رویداد

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۳۷

اولویت‌ بانک مرکزی کنترل تورم و تامین ارز 

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: من و همکارانم در بانک مرکزی، علی‌رغم تمام سختی‌ها، مصمم به کنترل تورم و دستیابی به پایداری بازارها و تامین ارز برای ملزومات مردم، به عنوان اولویت‌های اصلی هستیم؛ امیدوارم بعد از اینکه با سرافرازی از این شرایط بیرون آمدیم، مردم را در جریان اقدامات و سختی‌های راهی که آمده‌ایم، قرار دهم. همتی ضمن تأکید بر بهره‌گیری از نقدها و تحلیل‌های صاحب‌نظران، اولویت‌های اصلی بانک مرکزی را کنترل تورم، دستیابی به پایداری بازارها و تامین ارز برای ملزومات مردم دانست. همتی درخصوص نقدهای انجام گرفته توسط صاحب نظران ورسانه‌ها در مورد عملکرد بانک مرکزی، گفت: اما در این میان دو نکته توسط برخی از نوشته‌ها و مصاحبه‌ها نادیده گرفته می‌شود. اول، شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی در آن قرار دارد. در شرایط عادی، بدیهی است که بسیاری از پیشنهادها و راهکارها قابل انجام است، ولی در اوضاع کنونی که اقتصاد تحت شدیدترین فشارها قرار دارد، اندکی انصاف و مسوولیت‌پذیری درتحلیل و سخن گفتن با توجه به عوامل موثر خارج از کنترل، می‌طلبد. وی دومین نکته را کارها و اقداماتی عنوان کرد که بانک‌مرکزی دراین دوره دو ساله انجام داده و می‌دهد و تصریح کرد: بخشی از این اقدامات در قالبی است که به اطلاع مردم رسیده و نتایج آن هم دیده می‌شود. اما بخش مهمی از اقدامات بانک‌مرکزی، مربوط به فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از سوءاستفاده واضعان فشار حداکثری، سخنی از آنها به میان نیاورده‌ام. اگر نبود این بخش اقدامات و تلاش‌ها، بسیاری ازمشکلات اقتصادی امروز در ابعاد بسیار بزرگتری از اقتصاد کشور را دچار عدم تعادل‌های جدی می‌کرد، اگرچه به هیچ عنوان منکر مشکلات و رنج مردم شریف ایران نیستم. همتی اظهار داشت: بارها سیاست‌ها و برنامه‌های بانک ‌مرکزی را با مردم در میان گذاشته‌ام. و هدف اصلی آن ارایه شفافیت در کارها بوده است. من به خوبی می‌دانم که با توضیح سیاست‌ها، بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه به نقد می‌پردازند و تجزیه و تحلیل می‌کنند. این امر برای من و همکارانم همواره مورد احترام بوده و از آنها استفاده کرده‌ام.  همچنین رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: شاخص صنایع بورسی که حدود 50 درصد تولید صنعتی کشور را در بر می‌گیرد، از رشد تولید ماهانه 1.5 و 2.8 درصدی در تیر و مرداد ماه 99 نسبت به ماه‌های گذشته سال قبل حکایت می‌کند.  

به گفته وی، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸ معادل مثبت ۱.۱ درصد و رشد گروه صنعت و معدن ۲.۳ درصد بوده است. بر مبنای بخش‌های فعالیت، رشد بخش کشاورزی مثبت ۸.۸ درصد، گروه صنعت و معدن ۲.۳ درصد و خدمات عمدتاً به خاطر شیوع کرونا در فصل آخر سال منفی ۰.۲ درصد بوده است.

تبعات تورمی تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس 

یک تحلیلگر اقتصادی در واکنش به تصمیم دولت برای حمایت از بورس مبنی بر تزریق بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، گفت: این امر دو ناکارآمدی به اقتصاد منتقل می‌کند که یکی مغایرت اهداف موجودی صندوق توسعه ملی با این هدف دولت و دیگری افزایش تورم است.حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تزریق بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به بورس، اظهار کرد: ماهیت موجودی صندوق توسعه ملی در اهدافی تعریف شده است که با تصمیم اخیر دولت مغایرت دارد. دولت مردم را به حضور در بازار سرمایه تشویق کرد و به پیش‌بینی کارشناسان از ریزش ‌و اصلاحات این بازار بی‌توجهی شد تا سرانجام در حال حاضر بورس درگیر ریزش‌های متداول است. وی با بیان اینکه در پی تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس دو ناکارآمدی به اقتصاد وارد می‌شود، ادامه داد: ماهیت صندوق توسعه ملی با هدف حمایت از بازار سرمایه مغایرت دارد زیرا منابع این صندوق برای چنین امری درنظر گرفته نشده است. همچنین، زمانی که از سمت صندوق توسعه ملی چنین رقمی خارج می‌شود، طبیعتا بانک مرکزی باید آن مبلغ را تبدیل به ریال کند و این فرایند تبدیل به ریال پایه پولی بانک مرکزی را افزایش می‌دهد که در نهایت موجب تورم می‌شود. ‌این تحلیلگر اقتصادی بهترین راه برای حمایت از بازار سرمایه را دخالت نکردن در آن دانست و گفت: در این مدت منافع زیادی از این بازار عاید شده است که در سه ماهه ابتدایی سال درآمد مالیاتی حاصل از نقل‌وانتقال سهام بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان بوده که معادل کل درآمد مالیاتی سال گذشته و یازده برابر مالیات این موضوع در سال ۱۳۹۷ است.مستخدمین حسینی ادامه داد: سایر بازارهای اقتصادی به نوعی تعطیل شده‌اند و توجه‌ها به سمت بازار سرمایه جلب شده است؛ به‌گونه‌ای که حضور در بازار پول با توجه به تورم موجود به صرفه نبوده و قدرت خرید را پایین می‌آورده است. همچنین، بازار مسکن نیز وضعیت مشابهی از نظر استقبال و توجه دارد که پروانه ساخت در پنج ماهه اول امسال نسبت به سال‌های گذشته به حداقل رسیده است و این نشان‌دهنده این است که اشتغال و سرمایه‌گذاری در این حوزه شکل نگرفته است.

 

ارسال نظر