سکه در مرز 12 میلیون تومان

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۳۵

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

به دنبال اعلام نرخ دلار 25 هزار و 450 تومان، یورو 29 هزار و 700 تومان و درهم امارات 7 هزار تومان در بازار آزاد و قیمت اونس جهانی به نرخ 1946 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار 4 میلیون و 958 هزار تومان، قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 145 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 11میلیون و 850 هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 11 میلیون و 300 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 850 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 350 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 830 هزار تومان معامله می‌شود.  گزارش رسانه‌ها نشان می‌دهد که روز پنج شنبه در برخی ساعات سکه با قیمت 12 میلیون تومان معامله شده است اما میانگین قیمت 11 میلیون و 850 هزار تومان بوده است. همچنین قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی روز پنج شنبه 20 شهریور 99 با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 700 تومان خریداری می‌کنند.قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با 50 تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 27 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 900 تومان درج شده است.

سامانه سنا نیز نرخ میانگین دلار معامله شده در 19 شهریور را 22571 تومان، و سامانه نیما نیز نرخ میانگین حواله را 20818 تومان در 19 شهریور اعلام کرده است. براین اساس اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد به حدود 4600 تومان، اختلاف نیما و صرافی‌ها و سنا به حدود 1700 تومان، اختلاف صرافی‌ها و بازار آزاد به حدود 2600 رسیده است.

با ابلاغ بانک مرکزی به صرافی‌های بانکی، فروش ارز سهمیه‌ای با ارایه کارت ملی در این صرافی‌ها از روزهای قبل متوقف شده این درحالی است که پیش از این صرافی‌های بانکی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2200 دلار امریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کردند. این میزان ارز به هر متقاضی فقط یک بار در سال فروخته می‌شد.

در توضیحات ابلاغی به صرافی‌های بانکی آمده است که «به استناد تصمیمات متخذه از سوی بانک مرکزی فروش اسکناس از محل سایر کد (24) تا اطلاع ثانوی از سیستم سنا حذف گردید بدین ترتیب فروش 2000 یورو و یا معادل آن به سایر اسعار به هر دارنده کارت ملی در سال منتفی گردیده است. شایان ذکر است که نیازهای واقعی مشتریان از جمله ارز مسافرتی، بیماری، دانشجویی و غیره کماکان در شعب بانک‌ها و صرافی‌ها به متقاضیان ارایه می‌شود. باتوجه به تأکید بانک مرکزی برای تأمین ارز نیازهای واقعی مشتریان، صرافی‌ها نسبت به تأمین ارز مورد نیاز مصارف 23 گانه خدماتی از جمله مسافران، بیماران، دانشجویان و ... اقدام می‌کنند و تنها فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی را متوقف کرده‌اند.» طبق اطلاعات دریافتی از بازار ارز، در روزهای اخیر بیش از 95 درصد تقاضا سفته بازی بوده و شامل مصارف 23 گانه نبوده است؛ ضمن اینکه خریداران ارز باید توجه داشته باشند که کلیه معاملات ارز اشخاص توسط صرافی‌ها در سیستم‌ها و سامانه‌های مربوطه ثبت و به نهادهای نظارتی اعم از سازمان امورمالیاتی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و... ارسال می‌شود. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: خرید و فروش‌ها دراین بازار هیچ تغییری نکرده و در رکود نسبی هستیم. اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی در روزهای اخیر موجب تشکیل صف‌های طولانی خرید ارز مقابل این صرافی‌ها شده بود؛ عده‌ای به نیت کسب سود حدوداً 4 میلیونی ساعات طولانی در صف خرید ارز مقابل این صرافی‌ها منتظر می‌ماندند؛ فروش ارز سهمیه‌ای در صرافی‌های بانکی در روزهای اخیر با جنجال‌هایی همراه بود.بنابراین، صف‌های طولانی و البته جنجال‌برانگیز خرید ارز سهمیه‌ای از صرافی‌های بانکی واکنش بانک مرکزی را به‌همراه داشت و موجب متوقف‌شدن فروش 2200 دلار ارز سهمیه‌ای به هر فرد شد. تصاویری که در روزهای اخیر از مقابل صرافی‌های بانکی منتشر شده است بیانگر صف‌های بسیار طولانی بود؛ افراد حاضر در این صف‌ها به‌دلیل اختلاف نرخ دلار بانکی با آزاد ساعات طولانی در صف به‌امید خرید ارز دولتی و فروش در بازار آزاد و کسب سود حدوداً 4میلیونی حضور پیدا می‌کردند. فروش ارز سهمیه‌ای در صرافی‌های بانکی متوقف شده و این تصمیم زمانی از سوی بانک مرکزی اتخاذ شد که همزمان با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز و ورود دلار به کانال‌های جدید قیمتی، صف‌های خرید ارز نیز مقابل صرافی‌های بانکی طولانی‌تر از قبل تشکیل و حتی در مواردی باعث دعواهای زرگری شد.بانک مرکزی به صرافی‌های بانکی دستور داد که دیگر مانند قبل نسبت به فروش 2200 دلار به هر فرد (کارت ملی) اقدام نکنند.این سیاست فعلاً در دستور کار قرار دارد و مشخص نیست تصمیم سیاست‌گذار ارزی در آینده چه باشد.شایان ذکر است که نیازهای واقعی مشتریان از جمله ارز مسافرتی، بیماری، دانشجویی و غیره کماکان در شعب بانک‌ها و صرافی‌ها به متقاضیان ارایه می‌شود. باتوجه به تأکید بانک مرکزی برای تأمین ارز نیازهای واقعی مشتریان، صرافی‌ها نسبت به تأمین ارز مورد نیاز مصارف 23 گانه خدماتی از جمله مسافران، بیماران، دانشجویان و ... اقدام می‌کنند و تنها فروش ارز سهمیه‌ای با کارت ملی را متوقف کرده‌اند.

    مجید شاکری:

 قیمت ارز آزاد احتمالا  پایدار   نمی‌ماند

حذف سهمیه ۲۲۰۰ دلاری ارز اقدامی به جا از سوی بانک مرکزی برای مقابله با سفته‌بازی‌ها است. بانک مرکزی علی‌رغم وضعیت مناسب‌ از نظر اسکناس، تا زمانی که قیمت پایدار در حوزه اسکناس مشخص شود، عرضه ارز در قالب «سهمیه سایر» را متوقف کرده است.  در ارتباط با وضعیت بازار ارز طی روزهای اخیر و افزایش تقاضا برای خرید ارز از سوی صرافی‌های بانکی، علت واقعی تشکیل این صف‌ها اختلاف دلار صرافی با دلار بازار آزاد بود/ بانک مرکزی که همیشه با توجه به هزینه‌های آربیتراژی تاکید داشت نرخش با بازار تفاوت نداشته باشه، به علت وجود سایر سیگنال‌های بازار که نشان‌دهنده عدم پایداری این تفاوت نرخ هستند، نرخش را افزایش نداده است. مهم‌ترین سیگنال، سیگنال بازار متشکل ارزی است و عرضه‌هایی که بانک مرکزی در این بازار انجام داده حداقل گویای این نکته است که با توجه به میزان زیاد عمده فروشی اسکناس، قیمت بازار آزاد احتمالاً نباید پایدار بماند. در چنین شرایطی که سیگنال‌های متناقضی وجود دارد، اگر بانک مرکزی بخواهد نرخ خودش را افزایش داده و به نرخ بازار بچسباند، احتمالاً دستاوردی به جز تثبیت یک قیمت بالاتر نخواهد داشت، مجموع این اتفاقات باعث شد که علی‌رغم وضعیت مناسب‌ بانک مرکزی از نظر اسکناس نسبت به گذشته، تا زمانی که قیمت پایدار در حوزه اسکناس مشخص شود، عرضه ارز در قالب «سهمیه سایر» متوقف شود. باید توجه کنیم که وضعیت پیشین، بسیار وضعیت بدی بود و آربیتراژ ایجاد شده باعث افزایش تقاضا می‌شد. بنابراین بستن آن پنجره (آربیتراژ)، دو راه‌حل داشت؛ یا اینکه تفاوت نرخ بازار آزاد و نرخ صرافی را کم کنیم یا اینکه (عرضه با قیمت کف بازار را) متوقف کنیم که شاهد هستیم بانک مرکزی، راه دوم را انتخاب کرده است. حذف سهمیه 2200 دلاری ارز اقدامی به جا و مناسب از سوی بانک مرکزی برای مقابله با سفته‌بازی‌ها است. البته بیان دقیق رابطه حذف سهمیه ارزی 2200 دلاری برای هر کارت ملی با قیمت ارز کار مشکلی است، زیرا زیاد بودن نرخ بازار آزاد باعث جذابیت این تفاوت شده بود. قبلاً بانک مرکزی برای مدیریت ارز، از طرفی قیمت ارز صرافی ملی را بالا می‌برد و از طرفی نیز برای تعدیل قیمت، دلار و درهم در بازار آزاد تهران تزریق می‌کرد. اما با توجه به اینکه بانک مرکزی مطمئن نیست که نرخ بازار آزاد چقدر ثبات و پایداری دارد، به جای اینکه قیمت رسمی ارز را افزایش دهد، با حذف سهمیه 2200 دلاری، قیمت رسمی چسبیده به کف بازار را موقتاً حذف کرده است و در عین حال، ابزار مداخله خود را نیز حفظ کرده است. در خصوص احتمال بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه نیز باید توجه کنیم که وقتی یک نفر سهام خود را می‌فروشد، شخص دیگری آن سهام را خریده است. پس اساساً نقدینگی از بازار بورس خارج نمی‌شود. مساله اینجاست که روند عمومی روزهای اخیر بازار سرمایه گویای آن است که حقوقی‌ها بیشتر در حال خرید هستند و شاهد هستیم نوعی انتقال ترجیحات میان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در حال انجام است که بازار را دچار مشکلاتی می‌کند. با این اوصاف، پیش‌بینی این موضوع که حذف سهمیه ارزی برای هر کارت ملی باعث رشد بازار سرمایه می‌شود بستگی به رفتار آتی بازار دارد و باید ببینیم که بازار چه روندی را پیش می‌گیرد.

    بانک مرکزی اروپا سیاست پولی را تغییر نداد 

به گزارش رویترز، روز جمعه 21 شهریور 99، در حالی که ارزش دلار بار دیگر افزایش یافته است، قیمت طلا پس از افزایش قابل توجه در جلسه قبل، امروز شاهد کاهش بود هرچند که تردید‌ها در مورد ترمیم سریع اقتصاد جهانی سبب شد تا طلا همچنان در مسیر رشد هفتگی باقی بماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا به 1939 دلار و 75 سنت رسید. چهارشنبه قیمت طلا به بالاترین رقم از دوم سپتامبر یعنی 1965 دلار و 94 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر به 1946 دلار و 80 سنت رسید. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا پس از رسیدن به رقم 1950 دلار و 51 سنت در روز چهارشنبه به 1946 دلار و 3 سنت رسید. 

 

ارسال نظر