . تاریخ ، سیاست وسرمایه سه عامل مشخص‌کننده قیمت در واحد زمان هستند. سیاست ، یکی از عوامل مهم سازنده تاریخ و جهت‌دهنده اصلی در تعیین خط‌مشی‌های سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت اقتصادی است .چین و روسیه طی دو دهه اخیر برای تغییر نظم بین‌المللی با هم همکاری نزدیکی داشته‌اند و امروزه نه تنها نظم لیبرالی را به چالش کشیده‌اند بلکه به سمت ایجاد نهادها و اتحادهای دو وچند جانبه همت گماشته‌اند .  

گروه بریکس (متشکل از پنج کشور بزرگ با رشد اقتصادی بالا شامل: چین – روسیه – هند – برزیل – آفریقای جنوبی)  اتحادیه اوراسیاو سازمان همکاری‌های شانگهای و طرح یک کمربند – یک راه نمونه‌ای از این پیمان‌های اقتصادی و امنیتی است که از سوی دوکشور روسیه و چین یا هر دو پایه‌گذاری شده‌اند .

 این دو کشور در گام بعدی به دنبال ایجاد یک ساز و کار مالی به عنوان جایگزینی برای سوئیفت خواهند بود تا تراکنش‌های جهانی مالی را از انحصار غرب و امریکا خارج کنند. اطمینان از امنیت و ثبات از اصول اولیه برای سرمایه‌گذاران است . به‌طور خلاصه سقوط ارزش دلار ناشی از بدهی‌های نجومی سیستم حکومتی امریکا و تزریق مکرر پول‌های بی‌پشتوانه به اقتصاد وناتوانی دولتمردان این کشور در هدایت و اثر‌گذاری در مسائل مهم جهانی، سیاست‌های منفعت‌طلبانه و جاهلانه همه و همه روزبه‌روز بر انزوای این ابر قدرت خواهند افزود. سقوط اقتصادی و جهت‌گیری سیاست‌های غلط در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی مانند دو لبه تیز قیچی موجب کوچ پرسرعت سرمایه‌ها از امریکا به مقاصد کم ریسک و پربازده سرمایه‌گذاری در جهان را فراهم خواهد آورد.در سال 1971 ریچارد نیکسون رییس‌جمهور وقت با هدف نفوذ به بانک‌های مرکزی جهان طلا را به عنوان پشتوانه دلار حذف نمود و دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی ، به سیستم نرخ‌گذاری و مالی جهانی وارد نمود، تا از این موقعیت به دست آمده از دلار به عنوان یک سلاح علیه کشورهای رقیب استفاده کند. طبق پیش‌بینی ما سقوط دلار در افق 2027، مستقیما کشورها یی را که دارای بیشترین، ذخایر ارزی به دلار هستند یا از نظر اقتصادی وابستگی های نا گسستنی با دلار بر قرار کرده‌اند را بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار خواهد داد .و در مقابل کشور‌هایی که بیشترین اختلافات سیاسی و اقتصادی را با امریکا داشته باشند مانند جمهوری اسلامی ایران - چین- روسیه – ونزوئلا و.... نه تنها آسیب کمتری می‌بینند بلکه مورد توجه بسیاری از سر مایه‌های فراری از امریکا قرار خواهندگرفت. بنابراین رشد قابل ملاحظه‌ای از این بابت خواهند داشت . اصلی‌ترین رقیب اقتصاد امریکا که با سرعت رشد اقتصادی بالا و پشتوانه بیشترین ذخایرارزی و طلا یعنی چین در این سال‌ها دیگر میل چندانی به پایین نگه داشتن پول خود (یوان) ندارد .

همانطور که در لیست زیر مشاهده می‌کنید چین با اختلاف بسیار زیاد دارای بیشترین ذخایر ارزی و ترکیبی جهان است و در مقابل ایالات متحده امریکا در مقام بدهکارترین کشورجهان قرار گرفته است. چین: حجم ذخایر ارزی تا پایان ماه آگوست: پنج تریلیون و 570 میلیارد دلار.از 14 سال پیش تاکنون این کشور بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی جهان بوده است. دلار امریکا، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس به ترتیب بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی این کشور دارند.    ژاپن: حجم ذخایر ارزی تا پایان ماه آگوست: یک تریلیون و 402 میلیارد دلار. دلار امریکا، یورو، فرانک سویس و پوند انگلیس به ترتیب بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی این کشور دارند.   سوییس: حجم ذخایر ارزی تا پایان ماه آگوست: 929 میلیارد و 149 میلیون دلار. دلار امریکا، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس به ترتیب بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی این کشور دارند. روسیه: حجم ذخایر ارزی تا پایان ماه آگوست: 591 میلیارد و 800 میلیون دلار. دلار امریکا، یورو، فرانک سوییس و پوند انگلیس به ترتیب بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی این کشور دارند. طی سال‌های اخیر روسیه سهم دلار از ترکیب ذخایر خود را به میزان محسوسی کاهش داده و در عوض به سهم طلا افزوده است.  هند: حجم ذخایر ارزی تا پایان ماه آگوست: 541 میلیارد و 431 میلیون دلار.دلار امریکا، یورو، فرانک سوییس و پوند انگلیس به ترتیب بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی این کشور دارند. انتشار پول بدون پشتوانه ثمره‌ای جز بی‌قانونی در نظام اقتصادی امریکا نداشته و فدرال رزرو و شاخص تورم امریکا را به ناکجا آباد هدایت خواهد کرد. ناحیه صفر مقاومتی تورم برای رفتن به مرحله بعدی وتورم بزرگ امریکا نیزتاریخ 2027 را نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاران به این نکته واقف خواهند بودکه اثرات تورمی به سرعت خود را در ارقام قیمت تمام شده کالا‌ها و خصوصا ارزش سهام و شاخص‌های بورس نشان خواهند داد و در نهایت با کاهش ارزش دلار با عث رشد حبابی بورس شده و موجبات سقوط شدید بازار سهام همانند سال 2000 و 1929 که بازار بورس امریکا در اثر آن اصلاحات بسیار عمیقی را تجربه نموده است ، خواهد شد. (به عنوان نمونه از شاخص SP500 استفاده شده است) 

 

ارسال نظر