ادامه عرضه‌ بانک مرکزی با ۲۲۰ میلیون درهم در نیما

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۴۶

گروه بانک و بیمه| 

بانک مرکزی ۲۲۰میلیون درهم در بازار نیما با میانگین نرخ 690، 5 عرضه کرد. این عرضه‌های سنگین درهم در سامانه نیما از سوی بازارساز با دو هدف عمده طی روزهای اخیر انجام می‌شود که عبارتند از: پوشش نیازهای ارزی متقاضیان و پایین آوردن نرخ ارز. بانک مرکزی از 11 شهریور عرضه‌های سنگین در سامانه نیما و بازار ارز را آغاز کرده و طبق اعلام فعالان بازار جلوگیری از افزایش نرخ در روزهای گذشته و ثبات نسبی ناشی از همین عرضه‌ها بوده است. بازاری‌ها معتقدند در صورت تداوم این سیاست امکان شکسته شدن نرخ و جابه‌جایی در کانال 23 و 22 هزار تومان محتمل خواهد بود. علاوه بر انتظار فعالان بازار ارز برای حضور بانک مرکزی و بازارسازی مرتب در بازار، خریداران، موضوع انتظارات تورمی، رشد نقدینگی، وضعیت سهام و بورس درهفته‌های اخیر را نیز مورد توجه قرار داده‌اند. همچنین در بازار جهانی وضعیت ارزش دلار و طلا، توزیع واکسن کرونا در ماه‌های آینده، بهبود شاخص معاملات سهام در بازارهای بزرگ جهان، وضعیت بازار کار امریکا، انتخابات امریکا و همچنین مذاکرات و جنگ تجاری امریکا وچین، نکاتی است که روی آینده بازار ارز اثرگذار خواهد بود.  هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار ۲۴ هزار و ۳۷۰ تومان یورو 28 هزار و 500 تومان و درهم امارات 6 هزار و 690 تومان است و به دنبال اعلام هر اونس طلا به نرخ 1935دلار، قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۹۸ هزار تومان، هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار، 4 میلیون و 747 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان، و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 900 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 560 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 170 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 720 هزار تومان معامله می‌شود.  در سامانه سنا نیز نرخ دلار 22450 و یورو 26650 تومان اعلام شده است. نرخ میانگین معاملات ارز سنا در روز پنجشنبه نیز 22520 تومان و نرخ حواله نیما نیز 20548 تومان اعلام شده است که با توجه به این ارقام اختلاف نیما و سنا و صرافی‌ها به 2 هزار تومان رسیده است. همچنین اختلاف نیما با بازار آزاد به 4 هزار تومان نزدیک شده است.  صرافی‌های بانک‌ها روز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 22 هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 350 تومان خریداری می‌کنند.قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 550 تومان درج شده است.  قیمت خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، افزایش یافته و دلار از روز چهارشنبه هفته قبل در این صرافی‌ها وارد کانال 23 هزار تومان شده بود ولی از عصر روز سه‌شنبه بار دیگر به کانال 22 هزار تومان بازگشت.

   کاهش 4  درصدی طلا 

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.16 درصد افزایش به 1933 دلار و 95 سنت رسید. در این هفته طلا شاهد کاهش حدود 4 درصدی بود که بیشترین افت هفتگی از اوایل ماه مارس به شمار می‌رود. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 0.18 درصد کاهش به 1934 دلار و 30 سنت رسید. ادوارد میر تحلیلگر بازار طلا در موسسه کپیتال مارکتس در این باره گفت: به دلیل بالا رفتن بازدهی اوراق خزانه داری امریکا که سبب خروج بخشی از سرمایه‌ها از بازار طلا شده، قیمت فلز زرد تحت فشار قرار گرفته است. پس از آنکه خزانه داری امریکا میزان زیادی از اوراق قرضه را روانه بازار کرد، بازدهی شاخص اوراق قرضه 10 ساله دولت امریکا افزایش داشت و سبب ترمیم بخشی از افت ارزش اخیر دلار شد.بالا رفتن بازدهی اوراق قرضه هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش می‌دهد. رشد اندک قیمت طلا در معاملات روز جمعه پس از اعلام آمارهای اقتصادی پایین‌تر از حد انتظار در چین اتفاق افتاد.بازارها همچنان از نزدیک بن‌بست ایجاد شده در واشنگتن بر سر یک بسته محرک مالی و مذاکرات تجاری بین امریکا و چین را دنبال می‌کنند. تحلیلگران استاندار چارترد در یادداشتی نوشتند: «با توجه به ضعف ارزش دلار و حجم بالای اقدامات محرک مالی و در حالی که انتظار می‌رود نرخ بهره همچنان در حد صفر یا منفی باقی بماند، روند افزایش بلندمدت قیمت طلا همچنان به قوت خود باقی است.»

   کاهش دلار در برابر طلا 

مدیرعامل و مشاور شرکت سرمایه‌گذاری یورو پسیفیک عقیده دارد ارزش دلار امریکا در برابر سایر ارزهای بزرگ جهان و مخصوصاً در برابر پول واقعی که همان طلاست کاهش بیشتری خواهد داشت.  به گزارش راشاتودی، پیتر شف، مدیرعامل و مشاور شرکت سرمایه‌گذاری یورو پسیفیک در برنامه بوم باست راشاتودی گفت قیمت طلا تمام پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشته در حالی که ارزش دلار روز به روز کاهش می‌یابد.  شورای جهانی طلا در یکی از آخرین گزارش‌های خود اعلام کرد ورودی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) با پشتوانه طلا رکورد زده و قیمت این فلز گرانبها را 17 درصد در نیمه اول سال جاری میلادی بالا برده است. پاسخ‌های جهانی به همه‌گیری ویروس کرونا باعث کاهش نرخ بهره و تزریق بالای نقدینگی توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها شده است. شف گفت: « شورای جهانی طلا در واقع میزان افزایش قیمت طلا را ناچیز اعلام کرده است چون به نظر من میزان تورمی را که بانک‌های مرکزی جهان از جمله فدرال رزرو امریکا ایجاد می‌کنند را هم پایین در نظر گرفته است. ارزش دلار امریکا در برابر سایر ارزهای بزرگ جهان و مخصوصاً در برابر پول واقعی که همان طلاست کاهش بیشتری خواهد یافت.» شف که یک کهنه کار در بازار سهام است اضافه کرد طلا از نظر تاریخی قدرت ذخیره‌سازی بالایی داشته و حتی بهترین ارزهای دنیا هم عملکرد ضعیف‌تری از این نظر در برابر طلا دارند.اگر بدانید طلا در واقع چیست، همواره مقداری از آن را نگه می‌دارید. ارزش طلا در برابر این ارزهای بی پشتوانه بیش از این افزایش خواهد یافت. تحلیلگران مورگان استنلی اعلام کردند سهم یوان در ذخایر ارز خارجی دنیا نسبت به سطح فعلی که ۲ درصد است، بیش از دو برابر خواهد شد و از ین ژاپن و پوند انگلیس پیشی خواهد گرفت. ارز چین تا ۱۰ سال دیگر تبدیل به سومین ارز ذخیره بزرگ دنیا خواهد شد.  به گزارش راشا تودی، شرکت خدمات مالی مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند در شرایطی که پکن استفاده از یوان را در جهان افزایش می‌دهد، ارز چین تا 10 سال دیگر تبدیل به سومین ارز ذخیره بزرگ دنیا خواهد شد.  تحلیلگران این بانک سرمایه‌گذاری طی گزارشی که در روز جمعه منتشر شد اعلام کردند سهم یوان در ذخایر ارز خارجی دنیا نسبت به سطح فعلی که 2 درصد است، بیش از دو برابر خواهد شد و از ین ژاپن و پوند انگلیس پیشی خواهد گرفت.


 

ارسال نظر