رشد ۷۷ درصدی فروش حواله‌های ارزی در شهریور

۱۳۹۹/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۲۵
رشد ۷۷ درصدی فروش حواله‌های ارزی در شهریور

اختلاف دلار نیما و صرافی‌ها به 5500 تومان رسید

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت دلار که روز شنبه به بالای 29 هزار تومان رسیده بود، بار دیگر روز یکشنبه 6 مهر 99، به کانال 28 هزار تومان کاهش یافت و ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. همچنین یورو 33هزار و 500 تومان و درهم امارات 7 هزار و 900 تومان اعلام شده است. بازار ارز روز یکشنبه شاهد توقف روند افزایش قیمت‌ها بود و تلاش دلالان بازار برای افزایش قیمت دلار با شکست مواجه شده است. صرافی‌های بانکی دلار را به قیمت ۲۸ هزار و ۶۵۰ تومان به فروش رساندند. اگرچه قیمت‌ها در بازار ارز همچنان روند نزولی به خود نگرفته‌اند، اما تحولات در این بازار نشان می‌دهد تلاش دلالان این بازار برای گذر از مرز ۲۹ هزار تومان برای هر دلار با مقاومت بازار مواجه است. همچنین قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با 150 تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 28 هزار و 650 تومان و قیمت خرید دلار نیز 28 هزار و 550 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با 50 تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 350 تومان و قیمت خرید یورو 33 هزار و 250 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در بازار سنا نیز نرخ لحظه‌ای فروش دلار به 28650 و فروش یورو به 33350 تومان رسید و قیمت خرید دلار و یورو نیز 100 تومان پایین‌تر از نرخ فروش بوده است. سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در روز شنبه 5 مهر را برای دلار 28461 و یورو 33228 و درهم 7595 تومان اعلام کرد. در سامانه نیما نیز نرخ حواله دلار 22951 و نرخ حواله درهم 6204 و حواله یورو 28690 تومان اعلام شده است. براین اساس اختلاف نرخ دلار نیما و بازار آزاد به 6 هزار رسیده است.

 اختلاف دلار نیما و سنا و صرافی‌ها نیز به 5500 تومان رسیده است.  در بازار طلا، به دنبال کاهش قیمت دلار و اعلام هر اونس جهانی به قیمت یک هزار و ۸۶۲ دلار قیمت‌ها روند روز شنبه را حفظ کردند. قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۵۶ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار 5 میلیون و 445 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 12میلیون و 800 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 250 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه گرمی

2 میلیون و 150 هزار تومان داد و ستد شد.  قیمت سکه و طلا یکشنبه شیب ملایم رو به افزایش خود را حفظ کرد و سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.در ساعت ۱۴ به بهای ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در حال معامله بود. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، با افزایش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی به ارزش ۱۳ میلیون تومان به فروش رسید.همچنین نیم سکه به بهای هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش دو میلیون و ۲۲۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این در بازار طلا نیز دیروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به ارزش یک میلیون و ۲۵۶ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز رقم پنج میلیون و ۴۴۵ هزار تومان را ثبت کرد که به ترتیب شاهد افزایش قیمت سه هزار و ۱۲ هزار تومانی هستند.  در آخرین معاملات منتهی به روز جمعه (۴ مهرماه) هر اونس طلا با ۳۵ صدم درصد کاهش به یک هزار و ۸۶۱ دلار و ۵۸ سنت تنزل کرد.

 ابهام در سرنوشت بسته محرک مالی که قرار است به زودی از سوی دولت امریکا اعلام شود، سبب کاهش بهای طلا شده است. بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با کاهش ۴.۴ درصدی روبه‌رو شده که این میزان از کاهش در مدت زمان ۶ هفته گذشته بی‌سابقه بوده است.همچنین یکی دیگر از دلایل کاهش ارزش طلا در هفته گذشته افزایش بهای ارزش دلار بود که از اردیبهشت سال جاری به بیشترین رقم خود صعود کرده است.در هفته گذشته همچنین شاهد نزولی شدن اکثر شاخص‌های بورس دربازارهای آسیایی و وال استریت بودیم. همچنین ارزش یورو و قیمت فلز مس نیز روند نزولی را در پی گرفته است که مهم‌ترین دلیل آن افزایش سرمایه‌گذاری در بازار دلار است. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از روزهای گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است. گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی است.

    رشد ۷۷ درصدی فروش  حواله‌های ارزی در نیما

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی ضمن تایید افزایش صادرات نفتی کشور و تسریع بازگشت ارزهای صادراتی در ماه‌های اخیر، گفت: فروش حواله‌های ارزی صادراتی در شهریور سال جاری نسبت به مرداد ماه در سامانه نیما معادل ۷۷ درصد رشد داشته است. صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر روند صادرات نفتی کشور افزایشی بوده و با تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده شاهد بهبود این روند نیز خواهیم بود که این موضوع توان بانک مرکزی برای تامین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی و نیز ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را افزایش داده است. وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اعمال شده در بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹ و تشویق‌ها و تنبیه‌های درنظر گرفته شده برای صادرکنندگان، روند بازگشت ارزهای صادراتی در ماه‌های اخیر سرعت گرفته، به‌طوری‌ که شاهد رشد بالغ بر ۷۷ درصدی فروش حواله‌های ارزی صادراتی در شهریور سال جاری نسبت به مرداد ماه در بازار دوم در بستر نیما بوده‌ایم. 

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: برنامه‌های بانک مرکزی برای تعمیق بازار ثانویه ارز از منابع غیر از صادرات غیرنفتی به صورت اسکناس و حواله در کنار فروش منابع ارزی صادرکنندگان غیرنفتی به تدریج در حال اجراست و با توجه به اقدامات انجام شده 

پیش بینی می‌شود که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ عرضه حواله‌های ارزی و اسکناس در بازار دوم در مقایسه با نیمه نخست سال جاری به‌طور چشمگیری تقویت شده و بازار ارز از ثبات نسبی به مراتب بالاتری بر اساس عوامل بنیادین، با فروکش کردن انتظارات و التهابات برخوردار شده و نرخ ارز در مسیر اصلی تعادلی خود به دور از هیجانات کوتاه‌مدت قرار گیرد.

 

ارسال نظر